שיער לבן ליד דור ה-Y

הפתרונות שניתנים לבעיית המחסור בכוח אדם בהיי-טק רלוונטיים בעיקר לאלה שעדיין נמצאים במעגל התעסוקה ● מיזם חדש מוכיח שגם לאלה שכבר פרשו לגמלאות יש מה לתת

מימין: זאב לשם ונועם גלייכר, היזמים שמאחורי לגאסי. צילום: פלי הנמר

כשמדברים על המחסור החמור במהנדסים בהיי-טק, אחת הקבוצות שעולות כאמצעי לפתרון הבעיה היא בני ה-45 פלוס והצורך בהגברת תעסוקתם. אלא שיש שכבת גיל נוספת, מבוגרת יותר, שאף אחד לא מתייחס אליה, על אף שיש בה הרבה אנשי מקצוע: עובדי ומנהלי היי-טק שהגיעו לגיל פרישה, שיכולים ובמקרים מסוימים אף רוצים לתרום מהניסיון ומהידע הרב שצברו במשך השנים, מה שיסייע להתגברות על המחסור בכוח אדם מיומן בענף. מדובר בבעלי השיער הלבן, או המאפיר, שמוצאים את עצמם יושבים עם מנהלים ואנשי מקצוע בגיל של הילדים שלהם, אבל אין להם שום בעיה לקבל מהם מרות.

אם זה נשמע לכם לא הגיוני, כדאי שתכירו את נועם גלייכר וזאב לשם – גמלאים בעצמם, שהקימו לא מכבר מיזם בשם לגאסי (מורשת), שתפקידו לחבר בין אנשי מקצוע בעלי ניסיון ו-ותק מוכחים לארגונים ולמעסיקים שזקוקים למומחים בתחומם.

"הכל החל במקרה, כשנחשפנו למקומות עבודה גדולים וקטנים שלא מצליחים לאייש תפקידים מסוימים, למרות כל מאמציהם", אמר גלייכר לאנשים ומחשבים. "מצד שני, אנחנו שומעים כל הזמן על אנשים שפרשו לגמלאות ומחפשים תעסוקה – לא לשם קריירה ולא בהכרח משרה מלאה, אלא מקומות שהם יוכלו לסייע ולתרום להם מניסיונם ובעיקר מהידע הרב שלהם, גם אם זה לתקופות קצרות, לפרויקטים ספציפיים".

לאחר שגילו את קהילת הגמלאים שלא רוצים לשבת כל היום בבית, הם החליטו להקים את לגאסי. גלייכר הוא תעשיין ותיק וידוע בפיתוחיו פורצי הדרך בתעשיית היהלומים. לשם הוא בעל רקע עשיר בענף ההיי-טק, עם ניסיון בחברות כמו רפאל, אופטרוטק, סימטק ואמפקס. בין 1992 ל-2009 הוא ניהל את שרין טכנולוגיות, שמפתחת מערכות מתקדמות לתעשיית היהלומים, ובשנים האחרונות הוא עוסק במספר יזמויות.

"הניסיון יכול לקצר את פתרון האתגר שנוצר למעסיק"

"אנחנו מגדירים את עצמנו כחברת מיקור-חוץ ולא השמה", הדגישו השניים מספר פעמים בשיחה איתם. "לגאסי היא עסק חברתי שנועד לסייע לאותם גמלאים שיכולים עדיין לעבוד ולעזור להתגבר על המחסור החמור בכוח אדם בתחומים שונים".

החברה יצרה מאגר של מומחים בגיל של אחרי פרישה, שמאפשר להם לתת מענה לדרישות שמגיעות מהשוק. לדבריהם, "הניסיון רב השנים של כל אחד מהמומחים שרשומים אצלנו יכול לקצר באופן משמעותי ובצורה היעילה ביותר את פתרון האתגר העומד בפניו מעסיק, שכעת יכול לנצל את הניסון והידע של אלה שכבר עשו זאת". עד כה ביצעה לגאסי שיתפו פעולה עם גמלאי רפאל, התעשייה האוירית, מוטורולה (Motorola) ועוד.

התפקידים שאליהם משובצים הגמלאים מגוונים ביותר. בין היתר, הם כוללים פרויקטי ייעוץ מאנשים שעסקו בזה שנים רבות. בנוסף, יש במאגר של לגאסי מהנדסים ואנשי פיתוח שמכירים את שפת קובול – "שפה שרוב האנשים שעובדים בתחום לא מכירים אותה, אבל עדיין, בארגונים כמו בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים יש מערכות תפעוליות שדורשות ידע שלה", ציינו גלייכר ולשם.

"אנחנו מספקים למפעלים ולארגונים ידע עצום, שמשחרר צווארי בקבוק ומיישם את חוכמת ההמונים מכיוונים שבדרך כלל לא מדברים עליהם, אבל כאלה שמוכיחים את עצמם", אמרו השניים. הם מדגישים שבניגוד למה שמקובל לחשוב, כוח האדם שהם משבצים לתפקידים השונים מתוגמל בצורה הוגנת. "התשלום מבוסס תוצאות. העובדים הם באחריותנו, אין יחסי עובד-מעביד ויש מודלים שונים שמותאמים למעסיקים", ציינו.

באשר לגמלאים, גלייכר ולשם אמרו כי "התעסוקה הזו נותנת להם אפשרות להעצים את תחושת הרלוונטיות. הם מרגישים שהם תורמים לקהילה, יש להם מסגרת חברתית ואלה הם דברים מאוד חשובים למי שיוצא לפנסיה".

השורה התחתונה: כשמדברים על פתרונות למחסור החמור במהנדסים, מתכוונים בעיקר לכוח אדם שכבר נכלל במעגל העבודה. אלא שיש מספר לא קטן של מומחים, אנשי מקצוע, מהנדסים ובכירים בהיי-טק, שיכולים לתרום באופן מידי לצמצום המחסור בעובדים ולסייע לעצמם למלא את הזמן הפנוי שנוצר לאחר הפרישה לגמלאות. שווה בדיקה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שמאי זלצברגר

    גישה מעניינת לנושא. אני אישית עדיין לא בגיל רוב הגמלאים כנראה. אך עקב סיבות בריאותיות אני נאלץ לעבוד באופן דומה לגימלאי , כמתואר כאן. (פנסיה מוקדמת...).מעניין.

אירועים קרובים