ויווק קונדרה, מנמ"ר הבית הלבן: "נגמרו הימים בהם לגופים הפדראליים חסר מידע – הכל יונגש"

מנהל המיחשוב הראשי של הממשל הפדראלי בארה"ב מבקש לשנות את תפיסת המיחשוב ששלטה עד כה בממשל ● בראיון מיוחד לשבועון האמריקני InformationWeek, מפרט ויווק קונדרה את רשימת המשימות הארוכה שעומדת בפניו ● ממשל זמין - הגרסה האמריקנית

ויווק קונדרה, לשעבר מנמ"ר הבית הלבן

על קיר משרדו של ויווק קונדרה בוושינגטון הבירה תלוי תרשים מיחשוב בגודל של כרזה וברמת פירוט כה גבוהה עד שהעין מתקשה לקלוט את הפרטים. התרשים, אשר ממחיש את תשתיות המיחשוב של המרכזים לשירותים רפואיים (Centers for Medicare and Medicaid Services), הוכן כדי לחשוף את הנתונים שעשויים לעמוד לרשות הציבור במסגרת תוכנית "השקיפות" של ממשל אובמה. קונדרה, אשר מונה לפני פחות משנה למשרת מנהל המיחשוב הראשי הראשון של הממשל הפדראלי, למד כבר שלא מספיק להורות על גילוי נתונים; הוא חייב להיות מעורב בכך אישית.

"אינני מתכוון להשקיף על הפעילות מלמעלה", אומר קונדרה, אשר נולד בהודו לפני 35 שנים. "אני מתכוון לרדת לרמה של אטומים בודדים, להתעמק בארכיטקטורה הארגונית, ללמוד את המודלים השונים של המידע, ולמצוא את הדרכים המתאימות להשיג את היעדים שלנו".

היקף המשימה של פתיחת מסדי הנתונים של הממשל לציבור הרחב – משימה מורכבת ביותר נוכח דרישות האבטחה, הצורך לשמור על הפרטיות והסודיות, והסוגיות של איכות הנתונים – הוא עצום, וקונדרה הוא הראשון להודות שמרבית העבודה עוד לפניו. למעשה, עובדה זו נכונה ביחס למרבית המשימות שלו: צמצום מספרם של מרכזי הנתונים הפדראליים, העברת הסוכנויות של הממשל למתכונת של מיחשוב עננים, תגבור האבטחה המקוונת, שיפור הביצועים בפרויקטים בתחום המיחשוב, והגברת המעורבות הציבורית דרך האינטרנט.

כבר עתה, תשעה חודשים לאחר שמונה לתפקידו, הפגין קונדרה חזון מרשים בכל הקשור לשינויים הנחוצים בפעילות המיחשוב רחבת ההיקף של הממשל הפדראלי. רק כדי לסבר את האוזן, הממשל מעסיק 71,000 עובדי מיחשוב ומפעיל למעלה מ- 10,000 מערכות מחשב – מה שהופך את ההתקדמות שהשיג קונדרה עד כה למרשימה ביותר.

בזכות קונדרה מקדים כיום, למשל, הממשל האמריקני חברות רבות מהמגזר הפרטי בכל הקשור למעבר למיחשוב ענן. אתר Data.gov התקדם מ-47 מערכי נתונים בלבד בחודש מאי האחרון ליותר מ-115,000 כיום. לא מכבר הושק לוח הפיקוד הפדראלי IT Dashboard, אשר ממחיש את מצב הפרויקטים בתחום המיחשוב בצורה שעשויה לעורר את קנאתם של תאגידים רבים. כך, לא רק הציבור הרחב נחשף לביצועי הפרויקטים הגדולים של הממשל, אלא גם מנהלי המיחשוב הראשיים של סוכנויות הממשל יכולים להבין שהביצועים קובעים.

"המודל מציב את ניהול הפרויקטים תחת עין ביקורתית", מסביר קונדרה במשרדו שב-Old Executive Office Building בשדרות פנסילבניה, סמוך מאוד לבית הלבן.

למרות שתקציב המיחשוב של הממשל הפדראלי מסתכם בלא פחות מ-76 מיליארד דולרים, הרי שבתחומים רבים מפגר עדיין יישום הפתרונות הטכנולוגיים אחר המגזר הפרטי. "יש לנו המון רעיונות נפלאים ואלפי מחקרים" שעוסקים באסטרטגיות מיחשוב, אומר קונדרה, אבל "הביצוע היה כושל".

הממשל הפדראלי אחראי לכישלונות מהדהדים רבים בתחום המיחשוב, מהמערכת הפגומה של ה-FBI לתיקי חקירה וירטואליים, שעלתה 170 מיליון דולרים, ועד לבעיות שאילצו את הגוף שמארגן את מפקד האוכלוסין לזנוח את השימוש במכשירים ניידים ולהשקיע 800 מיליון דולרים יותר מהמתוכנן במפקד האוכלוסין שייערך בארה"ב בשנת 2010. תוכנות קובול (Cobol) שנכתבו לפני 33 שנים עדיין פועלות במרכזי הנתונים של הממשל, ומערכות מיחשוב פועלות במנותק מאחרות כתוצאה מחשיבה מאובנת ומגבלות טכניות כאחד.

לקונדרה ברור שהממשל הפדראלי יכול לפעול בצורה מוצלחת בהרבה. הוא רואה את המגוון העצום של הטכנולוגיות שעומדות לרשות המשתמשים הפרטיים והחברות העסקיות, ושואל את עצמו – מדוע לא נשתמש גם אנו בטכנולוגיות אלה? אחת הדרכים, לדבריו, היא ליצור "אבולוציה בסגנון דרווין" של הטכנולוגיות שמשמשות במגזר הציבורי, תוך התבססות על חידושים שמגבירים את התפוקה במגזר הפרטי.

כדי להצליח, יהיה עליו להתגבר על מכשולים ביורוקרטיים רבים. עשרות מנהלי מיחשוב ראשיים של סוכנויות הממשל מדווחים לו, אבל הדיווח נעשה בצורה עקיפה בלבד. קונדרה מעורב בגיבוש של מדיניות המיחשוב, אך הדרישות שהוא יכול להציב בפני הסוכנויות מוגבלות. למרות שהוא יכול להשפיע על ההחלטות שמתקבלות ביחס לתקציבים, הרי שעל ההחלטות משפיעים גם מנהלי המיחשוב הראשיים של הסוכנויות, המנהלים שלהם, הקונגרס ובכירים נוספים במשרד לניהול ותקציבים (Office of Management and Budget), שבו עובד קונדרה. "ויווק מוביל את התהליכים באמצעות שכנוע וכלים לקביעת מדיניות במשרד לניהול ותקציבים", אומר אניש צ'ופרה, מנהל הטכנולוגיה הראשי, אשר עובד בשיתוף פעולה הדוק עם קונדרה, למרות שתפקידו קשור יותר לתעשייה.

כמנהל המועצה הפדראלית של מנהלי המיחשוב הראשיים, נועד קונדרה באופן קבוע עם מנהלי המיחשוב הראשיים של סוכנויות הממשל והמחלקות השונות. "אנו שוקדים ביחד על הכנת התקציבים – שקשורים מאוד זה לזה. ההחלטות מתקבלות בשיתוף עם מנהלי המיחשוב הראשיים של הסוכנויות ועם אנשי המשרד לניהול ותקציבים", על מנת להתאים את הוצאות המיחשוב למינהל ולמדיניות של המשרד לניהול ותקציבים, מספר קונדרה.

ג'פרי זינץ, מנהל הביצועים הראשי של הממשל, אומר שתמהיל המיומנויות של קונדרה הופך אותו לאדם המתאים ביותר לתפקיד. "בעשרים השנים שבהן הייתי במגזר הפרטי, עבדתי עם עשרות מנהלי מיחשוב ראשיים", מספר זינץ, ששימש כיועץ ניהולי לפני שהצטרף לממשל אובמה. "יש אנשי ביצוע טובים, אחרים הם אסטרטגים טובים. נדיר למצוא אדם שהוא אסטרטג טוב וגם איש ביצוע טוב – אבל ויווק הוא בליגה משלו, ומצטיין בשני התחומים".

בתחילת כהונתו של קונדרה נרשמה תקרית לא נעימה: שבוע לאחר שמונה למשרת מנהל המיחשוב הראשי של הממשל הפדראלי, ב-5 במרץ 2009, פשטו אנשי ה-FBI על המשרד בו עבד קודם לכן, בוושינגטון הבירה, ועצרו שני עובדים בחשד למעורבות בפרשת שוחד. קונדרה יצא לחופשה, אבל שב למשרתו החדשה תוך מספר ימים, לאחר שהתברר, כי הוא לא היה יעד בחקירה.

קונדרה הותיר את התקרית מאחור ושב מיד לעבודה. מבחינת התיאור הרשמי של התפקיד הוא ממונה על קביעת המדיניות והתכנון האסטרטגי של המיחשוב הפדראלי; הוא מפקח על הוצאות המיחשוב של הממשל הפדראלי, על הארכיטקטורה הארגונית, הפעולה ההדדית של המערכות ושיתוף המידע; ומופקד על אבטחת המידע והשמירה על הפרטיות בתחומי הממשל. במסגרת תפקידו אחראי קונדרה, במילותיו של הנשיא אובמה, על "שיפור הביצועים וצמצום ההוצאות בפעילויות הממשל".

בגזרה האדומה

לוח הפיקוד הפדראלי, IT Dashboard, שהושק בחודש יולי, מסייע לקונדרה ולעשרות מנהלי המיחשוב הראשיים של סוכנויות הממשל לנהל מעקב ולשפר את הביצועים. בלוח הפיקוד מופיעים נתונים מפורטים ביחס ליותר מ-7,000 פרויקטים שמתנהלים בסוכנויות הממשל, כולל ציונים על עמידה בלוחות הזמנים ל-800 מבין פרויקטים אלה.

"התלונה הנפוצה ביותר של אנשי הסוכנויות לפני שהפרויקט החל לפעול, הייתה שאין להם מידע, שחסרים להם נתונים, ומיד נשאלה השאלה – איך אפשר לנהל פרויקטים ברמה המחלקתית מבלי לקבל נתונים מדי 30 ימים?", אומר קונדרה, ומוסיף שאפילו עדכון חודשי אינו מספיק כדי לנהל פרויקטים בצורה יעילה.

בעבר, הגישו הסוכנויות דוחות רבעוניים שלדברי קונדרה נקראו רק לעתים רחוקות. כעת, שהנתונים זמינים לציבור הרחב, כולם יכולים לקרוא אותם. הזמינות של המידע לא חמקה, כמובן, מעיניהם של הפוליטיקאים ובכירי הממשל, שקודם לכן לא היו מודעים בהכרח לפרויקטים דוגמת סביבת הסחר האוטומטית של המשרד לביטחון פנים, או המערכת לסחר בינלאומי המשולבת בתשתיות המיחשוב של משרד התחבורה. ההוצאות על מערכות אלה הסתכמו יחדיו ב-550 מיליון דולרים בשנת הכספים 2009 בלבד – ושתיהן מעוררות "חששות כבדים" אצל מנהלי המיחשוב הראשיים אשר מופקדים עליהן.

השקיפות מעוררת דיונים ממושכים בין מנהלי המידע הראשיים לבין מנהלי הסוכנויות שעבורם הם עובדים. לדברי קונדרה, חלק ממנהלי המידע הראשיים של סוכנויות הממשל לא נפגשו עם השרים שלהם מזה שנים רבות. אולם, מרגע שהחל לפעול לוח הפיקוד המקוון IT Dashboard, הזעיקו השרים את מנהלי המיחשוב הראשיים וביקשו מהם להסביר מדוע מופיעים פרויקטים מסוימים בגזרה האדומה של לוח הפיקוד. בגזרה האדומה מופיעים פרויקטים שחורגים חריגה משמעותית מהתקציב, מפגרים אחר לוחות הזמנים, או חורגים מהתקציב וגם מפגרים אחר לוחות הזמנים. בפעם האחרונה שבדקנו, 52 פרויקטים חשובים הופיעו בגזרה האדומה.

במשרד לניהול ותקציבים נעזרים בלוח הפיקוד המקוון כדי להקצות תקציבים, מפקחים נעזרים בו במהלך חקירות, וחברי קונגרס נעזרים בו כדי לאסוף חומר ולשאול שאלות. "אני מקבל שיחות טלפון לפחות אחת לחודש מגבעת הקפיטול" מספר קונדרה. "בכל פעם שמתפרסמים עדכונים שואלים אותי 'מדוע לא דיווחתם למשרד X'? 'מה קורה בדיוק'?".

לוח הפיקוד המקוון מוגדר עדיין כגרסת בטה, וכעת שוקדים על גרסה מתקדמת יותר. השיפורים בגרסה הבאה יתמקדו בשימושיות, איכות הנתונים ובשיטות הטובות ביותר – ולדברי קונדרה ישמש לוח הפיקוד לקבלת החלטות קשות בכל הקשור להשקעות במיחשוב. כבר עתה החליטו במשרד ליוצאי צבא (Department of Veterans Affairs) לשים קץ ל-12 פרויקטים בעייתיים במיוחד. "בשנה הבאה נהיה עדים למהלכים דומים נוספים – המידע שמתפרסם בלוח הפיקוד מסייע לקבל החלטות כאלה ולהעביר כספים למקומות הנכונים".

יותר שקיפות

אתר Data.gov, הפורטל שבו מפרסם הממשל הפדראלי נתונים לציבור הרחב, מתבסס במידה רבה על מחסן נתונים שהקים קונדרה כאשר שימש כמנהל הטכנולוגיה הראשי של עיריית וושינגטון הבירה, והמודל הועתק על ידי מועצות מקומיות, מדינות וסוכנויות לאומיות נוספות. האתר החדש נחשב לאחת היוזמות הבולטות ביותר של ממשל אובמה, למרות שהוא נמצא עדיין בשלבים מוקדמים בלבד. לפי שעה כולל האתר בעיקר "נתונים גיאוגרפיים", ביחס למתחמים פוליטיים – מחוזות הצבעה, למשל – טיפה מים הנתונים שעומדים לרשות הממשל הפדראלי.

קונדרה פועל להרחיב את הכמות והסוגים של הנתונים באתר Data.gov, ולשם כך עליו להתגבר על מכשולים רבים. להערכתו, המכשול הגדול ביותר שניצב בפני יישום המדיניות של הנשיא אובמה ביחס למיחשוב הוא ההתנגדות לשינויים בקרב סוכנויות הממשל והמשרדים השונים. "אנו חייבים לפעול במהירות כדי לקדם את היוזמות, וככל שעולה המהירות כן גוברים החיכוכים וההתנגדויות", מסביר קונדרה.

בתחילת דצמבר חשפו קונדרה ומנהל הטכנולוגיה הראשי צ'ופרה את מסמך Open Government Directive של ממשל אובמה. במסמך מפורטים הצעדים שעל הסוכנויות השונות לנקוט כדי להגביר את השקיפות, לשתף את הציבור ולערב אותו בפעילות הממשל. בניסיון להבטיח התקדמות בפועל, מפורטות במסמך התוצאות שאליהן יש להגיע תוך 45, 60, 90 ו-120 ימים.

אנשי המשרד לניהול ותקציבים פרסמו תוכנית לקידום של אתר Data.gov משלב הבטה והתוו תוכנית אסטרטגית שבה מפורטים הצעדים הבאים עבור סוכנויות הממשל. המדיניות החדשה אינה נטולת שיניים. במשרד לניהול ותקציבים יעקבו אחר ההתקדמות שתשיג כל סוכנות, בעזרת מדדים דוגמת מספרם של מערכי הנתונים שפורסמו, ציונים שמעניקים האזרחים ושימוש בנתוני META.

בנוסף לצבירת קצב, שואף קונדרה שבסוכנויות יבחרו בפרויקטים קלים יותר לניהול בתחום המיחשוב. "בואו נתחיל בקטן", הוא אומר. קונדרה מדגיש את היתרונות של ניהול גמיש. במשרדו הכינו מסמך שמפרט את השיטות הטובות ביותר לשדרוג של אתר Data.gov, ומפיצים אותו גם לסוכנויות אחרות כדי שיקחו דוגמה.

עננים באופק

המודל של ענני המיחשוב, על פי קונדרה, יכול לחסוך הוצאות ולסייע לממשל להתמקד בפרויקטים אסטרטגיים במקום בניהול תשתיות. כמנהל הטכנולוגיה הראשי של עיריית וושינגטון הבירה הוא העניק לכל עובדי העירייה גישה ליישומי Google Apps, מהלך שמיהרו לחקות גם בסוכנויות אחרות של הממשל.

בספטמבר השיקו אנשי הממשל הפדראלי פורטל של מיחשוב עננים בכתובת Apps.gov, ובו יכולים אנשי הסוכנויות להירשם לשירותי תוכנה, שירותי תשתית ושאר שירותי עננים. קונדרה שואף שבסוכנויות ישתמשו בשירותי העננים במקום להשקיע בחומרה. זאת בהתאם לדרישה המופיעה בתקציב לשנת הכספים 2010 ל-"בחינה מחדש של ההשקעות בתשתיות טכנולוגיות".

באתר Apps.gov מוצעים יישומים לתובנה עסקית, שיתוף, קשרי לקוחות, הנדסה, רפואה ושאר יישומים של גוגל (Google), מיקרוסופט (Microsoft) וספקיות נוספות – ובכלל זה ספקיות שמתמחות ביישומים עבור הממשל דוגמת Carahsoft Technology. קונדרה פנה לחברת אמזון (Amazon) והציעה גם לה לקחת חלק באתר Apps.gov, והוא מבקש להקים באתר מאגר של קוד מקור פתוח. "בסוכנויות יוכלו לקחת קוד קיים, להכין גרסאות משלהן ואף לשפר אותו במשך הזמן – ברוח התנועה של הקוד הפתוח", אומר קונדרה.

במקביל, מבקש קונדרה להכניס סדר בערב-רב של מרכזי הנתונים הממשלתיים, שהקשרים ביניהם רופפים עד בלתי קיימים. בעשר השנים האחרונות גדל מספרם של מרכזי הנתונים הממשלתיים מ-498 ליותר מ-1,200. "אנו חייבים לבחון לעומק את הסיבה לריבוי של מרכזי הנתונים, משום שלא כולם מספקים נתונים או פלטפורמות", מציין קונדרה, שעל קיר משרדו תלויה הסיסמה From Lines of Business To Platforms. "הרעיון הוא ליצור פלטפורמות שישרתו את כל מתחמי הממשל, מנתונים ועד שיתוף".

במשרד לניהול ותקציבים ובמינהל לשירותים כלליים (General Services Administration) שוקדים במשותף על יצירת פלטפורמות שישרתו את כל מתחמי הממשל. כדי לקדם את היוזמה נחוצה השקעה של הון, אומר קונדרה, אך הוא צופה חיסכון בטווח הארוך כתוצאה משיפור היעילות התפעולית ואיכות השירותים.

בממשל מרבים, כמובן, להסתייע במיקור חוץ. להערכת קונדרה, שבעים אחוזים מהתשתיות הממשלתיות מנוהלים על ידי ספקיות חיצוניות, ובחלק מהמקרים מגיע היקף ההסכמים למיליארדים רבים של דולרים. גם בתחום זה מבקש קונדרה לחסוך ולצמצם. "אנו חייבים להבטיח", לדבריו, "שהממשל יבהיר היטב את הדרישות לפני החתימה על ההסכם, להגדיר בצורה מדויקת ביותר מה אנו מבקשים להשיג, להוציא עבודה במנות קטנות, להתוות מודלים שמשתלבים זה בזה מבחינת הארכיטקטורה ולייחס לאנשים מסוימים אחריות לאספקה של פרויקטים ספציפיים".

קונדרה מקדם שינוי גם באופן שבו רוכשים ומנהלים את המיחשוב הממשלתי, וזוכה לתמיכה מלאה מברק אובמה, הנשיא הראשון שמשתמש במכשיר בלקברי (BlackBerry) ומדגיש ללא הרף את חשיבות ההיי-טק. המנהל הישיר של קונדרה, פיטר אורצג – מנהל המשרד לניהול ותקציבים – היה אחד האנשים הראשונים בממשל שניהל בלוג, בתפקידו הקודם כמנהל המשרד לתקציבים של הקונגרס. קונדרה "ממלא תפקיד חשוב במאמצים שלנו לגשר על הפער בין המגזר הפרטי לבין הממשל", על פי אורצג.

בתשעת החודשים הראשונים שבהם הוא מכהן בתפקידו, נהנה קונדרה מתקופת חסד, אך הציפיות ממנו רק ילכו ויעלו. "זו הייתה בעיקר שנה של רעיונות. אני מקווה ש- 2010 תהיה שנת הביצוע", אומר קליי ג'ונסטון, מנהל Sunlight Labs של Sunlight Foundation, צוות חשיבה שפועל שלא למטרות רווח כדי לקדם יוזמות של ממשל פתוח. "הוא הקים בסיס איתן בדמות לוח הפיקוד המקוון IT Dashboard ואתר Data.gov. כעת הוא צריך להפגין ביצועים איתנים לא פחות".

לקונדרה ברור היטב שחזון מרשים וביצוע מרשים פחות הם חיזיון נפוץ בתחום המיחשוב הממשלתי. "אנו חייבים לרכוש טכנולוגיה מהירה יותר, חכמה יותר ובמחירים נמוכים יותר, על מנת להעניק לאזרחי ארה"ב חוויה שונה לחלוטין בקשריהם המקוונים עם הממשל", אומר קונדרה. וזה יהיה המבחן העיקרי של מנהל המיחשוב הראשי החדש של הממשל הפדראלי. נותר רק לקוות שהוא יעבור אותו בהצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים