"תשתית משולבת מאפשרת למקסם את הפעילות של הארגון"

"היא מחברת את התועלות שמצויות בדטה סנטר ובענן, וממקסמת את הפעילות הן מהמשתמשים בארגון והן מהעשייה שלו", אמר שי כהן, מנהל חטיבת ה-IT של משרד המשפטים

שי כהן, מנהל חטיבת ה-IT של משרד המשפטים. צילום: ניב קנטור

"התשתית המשולבת מאפשרת למקסם את הפעילות – הן מהמשתמשים בארגון והן מהעשייה שלו. היא מחברת את התועלות שמצויות בדטה סנטר ובענן", כך אמר שי כהן, מנהל חטיבת ה-IT של משרד המשפטים.

כהן דיבר בכנס התקשוב הממשלתי השנתי e-Gov של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון. השתתפו באירוע מאות מומחים ואנשי מקצוע ממשרדי הממשלה, מהמגזר הציבורי ומחברות שעובדות אתם, והנחו אותו ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

דבריו של כהן עסקו בפרויקט מעבר לתשתיות משולבות – On-Premise ובענן – שביצע משרד המשפטים. הוא ציין כי יחידת ה-IT של המשרד מטפלת בו וב-50 יחידות סמך, ובכלל זה 5,500 עובדים, 60 אתרים ברחבי הארץ, יותר מ-1,000 שרתים וכחמישה פטה-בייט של נתונים.

"היו לנו מספר מוטיבציות לביצוע הפרויקט", ציין. "ראשית, ארגונים רבים הולכים לתשתיות משולבות. שנית, אנחנו צריכים תמיכה בשונות ההולכת וגדלה מבחינת הפונקציונליות. שלישית, יש לנו חומרות מגוונות שצריכים להכיר ולדעת לתמוך בהן. רביעית, דרישות אבטחת המידע הולכות וגדלות. חמישית, יכולת התאוששות מאסון בתוך שעתיים לכל היותר, שמתאפשרת טוב יותר על ידי תשתית משולבת. כמו כן, אנחנו נכנסים לתחום ה-BigData ורוצים לתמוך בענן פרטי וציבורי – מלא או ממשלתי".

כהן אמר כי ההחלטה לצאת לפרויקט התקבלה בשנה שעברה, התכנון בוצע על ידי משרד המשפטים בשיתוף עם VMware, שממנה נרכשו הטכנולוגיות, והיישום החל בראשית השנה הנוכחית. "החלפנו פיירוול של סיסקו (Cisco) ל-MSX", הוסיף. "כך, במקום לעבור דרך פיירוול מרכזי, אנחנו עוברים דרך הרבה פיירוולים וכל אחד יכול לבודד את עצמו, בהתאם לדרישה העסקית".

"ביצענו בזמן קצר מה שהיה 'עולה' לנו ב-18 חודשי אדם", אמר כהן. הוא ציין ש-"הפקנו תועלות רבות מהפרויקט: אינטגרציה מלאה בעולמות השרתים, האחסון ואבטחת המידע; אנחנו לא תלויים בחומרה אחת אלא יכולים להכניס מגוון חומרות; וחיסכון במשאבים".

לדבריו, הפרויקט עוד לא נגמר, והצעד הבא הוא הטמעתו אצל אנשי הסיסטם של המשרד.

מאיר רכטר, סמנכ"ל התקשוב של הנהלת בתי המשפט. צילום: ניב קנטור

מאיר רכטר, סמנכ"ל התקשוב של הנהלת בתי המשפט. צילום: ניב קנטור

כהן סיכם באמרו כי "מדובר בפרויקט חלוצי במגזר הציבורי והוא חלק ממימושו אצלנו של דטה סנטר מוגדר תוכנה (SDDC)".

השלבים בהטמעת מערכת נט המשפט

מאיר רכטר, סמנכ"ל התקשוב של הנהלת בתי המשפט, אמר כי מערכת השפיטה בישראל כוללת 50 בתי משפט – שלום, מחוזי ועליון, כמו גם בתי דין לעבודה, לתעבורה ולנוער, ועדות שחרורים שליד שירות בתי הסוהר, אולמות שיפוט בבתי הכלא ובתי משפט לעניינים מקומיים. הוא ציין כי בכל שנה נפתחים בבתי המשפט בארץ 800 אלף תיקים ובשנה האחרונה התנהלו בהם יותר ממיליון דיונים. מספר השופטים המכהנים עומד על 750, כשכל אחד מהם מקבל בשנה, בממוצע, 1,100 תיקים חדשים, מנהל 1,500 דיונים ומטפל ב-3,800 בקשות. כל זה, בנוסף לחצי מיליון תיקים משנים קודמות שעדיין מנוהלים והדברים המתבצעים במסגרתם.

רכטר סיפר על מערכת נט המשפט, שהוטמעה בכלל בתי המשפט בארץ. בהתחלה היו למערכת תקלות רבות, והיא אף עוררה תרעומת בקרב שופטים ועובדים נוספים, אולם מאז חלו בה שיפורים רבים, לדבריו. הוא סקר שלבים בהתפתחות המערכת: "היא נפרסה ב-2010 ויצרה שפה אחודה ותהליך שיפוטי אחיד. ב-2012 שופר הממשק להגשה מרחוק, כך שעורכי דין יכולים להגיש באמצעותה בקשות לתיק ולצפות בנתונים הקשורים אליו דרך אתר האינטרנט. בהמשך הוספנו טיפול בתביעות קטנות באמצעות האינטרנט".

עוד הוא ציין כי "ב-2015 השקנו מנגנון שמאפשר דיוור של מסמכים לצדדים". רכטר הסביר כיצד מבוצע כיום דיוור (ובשפה המקצועית – המצאה) של מסמכים לצדדים, בהם החלטות וזימונים לדיונים: "בשלב הראשון נשלח מייל עם קישור למערכת. אנחנו יודעים אם המסמך נצפה ואם כן – מתייחסים לזה כאילו הוא נתקבל (ובשפה המקצועית – אישור מסירה; י"ה). היה וכעבור 72 שעות המסמך לא נצפה, הוא נשלח כצרופה במייל. אם זה לא צלח – המסמך נשלח באמצעות פקס, ואם לא – באמצעות הדואר. אנחנו מבצעים מעל 20 מיליון המצאות בשנה, כשני שליש מהן באמצעים דיגיטליים".

התפתחות טכנולוגית נוספת במערכת בתי המשפט אירעה בשנה שעברה, שבה השיקה ההנהלה אפליקציה שמשרתת 10,000 עורכי דין. "השנה", הוסיף כהן, "שיפרנו את מערך השירות העצמי שלנו והשקנו עוד שירותים, בפרט לעורכי הדין, כולל תשלומים מקוונים והפקת מסמכים נאמנים למקור אונליין. השקנו גם הגשה מקוונת של מסמכים לבית המשפט העליון, אתר חדש של הרשות השופטת על גבי פלטפורמת gov.il ומערכת מתוחכמת לאיתור החלטות ופסקי דין".

עוד הוא אמר כי "אנחנו עוברים מהקלדה להקלטה, כשלאחר מכן מתבצע תמלול ידני שלה. אנחנו רוצים לעבור לתמלול אוטומטי. בנוסף, שדרגנו את ארגז הכלים לשופט, כולל אפשרות לחיבור מרחוק ואפליקציה שמאפשרת להם לקבל החלטות. הכוונה שלנו היא להמשיך ולהתייעל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים