חוזרים לעבוד

על הנתונים המעודדים שפרסמה MIT אודות הביקושים לעובדי ההיי-טק בישראל, מעיבה טבלת השכר של חברת ההשמה דיאלוג ● תמונת המצב: החברות חוזרות להעסיק, אך בשכר נמוך יותר ● האם 2010 תענה על הציפיות האופטימיות של כולנו?

התחזיות האופטימיות של מרבית האנליסטים לגבי סיום המיתון, צריכות להתחיל ולהוכיח את עצמן. ברחבי העולם הסתיימו להן החופשות ומרבית העובדים חוזרים אט-אט לעבודה. כעת מצפים כולם לראות האם האופטימיות היתה באמת במקומה.

תמונת המצב בישראל קצת יותר ברורה: אם שוק העבודה הוא מדד המשקף הלך רוח בשוק, הרי שהנתונים שמתפרסמים מטעם MIT לגבי מצב הביקושים בענף ההיי-טק מעודדים בהחלט. הביקושים הללו הם המשך למגמה שהחלה במאי האחרון, עת צצו הניצנים הראשונים לרגיעה. לדעת ארז בנוביץ', מנכ"ל MIT, אם המגמה החיובית הזו תימשך, הרי שבתוך כמה חודשים נגיע למצב שבו היינו ב-2008, ערב המיתון.

אבל אסור להסתנוור ממספרים אלו, יהיו מעודדים ככול שהיו. המיתון שעברנו היה קצר, אבל חולל שינויים מהותיים בשוק העבודה. יש שיאמרו שמדובר אפילו במהפכה. חשוב לשים לב שעל פי נתוני MIT, הביקוש הגדול ביותר הקיים כיום הוא למנהלים. זה אינו מקרה. השכבה שספגה את אחת המכות הקשות ביותר בשנה שעברה היתה דווקא שכבת המנהלים. התגובה המיידית של הנהלות חברות בארץ ובעולם הייתה לצמצם את שכבת המנהלים. כך, תפקידים בדרגי ביניים, שהיו בעבר חלק בלתי נפרד מצמרת הארגון, בוטלו.

הגמישות הניהולית שהפגינו חברות רבות במשק, לא היתה אופיינית לענף, שבימים טובים ידע לטפח שכבות של מנהלים ולרפד אותם בשכר הוגן. בחברות לא מעטות פוטרו ללא רחמים מנהלים שעבדו בהן יותר מ-20 שנה. המשכורת הגבוהה ששולמה לאותם מנהלים, אפשרה לארגונים לגייס עוד שניים או שלושה עובדים לפחות, בשכר נמוך בהרבה, עם רכב וטלפון.

כאן מגיעה הנקודה השנייה שאפיינה את שוק העבודה בשנה שחלפה: ירידה ניכרת ברמת השכר. העובדים שמבוקשים כיום במודעות הדרושים מוכנים להסתפק ב-15% עד 20% פחות בהשוואה לשנתיים קודם לכן. זאת, מאחר וגלי הפיטורים הראשונים הותירו יותר מדי אנשים בבית. גם ארז בנוביץ' מאשר, שלמרות הגידול בביקושים, הרבה עובדים עדיין לא מצליחים למצוא עבודה. התחרות על כל מישרה היא עדיין גדולה – עובדה שמאפשרת למעסיקים להמשיך לשלם משכורות נמוכות יותר. המציאות הזו תימשך כנראה גם ב-2010. קשה לראות איך בתוך כמה חודשים ישוב גם השכר לרמות אליהן התרגלנו.

כמה משלמים?

חברת ההשמה דיאלוג פרסמה השבוע את טבלת השכר המעודכנת שלה לינואר 2010. על פי אותה טבלה, מהנדס תוכנה מתחיל שימצא עבודה בשנה הקרובה ישתכר בין 12 ל-18 אלף שקלים ברוטו. אותו מהנדס עם שש שנות ותק עשוי לקבל בין 20 ל-29 אלף שקלים ברוטו. מנהל מערכות מידע ללא ניסיון – בין 12 ל-15 אלף שקלים ברוטו ואילו מנמ"ר ותיק עם מעל לשש שנות ניסיון יוכל לבקש בין 17 ל-24 אלף שקלים ברוטו.

רמות שכר נמוכות יותר ניתן לראות במקצועות כגון מנהל פיתוח אתרים, מנהל ועורך תוכן ומעצבי אתרים – שם השכר בינואר צפוי להיות בין 8 ל-15 אלף שקלים ברוטו לחסרי נסיון, ועד 23 אלף שקלים ברוטו לבעלי ניסיון של שש שנים ומעלה. תעריפי השכר הנמוכים ביותר מצויים בקרב בעלי תפקידים כמו תמיכה טכנית ומפעילי שו"ב – שם נעה המשכורת בין 5,000 ל-9,000 שקלים ברוטו. אנשי DBA, מקצוע שתמיד נמצא בחוסר, ישתכרו בינואר בין 9 ל-23 אלף שקלים – תלוי בניסיון ובוותק שלהם.

השורה התחתונה: שוק העבודה ב-2010, כפי שהוא נראה בתחילת ינואר, מאופיין בגידול בביקושים, אך בקיטון ברמות השכר. אם תרצו, זו התשובה לשאלת מיליון הדולר: כיצד מרבית החברות בענף שרדו את המיתון – על ידי צמצום דרסטי בשכר העובדים. המעסיקים קוראים לזה חזרה לשפיות, העובדים בוודאי מכנים זאת אחרת. העיקר שחוזרים לעבודה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים