יום הולדת שמח למערכת ההפעלה שכבשה את העולם

ימי הולדת למוצרים בולטים בתולדות המחשבים והאינטרנט, שידור הרדיו הראשון ברשת וגילוי טכנולוגי ששינה במידה רבה את עולם הרפואה – בין הנושאים במדור ההיסטוריה השבועי

רבותיי, ההיסטוריה. צילומים: BigStock

1983
מחר (ו'), ה-10 בנובמבר, חל יום הולדת חשוב: בתאריך זה בשנת 1983 הכריזה מיקרוסופט (Microsoft) על מוצר חדש – Windows. היא השיקה את מערכת ההפעלה כדי להתחרות מול סביבות גרפיות אחרות, כמו מחשב ליסה של אפל (Apple).

אפשר לומר שהיא נולדה טרם זמנה, מה שנקרא פגה, כי חלפו כמעט שנתיים עד שהיא "למדה ללכת", והונגשה לציבור ב-1985.

התכונות העיקריות שלה כללו תפריטים נגללים, חלונות, תמיכה בעכבר והיכולת להפעיל כמה תוכניות במקביל.

Windows 1.0 אמנם זכתה לשימוש, אם כי לא רב, אבל ההצלחה הגדולה הגיעה רק עם גרסה 3.0, שהחלה לצבור תאוצה עד שהגיעה לנתח שוק של 95%. ומה עם ליסה? מי זוכר אותה כיום…?

2004
עוד יום הולדת שמצוין השבוע הוא זה של פיירפוקס (Firefox), שמוזילה (Mozilla) הכריזה עליו ב-9 בנובמבר 2004. הדפדפן, שבא לקרוא תיגר על השליטה ללא מיצרים של האקספלורר (Explorer), כלל כמה תכונות חדשות, שנראות לנו כיום מובנות מאליהן, כמו חסימת חלונות קופצים וגלישה בטאבים.

לפיירפוקס חשיבות רבה בהיסטוריה של האינטרנט, משום שהוא מייצג את האלטרנטיבה הרצינית הראשונה לשליטה המוחלטת של האקספלורר במשך כמה שנים. לפי הערכות שונות, הדפדפן של מיקרוסופט  הגיע לנתח שוק של 90% לאחר הנפילה של נטסקייפ (Netscape), שנים לפני השקת פיירפוקס.

התחרות הרצינית הראשונה לאקספלורר - אחרי נטסקייפ. אילוסטרציה: BigStock

התחרות הרצינית הראשונה לאקספלורר – אחרי נטסקייפ. אילוסטרציה: BigStock

מה שמעניין כאן הוא שנטסקייפ עצמה היא זו שהחלה את פרויקט מוזילה כאשר שחררה את קוד המקור לתוכנת Netscape Communicator ב-1998. על בסיס הקוד הזה הונחו היסודות של פיירפוקס, ששמה הראשוני היה פניקס (Phoenix) – עוף החול, כנראה כמחווה לכך שמתוך האפר של נטסקייפ נולד דפדפן חדש.

1895
הרבה לפני כן, ב-8 בנובמבר 1895, גילה הפרופסור לפיזיקה הגרמני וילהלם רנטגן לגמרי במקרה את הקרינה שכונתה על ידו קרני X, וברבות הימים נקראה על שמו: קרני רנטגן.

רנטגן עסק במעבדתו בניסויים בשפופרת קתודית. הוא החליף את הלוחיות שעל שפופרת קרני הקתודה בנייר שחור ועבה, החשיך את החדר והפעיל את המכשיר, ואז גילה כי בשעה שהמתח החשמלי בשפופרת מגיע לרמה מסוימת, גבוהה למדי, נפלטת ממנה קרינה בעלת כושר חדירה גדול. רנטגן הופתע כאשר הבחין בזוהר ירקרק על מרקע שהיה במרחק שני מטרים מהמכשיר, והבין שנתקל בסוג חדש של קרינה, חודרנית יותר מקרני הקתודה. משום שלא ידע מה פשרה של הקרינה, הוא קרא לה בתחילה, כאמור, קרני X.

הקרניים ששינו במידה רבה את עולם הרפואה. צילום רנטגן. אילוסטרציה: סודוק1, BigStock

הקרניים ששינו במידה רבה את עולם הרפואה. צילום רנטגן. אילוסטרציה: סודוק1, BigStock

הפרופסור המשיך בניסוייו וגילה שהקרניים חודרות גם דרך גושי עץ, מתכת ואפילו בשר אדם. בצילום הראשון בקרני X הניח רנטגן את ידה של אשתו תחת המכשיר, ומכיוון שהעצמות והטבעת שעל ידה בלעו את הקרניים, חלקים אלה של לוח הצילום לא נחשפו ונותרו כהים. רנטגן לא ניסה לרשום פטנט על תגליתו ולא היה מעורב בהמשך פיתוחה של טכנולוגיית קרני ה-X.

ב-1901 קיבל פרופ' רנטגן על תגליתו את פרס נובל הראשון לפיזיקה.

1994
ב-7 בנובמבר לפני 23 שנים התרחש שידור הרדיו האינטרנטי הראשון – באוניברסיטת צפון קרוליינה. התחנה, WXYC, הוקמה על ידי הסטודנט מייקל שופנר, והיא פועלת עד היום. מאז הוקמו תחנות אינטרנטיות רבות, לחלק גדול מהתחנות שמשדרות באוויר ניתן להאזין גם אונליין והרדיו מבוסס הרשת צבר לא מעט פופולריות.

1980
ב-6 בנובמר 1980 חתמה יבמ (IBM) על הסכם עם ה-"שטן" בכבודו ובעצמו – מיקרוסופט – כדי שזו תיצור מערכת הפעלה למחשב האישי החדש של הענק הכחול. המחשב הזה הוא שהצית את שוק המחשבים האישיים, ובזכותו הם הפכו פופולריים גם כמחשבים ביתיים ולא רק ל-"משוגעים לדבר".

המייסדים המשותפים של מיקרוסופט, ביל גייטס ופול אלן, פיתחו את Microsoft Disk Operating System, שנודעה בשם MS-DOS. זו התבססה על תוכנה קיימת של חברה קטנה מסיאטל בשם SCP (ר"ת Seattle Computer Products).

ביולי 1981, כמה שבועות לפני שהושק ה-IBM PC, רכשה מיקרוסופט את מלוא הזכויות מ-SCP. המחשב האישי הראשון של יבמ הושק עם מערכת הפעלה שנקראה IBM PC-DOS, אבל הייתה זו מיקרוסופט שפיתחה אותה.

MS-DOS. צילום: נורגל, BigStock

MS-DOS. צילום: נורגל, BigStock

הענקית מרדמונד השכילה לכלול בחוזה שלה עם הענק הכחול סעיף שהתיר לה למכור את מערכת ההפעלה לחברות אחרות תחת השם MS-DOS, ופתח את הדלת עבור מיקרוסופט, שהפכה לחברת טכנולוגיה דומיננטית בעידן ה-PC.

מי יודע? אילולא הסעיף הקטן הזה, ההיסטוריה של עידן ה-PC הייתה נראית שונה לגמרי. כידוע, חברות רבות החלו לייצר חומרות תואמות למחשב של יבמ. מיקרוסופט הייתה יותר משמחה לספק להן את מערכת ההפעלה שלה, שהייתה זהה לחלוטין ל-IBM PC-DOS, וביבמ אכלו את הלב…

2007
לילדים הצעירים, שנולדו ב-10 השנים האחרונות, נדמה שפלטפורמת האנדרואיד (Android) קיימת מאז ומעולם, אבל האמת היא שהיא נולדה ב-5 בנובמבר 2007, כשגוגל (Google) הציגה אותה כמערכת הפעלה לטלפונים סלולריים, שהתבססה על גרסה מותאמת של מערכת ההפעלה הפתוחה לינוקס (Linux).

המכשיר הראשון מבוסס האנדרואיד הושק בספטמבר 2008 ומאז כבשה מערכת ההפעלה את שוק הסלולר, כשהיא מותירה מאחוריה את מערכות ההפעלה של הענקיות האחרות – iOS של אפל ו-Windows Phone של מיקרוסופט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים