איך תסייע העיר החכמה להפיכת ראשון לציון לעיר השלישית בגודלה?

עיריית ראשון לציון מבצעת בימים אלה פרויקטים של עיר חכמה, כחלק מהתכנית להגדיל את מספר התושבים ל-350 אלף

חיים גליק, מנכ"ל עיריית ראשון לציון. צילום: סיון פרג'

עיריית ראשון לציון נמצאת בימים אלה בעיצומם של עבודת מטה ותכנון תכניות לעיצוב ולמימוש האסטרטגיה העירונית בתחום העיר החכמה. את המהלך מוביל מנכ"ל העירייה, חיים גליק, בגיבוי מלא של ראש העיר, דב צור, ובשיתוף המנמ"ר, איציק כרמלי.

"ברבעון הראשון של 2018 נסיים את עבודת התכנון ועד מחצית השנה נגבש תכניות אופרטיביות, שיביאו ליצירת פרויקטים בשטח", אמר גליק בראיון לאנשים ומחשבים.

גליק נכנס לתפקידו לפני שבעה חודשים והוא בעל ניסיון רב בניהול – הן בשירות הציבורי והן במגזר העסקי. תפקידו האחרון היה מנכ"ל מבט לנגב, שבונה ועתידה לתפעל את עיר הבה"דים בדרום.

מהי תפיסת העיר החכמה שלכם?
"התכלית העיקרית של עיר חכמה בעיניי היא העלאת רמת השירות לתושבים, הנגשה מקסימלית של השירותים ברמה גבוהה ואיכותית. התושב הוא הלקוח ועלינו לשרת אותו בצורה הכי טובה. לכן, אני בגישה שרווחת כיום בעולם, שלפיה מהלך כמו עיר חכמה צריך להיות מובל על ידי המנכ"ל ולא המנמ"ר. לטכנולוגיה יש מקום חשוב מאוד בעיר חכמה, אבל היא לא העיקר. היא המאפשרת לממש את החזון של העיר ואת המטרות שלה.

ראשון לציון היא העיר הרביעית בגודלה בישראל, עם 267 אלף תושבים. היעד שראש העיר הציב הוא להפוך אותה בעשור הקרוב לעיר השלישית בגודלה, עם 350 אלף תושבים. זו אחת הסיבות שמאתגרות אותנו לייצר ולפתח ראייה חדשנית מתקדמת של עיר חכמה".

איך מתרגמים את החזון הזה למציאות?
"ראשית, צריך להדגיש שאנחנו לא מתחילים מאפס. יש לי מזל שקודמי בתפקיד, פרנקו גונן, הכין את עיקרי התשתית לתפיסת העיר החכמה – וזה דבר חשוב מאוד. בנוסף, בעיר אין ואקום. לכן, במקביל לתהליך התכנון, אנחנו ממשיכים פרויקטים שכבר קיימים. לדוגמה, במתחמי המגורים והעסקים החדשים שנבנים בראשון לציון יהיו מערכות פינוי אשפה פנואומוטיות, שישפרו מאוד את השירות לתושב ויהיו נקיות יותר. בתחום אחר, אנחנו בעיצומם של סיום תכנון הרכבת הקלה, שתחצה את העיר ותתחיל לפעול ב-2025, ושל עוד פעולות, כשהמטרה היא, כאמור, להפוך את חייו של התושב לנוחים יותר".

הוא ציין בהקשר זה כי "ראשון לציון הופכת ליותר ויותר אטרקטיבית לעסקים, הן ממגזר ההיי-טק והן ממגזרים אחרים, כחלק מההתפתחות שלה. עיר חכמה נועדה בין היתר לעודד את הכלכלה של העיר, לייצר מקומות עבודה וכמובן מקורות הכנסה לעירייה, למימוש יתר הדברים".

איך התושבים נהנים מהעיר החכמה?
"אנחנו מבצעים פעולות שיקלו עליו את הקשר עם העירייה, שיתבצע באונליין. בקרוב נכריז על הטמעת מערכת שירות לקוחות חדשנית ביותר, שתשנה לחלוטין את אופי הטיפול בתושבים. בימים אלה אנחנו מסיימים את סגירת החוזים עם החברה. עיריית ראשון לציון מטפלת גם בשדרוג המוקד העירוני, שמקבל יכולת שליטה מלאה ממצלמות שפרושות ברחבי העיר, בין היתר בזכות מערכת סיבים אופטיים, שכבר פרושה בה – ובמיוחד במוסדות החינוך. פרשנו בעיר רשת של חיישנים, שיאפשרו לנהל טוב יותר את התנועה. בנוסף לכל זה, אנחנו משקיעים רבות בעולם החינוך ואין זה סוד שראשון לציון נחשבת לאחת הערים המובילות בישראל בתחום".

כיצד גורמים לכך שהחזון של העיר החכמה יחלחל לכל הדרגים בעירייה?
"עיר היא אוגדן של אנשים ותפקידים. תפקיד מנכ"ל העירייה הוא מהמורכבים שיש והצלחתו תלויה קודם כל ביכולת לשלוט במרחב, לקבל מידע ודיווחים בזמן הכי קצר, לקבל החלטות ולא פחות חשוב, לייצר את היכולת לתרגם את החלומות למעשים. הטכנולוגיה באה כאן לעזרתנו ומסייעת לייצר שפה אחת אחידה. כאן אני חייב לציין את תרומתם של מנהלים איכותיים בעירייה ושל עובדים מסורים, שיחד מאפשרים פסיפס של עשייה ותרגום האתגר למעשים".

ובכל זאת, מדובר באנשים, בבעלי תפקידים, במנהלים עם זוויות ראייה שונות ועם אגו.
"נכון. הספרות המקצועית בתחום העיר החכמה מלמדת ששינוי יכול להיעשות על ידי המנכ"ל של הארגון, תוך שהוא נהנה מהגיבוי של ראש העיר. לשמחתי הרבה, מיד כשנכנסתי לתפקיד נוצרה כימיה טובה ביני לבין ראש העיר.

מעבר לזה, בפועל הדברים מתבצעים כך: הגדרנו מראש חמישה תחומים בעיר חכמה – כלכלה, תחבורה, אנשים, סביבה וממשל. לכל אחד מאלה יש ועדת היגוי שתפקידה להציף את הרעיונות והתכניות שלדעת חבריה צריך לבצע. ההמלצות עולות לוועדה העליונה, בראשותי, שבה יושבים כל בעלי התפקידים הבכירים בעיר שקשורים לחזון של העיר החכמה. הוועדה הזו תייצר תכנית עבודה שתכלול את כל המרכיבים, תבדוק היתכנות, בין היתר מבחינה תקציבית, ונצא לדרך. אנחנו לא עושים את זה לבד: התקשרנו עם אורי בן ארי ועם קבוצת אמן, וביחד נממש את התכניות. בן ארי מיישם בראשון לציון את מודל הקובייה ההונגרית שפיתח, שרלוונטי לנו".

איציק כרמלי, מנמ"ר עיריית ראשון לציון. צילום: קובי קנטור ז"ל

איציק כרמלי, מנמ"ר עיריית ראשון לציון. צילום: קובי קנטור ז"ל

גליק ציין כי "לפני שהתחלנו בתהליך, ערכנו בדיקה פנימית שמטרתה להסתכל על עצמנו: איך אנחנו נראים כארגון, מה צריך לשפר ולאן ברצוננו להגיע. יצרנו דו"ח, וממנו התחלנו לתכנן ולממש את חזון העיר החכמה".

איציק כרמלי, מנמ"ר העירייה – מהם אתגרי המחשוב בראשון לציון?
"אנחנו מצויים כעת בעיצומו של תהליך בניית אתר חדשני לעירייה, שבו אנחנו מיישמים את תפיסת gov.il, שמהותה יצירת כתובת אחת לכל הפניות והשירותים שהתושב צריך.

לגבי עיר חכמה, כפי שהמנכ"ל הגדיר, האגף הטכנולוגי של העירייה שותף מלא בתהליך. אנשינו יושבים בכל הוועדות ומביעים את דעתם".

מהי סביבת המחשוב שלכם?
"סביבה וירטואלית, חלקה בענן של מיקרוסופט (Microsoft). יש לנו בנוסף אתר התאוששות מאסון ודטה סנטר שלנו. מעבר לזה, סביבות העבודה פתוחות, אנחנו משקיעים הרבה במוסדות החינוך, יש לנו Wi-Fi במהירות גבוהה ועוד.

אחד הפרויקטים שנעשו בעיר בשנה האחרונה הוא הקמת מערך טלפוניה ושדרוג ציוד הקצה של העירייה, באמצעות מערכת של סיסקו (Cisco) שהקימה בזק בינלאומי. השדרוג מאפשר לנו לספק שירות מיטבי לתושבי העיר ולייצר תהליכי עבודה יעילים יותר במשרדי העירייה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים