ארה"ב: הממשל קורא לאסור העלאת לפטופים לתאי מטען של מטוסים

אמנם עדיין לא כתקנה, אבל הרשויות האמריקניות מעודדות חברות לאסור הטסת מחשבים ניידים בתא המטען, גם בשקיות או במזוודות שעברו בדיקה ביטחונית, וזאת מחשש לשריפה עזה בזמן הטיסה

לטוס מבלי להצטרך לרכוש חבילה ייעודית לחו"ל. צילום אילוסטרציה: Syntheticmessiah, BigStock

ממשלת ארצות הברית קוראת לקהילת התעופה העולמית לאסור על העלאת מכשירים אלקטרוניים אישיים גדולים, כגון מחשבים ניידים, לטיסות כחלק מהמטען הנבדק. זאת, בשל הפוטנציאל להתלקחות הסוללות שלהם, שעלולה להביא לשריפה.

מנהל התעופה הפדרלי האמריקני, ה-FAA (ר"ת Federal Aviation Administration), ציין במסמך שהגיש באחרונה לסוכנות של האו"ם כי בדיקותיו מראות שכאשר סוללת ליתיום יון נטענת יתר על המידה בסמיכות למיכל תרסיס, הדבר יכול לגרום לפיצוץ שעלול להשבית את מערכת כיבוי האש של מטוסים. במסמך המרתיע נכתב כי הדבר יכול להביא לשריפה עזה ואף "לאובדן המטוס".

סוכנות האו"ם המכונה ICAO (ר"ת International Civil Aviation Organization) היא ארגון התעופה האזרחי הבינלאומי הקובע את תקני הבטיחות העולמיים בתחום התעופה – אם כי אלה נזקקים לאישור המדינות החברות. האיסור המוצע על ידי ה-FAA כעת נמצא על סדר היום בפגישה של פאנל ICAO, שמיועדת לעסוק במוצרים מסוכנים ושתתקיים בקרוב במונטריאול, קנדה. לא ברור אם ה-FAA מתכוון להרחיב את האיסור המוצע גם לטיסות פנים. לעת עתה ציין המנהל רק את הסכנה לטיסות בינלאומיות.

סוללה טעונה במלואה, חום ובקבוק ספריי

ההמלצה מגיעה על רקע 10 בדיקות של לפטופים טעונים לחלוטין וארוזים במזוודה, שאותם בחן ה-FAA. סוללת המחשב הנייד חוממה בכוונה בכדי לראות מה עולה בגורל המכשיר במצב שבו הטמפרטורה שלה עולה בהתמדה. במבחן אחד, הוצמד ללפטופ בקבוק תרסיס בן שמונה גרם של שמפו יבש, שמותר להעלאה לתא מטען של מטוסים. התוצאה: אש התלקחה כמעט מיד, הבקבוק התפוצץ בתוך 40 שניות ושריפה התפתחה במהירות.

לדברי ה-FAA, ייתכן שההתפוצצות לא תהיה חזקה מספיק בכדי לפגוע במישור המבני של המטוס, אבל היא עלולה להזיק לתא המטען ולהביא לכך שמנגנון כיבוי האש יחל לפעול ואף יינזק, אלא שלדברי המנהל, מנגנון זה לא יסייע בכדי למנוע את האש מלהתפשט.

בדיקות אחרות של סוללות מחשב נייד ארוזות עם מוצרי צריכה מסוכנים שמותרים להטסה במזוודות מסומנות – כמו חומר להסרת לק או ג'ל אלכוהול לחיטוי ידיים – גרמו אף הן לשריפות גדולות, אם כי לא לפיצוצים.

לטענת ה-FAA, הדרך היעילה ביותר לשמור על בטיחות הנוסעים היא לחייבם להעלות את המכשירים האלקטרוניים האישיים הגדולים שלהם ביחד איתם אל תא הנוסעים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים