תעשיית הפרסום כועסת ומודאגת בגלל שינוי שהכניסה אפל לספארי

מגבלות מעקב מודעות חדשות שיוכנסו לדפדפן של ענקית הטכנולוגיה עם עדכון מערכות ההפעלה במכשיריה עלולות, לטענת ארגוני מפרסמים אמריקנים, "לחבל בדגם הכלכלי של האינטרנט" - האמנם?

שיפור בבתצוגה בדפדפן ספארי

אפל (Apple) נערכת להשקה קרובה של מערכות ההפעלה העדכניות ביותר שלה בעבור מחשבי ה-Mac ומכשירי ה-iPhone. אלא שיחד עם ה-0S החדשה מגיעות גם מגבלות חדשות על מעקב מודעות בדפדפן ספארי (Safari) ואלו מקוממות את תעשיית המפרסמים.

התכונה החדשה מכונה "מניעת מעקב חכמה" (Intelligent Tracking Prevention), ולמעשה היא מאפשרת הוספת טווח מוגבל של 24 שעות על קובצי ה-Cookie של מיקוד המודעה – תיקון שנועד למטרת שמירה טובה יותר על הפרטיות.

אלא שבעבור מפרסמים, דפדפני הספארי החדשניים של ה-macOS High Sierra וה-iOS 11 לא נושאים בשורה חיובית במיוחד – הספארי במתכונת החדשה מקשה על המפרסמים לעקוב אחרי המשתמשים ואחרי הרגלי הגלישה שלהם. הדפדפן אמור למעשה להפחית באופן דרמטי את מטווח המודעות שכולנו רגילים אליו, ושנלווה לביקור באתרים שבהם הגולשים ביקרו קודם לכן.

המפרסמים דואגים לחוויית המשתמש

בעקבות השינוי המתגעש, פרסמו שישה ארגוני פרסום אמריקנים גדולים מכתב פתוח אשר תוקף את מגבלות המעקב החדשות שאפל חשפה ביוני. לדבריהם הם "מודאגים מאוד" מהמצב החדש.

בין השאר ציינו הארגונים במכתבם כי "התשתית של האינטרנט המודרני תלויה בסטנדרטים עקביים וישימים של Cookies, כך שחברות דיגיטליות יכולות לחדש בבניית תוכן, שירותים ופרסום המותאמים אישית למשתמשים, ולזכור את הביקורים שלהם. המהלך של ספארי של אפל מפרק את הסטנדרטים הללו ומחליף אותם במערך אמורפי של כללים נודדים שיפגעו בחוויית המשתמש ויחבלו בדגם הכלכלי של האינטרנט".

מפרסמי המכתב – האיגוד האמריקאי של סוכנויות הפרסום (American Association of Advertising Agencies), הפדרציה האמריקאית לפרסום (American Advertising Federation), איגוד המפרסמים הארציים (Association of National Advertisers), איגוד הנתונים והשיווק (Data & Marketing Association), לשכת הפרסום האינטראקטיבי (Interactive Advertising Bureau), ו-יוזמת הפרסום ברשת (Network Advertising Initiative) – קבעו גם כי "הגישה החד-צדדית של אפל וגישת היד הכבדה גרועות לבחירות של הצרכן ורעות לתוכן המקוון הנתמך על-ידי מודעות ושירותים שהצרכנים אוהבים. חסימת Cookies בדרך זו תציב מחסום בין המותגים ללקוחות שלהם, וזה יהפוך את הפרסום ליותר גנרי ולפחות עדכני ושימושי".

אפל: שיטה מתקדמת יותר להגנה על פרטיות המשתמש

ואיך הגיבה אפל לביקורת ותרעומת? ובכן, נראה שהחברה לא מתכננת לעצור את התכניות שלה ומגוננת עליהן בטענה שזו הגישה הנכונה בעבור הפרטיות של הצרכן. בהצהרה לתקשורת מטעמה כתבה הענקית כי "אפל סבורה שלאנשים יש זכות לפרטיות – ספארי היה הדפדפן הראשון לחסום קובצי Cookie של צד שלישי כברירת מחדל ו-'מניעת מעקב חכמה' היא שיטה מתקדמת יותר להגנה על פרטיות המשתמש".

יצוין כי טכנולוגיית מעקב המודעות הפכה כיום לכל כך נפוצה, עד שחברות יכולות לבצע מעקב אחרי משתמש ולשחזר את רוב היסטוריית הגלישה שלו באינטרנט. מידע זה נאסף ללא אישור, והוא משמש למיקוד מחדש של מודעות. כך עוקבים המפרסמים אחרי אנשים ברחבי האינטרנט על תקן שגרה.

התכונה החדשה "מניעת מעקב חכמה" מזהה ומבטלת קובצי Cookie ונתונים אחרים המשמשים למעקב צולב בין אתרים, מה שאומר שהיא מסייעת להגן על המידע אודות הרגלי הגלישה של אנשים פרטיים. למרות זעמם של ארגוני הפרסום השונים, כדאי לקחת בחשבון כי התכונה אינה חוסמת מודעות או מפריעה למעקב חוקי באתרים שבהם אנשים מאשרים שפרטיהם יעברו לשימוש האתר.

מערכות ההפעלה שיביאו איתן את החידוש בדפדפן – ה-Apple iOS 11 וה-MacOS High Sierra – יושקו ב-19 וב-25 בספטמבר, בהתאמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים