מה יש לישראל להציע לדרום אמריקה בתחום הסייבר?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עוסק בביקורו באמריקה הלטינית גם בתחום הסייבר, כדי להגביר את שיתופי הפעולה בין המדינות והחברות ● אלא שיש כאלה שלא הוזמנו לחגיגה

מסכמים שנה של היי-טק. אילוסטרציה: Daoleduc, BigStock

אחד הנושאים המרכזיים שעולים בשיחות שמנהל בימים אלה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם עמיתיו במדינות אמריקה הלטינית הוא הגברת שיתופי הפעולה עמן בתחום הגנת הסייבר. אל נתניהו נלווים 25 אנשי עסקים, מנהלים בכירים מחברות טכנולוגיה בישראל, שבאו אתו במטרה לחפש הזדמנויות עסקיות במדינות מובילות באזור, כמו מקסיקו, ארגנטינה וקולומביה. לישראל יש הסכמי סחר חופשי עם מדינות בדרום אמריקה, שהמובילות שבהן אלה ארגנטינה ומקסיקו. בנוסף, ישראל משמשת כמשקיפה בברית הפסיפית, שכוללת את מדינות דרום אמריקה, המאורגנות לצרכי שיתוף פעולה ומהוות הכוח הכלכלי השמיני בגודלו בעולם.

מי במשלחת? אל ראש הממשלה הצטרפו מנהלים בכירים מחברות כגון התעשייה האווירית, אלביט, אודיוקודס, סלקום, ח. מר, רדוור, ורינט ואנשי מכון הייצוא. אמריקה הלטינית היא שוק טבעי וצומח עבור חברות ישראליות שיש להן פתרונות בתחום הסייבר. פריצת הדרך החלה לפני ארבע שנים, בעקבות ההדלפות שפרסם אדוארד סנואודן על פעולות ריגול שביצעה ארצות הברית במדינות אלה באמצעות הסייבר. בעקבות זאת הודיעו שתי המדינות הגדולות ביבשת, ברזיל וארגנטינה, על הידוק שיתוף הפעולה ביניהן בתחום הסייבר – כדי למנוע פעולות ריגול מסוג זה. עובדה זו פתחה עוד יותר את שווקי דרום אמריקה בפני חברות ישראליות, המזוהות בדרך כלל עם ייצוא ביטחוני ומספקות גם פתרונות הגנה קיברנטית.

במרץ השנה הודיעה התעשייה האווירית שחתמה על הסכם בהיקף של 60 מיליון דולר להקמת מרכז בקרה וניטור סייבר בדרום אמריקה. במסגרת מיזם זה תטמיע ורינט מערכות אוטומטיות לזיהוי מתקפות סייבר, מניעת איומי סייבר ברמה הלאומית ועוד. צ'ק פוינט (Check Point) תספק במסגרת אותו מיזם פתרונות למניעת איומי סייבר, שכוללים בין השאר בקרת גישה מתקדמת ומעבדה לזיהוי תקיפות סייבר בזמן אמת. שותפות נוספות בפרויקט הן החברות ClearSky ו-CyberX. מדובר בחברות השותפות במאגד הסייבר הישראלי Israeli Companies Consortium, שהוקם לפני כשנה בחסות משרד הכלכלה, במטרה לענות, באמצעות חברות סייבר ישראליות, על דרישות שעולות בתחום זה מצד מדינות שונות ברחבי העולם. אחת המדינות הבולטות שנמצאות על הכוונת של חברי המשלחת היא ארגנטינה. היקף הייצוא של ישראל אליה היה ב-2017 כ-108 מיליון דולר – בעיקר בתחומי הכימיקלים, הטלקומוניקציה והתרופות.

במסגרת ביקורו בקולומביה, שם התקבל נתניהו במשמר כבוד על ידי הנשיא, חואן מנואל סנטוס, שוחחו השניים על הרחבת שיתופי הפעולה בתחומי הטכנולוגיה, הסייבר, החקלאות והמים. בביקור סוכם שמשלחת קולומביאנית מתחום הסייבר תגיע לביקור בישראל לצרכי השתלמות.

בדבריו שב והדגיש נתניהו את עוצמתה של ישראל בתחומי הטכנולוגיה והסייבר ואמר כי שיתוף הפעולה לא חייב להיות דווקא בין המדינות השונות אלא גם בין אנשי עסקים מהן. "חישבו על חשבונות הבנק שלכם. אתם חייבים להתגונן מפני פריצות לחשבונות ולישראל יש פתרונות", אמר נתניהו למארחיו.

מי נשארו בבית?

אין ספק שאמריקה הלטינית היא שוק יעד מצוין לחברות ישראליות. אבל, גורמים בענף, שמכירים את התחום ואף היו בעבר בסיורים דומים, מעירים שגם הפעם כללה המשלחת את נציגי החברות הגדולות, ששולטות במרבית שוק הייצוא הביטחוני בישראל – כולל נשק, טכנולוגיה והיי-טק. שוב, אנחנו רואים שלא נעשה שום מאמץ ממשלתי לעודד חברות סייבר צעירות להשתלב בשווקי העולם. אחת הסיבות היא שהחברות המייצגות את התעשייה הביטחונית בישראל אינן מעוניינות בכניסת מתחרים ולא משתפות מספיק חברות ישראליות אחרות, שיש להן פתרונות מעולים ופוטנציאל שוק בעולם. לזכותם של אנשי מכון הייצוא ייאמר שהם עושים מאמצים לסייע לחברות האלה, אבל זו טיפה בים והפוטנציאל גדול עוד יותר.

התופעה הזו, של הדרת חברות צעירות משווקי העולם, מוכרת גם במקומות אחרים שבהם התעשייה הביטחונית הישראלית, כולל תעשיית הסייבר, חזקה – כמו אפריקה או מדינות המזרח. הממשלה לא מייצאת סייבר אלא דרך החברות הטכנולוגיות הישראליות, אבל צירוף משלחת למטוסו של ראש הממשלה בהגיעו למקומות שונים בעולם מהווה הזדמנות לפתיחת שערים. גורמים שהיו בעבר במשלחות דומות מציינים כי נתניהו מצליח לפתוח דלתות ולסגור שיתופי פעולה חשובים.

אותם גורמים מבהירים שהם לא מצפים שהממשלה תסייע להם למכור את מוצריהם בחו"ל, אבל הם היו מצפים שבמשלחת חשובה זו, בראשות ראש הממשלה, היה ייצוג ליותר חברות קטנות ובינוניות, שמהוות חלק בלתי נפרד מאומת הסייבר, כפי שאנחנו נתפסים בעולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים