סטטוסים ומיתוסים על הטרנספורמציה הדיגיטלית – חלק ב'

אם מישהו טוען שהשיג את השינוי הדיגיטלי, זה חסר משמעות ● המיתוס הגדול ביותר כרגע הוא שהשינוי הדיגיטלי הוא משהו שיכול להיות מושג

13/09/2017 15:21
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

הביטוי "טרנספורמציה דיגיטלית" מתחיל להישחק, כל התעשיות משתמשות בו ויש חשש שיאבד מהמשמעות שלו. טרנספורמציה דיגיטלית מציעה מגמות משלימות: "אינטליגנציה מקושרת", שבה תובנות של נתונים היסטוריים בזמן אמת משתלבים עם "ביג אחסון" ו-"ביג מחשוב" שבו בלוקצ'יין, אנליטיקה ואלמנטים מתקדמים אחרים מאפשרים יכולת עצומה להתמקד בלקוח ולאפשר שינויים בחווייתיו.

בביטוי "טרנספורמציה דיגיטלית" חסרה המהירות והצורך בחדשנות מתמשכת. בתקדימים כגון Reengineering בתהליכים עסקיים והטמעת תהליכי CRM, נדרש שינוי מאסיבי בגישת Top Down בבסיס גלובלי. בשינוי דיגיטלי, חברות צריכות להמציא עצמן מחדש ולהשלים את המעבר מהר יותר מהמתחרים שלהן. טרנספורמציה דיגיטלית לא תספיק לחברה שתכשל ליישמה בקצב הנכון.

הבעיה הגדולה בהגדרת הטרנספורמציה הדיגיטלית, היא שלכל אחד יש דעה מה זה בדיוק. כלולים בה פתרונות שונים, המונח עצמו מקיף מדי. יש שחושבים שהשינוי הדיגיטלי פירושו ללכת לענן, יש שחושבים שזה אינטרנט של הדברים או הדפסה תלת-מימדית. אבל, כל אלה הם חלק מהפרספקטיבה הרחבה של טרנספורמציה דיגיטלית. אם מחפשים בגוגל (Google), מקבלים עשרות מיליוני צפיות, לאנליסטים השקפה אחרת, לוויקיפדיה (Wikipedia) הגדרה משלה, ואין הגדרה מוסכמת.

סטטוס המעבר

חברות מחקר משתמשות בסולמות דירוג שונים להערכת סטטוס המעבר לדיגיטל. Capgemini מדרגת את הצלחת הטרנספורמציה בסולם 1-10: 1- מציין התמוטטות, 10 – מהפכה אמיתית. חברות גדולות מתפלגות בסביבות ה-2, 4 ו-8. הצלחת החברות במסע הטרנספורמציה הדיגיטלית תלוי בתעשייה. תעשיית הטכנולוגיה היא הראשונה לעשות זאת כפי שצריך ובהתאם לצורך העסקי. אבל, עדיין לא ראינו חברה שהפכה לגמרי לארגון דיגיטלי.

מחקר על השינוי הדיגיטלי בעסקים בבריטניה, שבוצע ע"י YouGov מגלה כי ל-35% מהעסקים הבינוניים והגדולים בבריטניה יש תוכנית אחת ליישומי דיגיטל עבור הארגון כולו. אך, למעלה משליש מהעסקים נאבקים לשלב מבנה טכנולוגי בתוך מבנה העסקים. נתונים אלה מלמדים שלמרות ההכרה בפוטנציאל הדיגיטלי, רוב החברות עדיין מתחבטות איך לרתום אותו לתועלתן.

רוב השגיאות בטרנספורמציה הדיגיטלית אינן טכניות

לתת לפונקציית ה-IT להוביל את השינוי זו טעות. פונקציית ה-IT חיונית, מרכזית ומאפשרת את השינוי, אבל המניע לשינוי דיגיטלי הוא חוויית לקוח טובה יותר, לכן התהליך צריך להיות מובל על ידי אותן מסגרות בארגון הקרובות ביותר ללקוח. הטעות הגדולה ביותר שארגונים עושים כשיוצאים למסע הדיגיטלי הוא שהם מאמינים שהם יכולים לשלב את המבנה הטכנולוגי שלהם עם המבנה העסקי ברמת המודל או התהליך.

ארגונים צריכים להכין עצמם לטרנספורמציה הדיגיטלית, כלומר, להכין רשת דיגיטלית אשר מוטמעת בליבת העסקים. היא לא יכולה להיות ידנית, עם חומרה ממוקדת וסטטית, היא חייבת להיות אוטומטית, עם תוכנה מנחה והיכולת להגיב באופן זריז ודינאמי לצרכים המשתנים של העסק.

טעות נוספת מקורה בחוסר מעורבות העובדים. אין טעם להשתמש בכלים דיגיטליים מתקדמים אם העובדים אינם מנצלים אותם במלוא הפוטנציאל שלהם. מנהלים עסקיים צריכים להתייעץ עם אנשים בכל הרמות בארגון כדי להגביר את האוריינטציה  הדיגיטלית בחברה. לעתים קרובות, תוכניות הדגל יוצאות לדרך ללא הרמה הנכונה של מעורבות העובדים בשלבי הפיתוח הראשוניים, שיכול להוביל להחמצת ההזדמנויות ואפילו לסגירת פרויקטים ומכה קשה לשורה התחתונה.

על ידי נקיטת עמדה פרואקטיבית, השקעה בתוכניות הכשרה יסודיות, הדרכה ותמיכה ברשתות ובהטמעה טכנולוגית, ארגונים יגבירו את מעורבות העובדים ויעודדו אותם לחשוב על האופן שבו הטכנולוגיה יכולה לשנות את רמת השירות שלהם ואת התפקידים שלהם בעתיד.

הטעויות נופלות בתחומים של המוכנות לשינוי ההתנהגותי, ההתנגדות לשינוי והנטייה לחזור לדרכי הפעולה הישנות והמוכרות, חוסר סובלנות לטעויות. אך לא בנכונות להשקיע בטכנולוגיה.

הטרנספורמציה אינה אירוע חד פעמי

הטרנספורמציה הדיגיטלית היא תופעה מתמשכת, בלתי פוסקת, שבה יש לרענן את היעדים לאורך הדרך. ארגונים צריכים להמציא עצמם מחדש על בסיס מתמשך.

אמזון (Amazon) שיבשה בתחילה את השוק הקמעונאי בניסיון קניה בלחיצה אחת של הלקוח. לאחר מכן הפכה נכסים פיזיים כספרים לנכס דיגיטלי והפכה לספקית מכשיר ה-Kindle. השינוי הדיגיטלי המתמשך הזה נזקק להשקעות IT עצומות, והחברה החליטה לשתף את פלטפורמת ה-IT שלה ולהפוך אותה לעסק חדשני לשירותי ענן AWS. ולבסוף, עם Alexa, הם מצאו דרך להקשיב ללקוח שלהם במובן האמיתי של המילה, וכך להתחרות עם ההיי-טק בטכנולוגיה לזיהוי קולי.

אם מישהו טוען שהשיג את השינוי הדיגיטלי, זה חסר משמעות. המיתוס הגדול ביותר כרגע הוא שהשינוי הדיגיטלי הוא משהו שיכול להיות מושג – לא ניתן להשיג זאת בן לילה, ולא ניתן להכריז שניתן יהיה להשיג את השינוי הדיגיטלי עד תאריך נתון. זהו מסע שלא רואים את סופו.

לחלק א'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים