"היעד: להצמיח דור חדש של יזמים שיצעידו את הכלכלה הישראלית"

"הכנסת מימד היזמות לבתי הספר, יביא לפיתוח כוח הוראה יזמי שיצמיח דור חדש של יזמים אשר יחושו ביטחון בערך העצמי שלהם, יצעדו לעבר עתיד מבטיח ויתנו תנופה משמעותית לצמיחה הכלכלית של מדינת ישראל", כך לדברי רוית דום-עיני, מנכ"לית רשת עמל

עו"ד רוית דום-עיני, מנכ''לית קבוצת עמל. צילום: ניב קנטור

כ-40 אלף תלמידים ב-120 בתי ספר של רשת עמל החלו בסוף השבוע את שנת הלימודים החדשה. הרשת, שהוקמה ב-1928 על ידי ההסתדרות הכללית, מפעילה בתי ספר ומכללות למדעים, טכנולוגיה ואמנויות, ולומדים בה קבוצות אוכלוסיה מגוונות בבתי ספר רב-תחומיים בפיקוח משרד החינוך, בתי ספר טכנולוגיים בפיקוח משרד החינוך ובפיקוח משרד הכלכלה וכן מכללות לטכנאים.

עו"ד רוית דום-עיני, מנכ"לית הרשת משנת 2011 אמרה בראיון לאנשים ומחשבים כי "אני מתרגשת כל שנה מחדש. בשבילי כל שנה זו התחלה חדשה כי בכל שנה אנחנו מחדשים, בכל שנה יש מיזמים חדשים ולכן זה מאתגר ומרגש".

החידוש העיקרי לדבריה הוא הכנסת מימד היזמות לבתי הספר של הרשת. "שר החינוך, נפתלי בנט, דיבר על כך בפתיחת השנה, ובצדק – אבל אצלנו זה כבר עובד", אמרה.

"מרכזי היזמות פועלים על פי מודל שאני פיתחתי ומשלבים בין הקניית ידע יזמי ויעד מעמיק בעולמות שונים, כולל טכנולוגיה ועד עיצוב מוצר", מסבירה דום-עיני.

"מדובר על מהלך חדשני ופורץ דרך לשילוב אמיתי בתעשייה, תוך פיתוח כישורים של יוזמה, חשיבה מקורית ויצירתיות, במטרה לפתח כוח הוראה יזמי ולהצמיח דור חדש של יזמים, שיחושו ביטחון בערך העצמי שלהם, יצעדו לעבר עתיד מבטיח ויתנו תנופה משמעותית לצמיחה הכלכלית של מדינת ישראל", אומרת דום-עיני.

עד כה הוקמו מרכזי יזמות בבתי ספר בצפת, חדרה ושבח מופת בתל אביב, והשבוע, כך אומרת דום, ייפתח מרכז יזמות נוסף בבאר שבע.

דגש על לימוד מגדרי

"התלמידים זוכים להכשרה יזמית ומקבלים כלים למנהיגות עסקית, תוך התמקדות באחד משני תחומים יזמיים – תחום הבריאות והרפואה, עולם המדיה, והשנה תחום חדש – רחפנים". בשבח מופת תיפתח השנה מגמת אינטרנט של הדברים, וגם שם ישלבו את נושא היזמות בתחום זה".

דום-עיני אינה מסתירה את גאוותה על הישגים בינלאומיים שתלמידי הרשת זוכים בהם בתחרויות שונות בעולם. בין היתר הביאו תלמידי בתי ספר של הרשת במגמות של הנדסת תוכנה ופיתוח מוצר מדליות בתחרויות שנערכו בסין, ארצות הברית ואירלנד.

חידוש נוסף עליו מצביעה דום הוא דגש על לימוד מגדרי, שפירושו הגדלת מספר הבנות שהולכות ללמוד מקצועות טכנולוגיים והנדסיים – ולא רק . "בליידי דייויס, תל אביב, יש פרויקט שבו לומדות הבנות את אתגרי הרפואה הנשית, וכמובן שהן משלבות את זה עם לימודי יזמות".

דום-עיני אומרת שהכניסה השנה מימד חדש באופי הלימוד בבתי הספר של הרשת והיא מגדירה את זה "לימודים פרו-אקטיביים".

"אנחנו רוצים ליישם את המודל החדש של בתי הספר העתידיים", היא אומרת. "כיתת לימוד שבה המורה הוא מעביר הידע היחיד שמלמד רק מקצוע אחד".

"המודל שאני מיישמת, הוא מודל שראיתי במערכת החינוך בסן דייגו", היא מספרת. "שם מגדירים את צורת הלימוד פרו-אקטיביים, קירות הכיתה נפרצו, אין תחום אחד, לומדים גם טכנולוגיה וגם אומנות, גם טכנולוגיה וגם פיזיקה".

"כיתות הלימוד גם הן תהיינה בהתאם", היא אומרת. "הילדים בוחרים תחומי ידע שהם מתעניינים בו, הם בוחרים ליד מי לשבת, וגם הם לומדים דרך כשלונות. אנחנו מלמדים אותם שלהיכשל זה בסדר, אלו הם החיים, אבל צריך ללמוד איך לתקן את זה".

לחנך את דור העתיד

"גם כאן מימד היזמות פועל, הילדים לא יושבים רק בבית הספר. באחד מבתי הספר ברשת בירושלים, היו התלמידים בבית החולים אלי"ן, שם הם פגשו ילדה משותקת מוחין שלא יכלה לעבור באופן עצמאי מישיבה לעמידה. הם פיתחו לה רובוט שעל ידי פקודה קולית מזיז את הכסא קדימה או אחורה ומאפשר לה לנוע טוב יותר", סיפרה דום-עיני.

"במסגרת היזמות, אנו מקיימים כל שנה האקתונים, שמבוססים בין היתר על כך שהתלמידים הבוגרים הם המנטורים של הצעירים, וביחד יושבים לילה שלם ומפתחים רעיונות".

דום-עיני מודה כי גיוס מורים טובים לרשת הוא אתגר לא פשוט מפני שהפיתויים בחוץ הם גדולים יותר באופן טבעי. "אנחנו מגייסים מורים אנשי היי-טק ויזמים, שמבינים כי ההוראה היא קודם שליחות", אומרת דום. אחר כך אנחנו שולחים אותם לסן דייגו שם הם לומדים את התפיסה החדשנית של הלמידה ומיישמים אותה פה".

"זו הדרך שלנו להשקיע גם במצוינות במורים, כי הם אלו שצריכים לחנך את דור העתיד שלנו – זה הדור שיוביל את הטכנולוגיה, המדע ואת החברה בכלל", אומרת דום-עיני לסיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים