עשור להתבגרות הדיגיטלית: התובנות

בין המסקנות: ההשקעות בטכנולוגיות הדיגיטליות המתפתחות היום, אינן גבוהות בהרבה למה שהכרנו לפני עשור ● המנהלים העסקיים טוענים שהם ממוקדים יותר בסדרי העדיפויות הדיגיטליים, במקום לבחון את הטכנולוגיה המתפתחת

30/08/2017 10:01
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

אחרוג הפעם מהשגרה ואפתח בנימה אישית לציון המאמר ה-100 שלי המתפרסם היום כמדי יום ד' מזה למעלה משנתיים.

זו הזדמנות להודות לפלי הנמר ולחברי המערכת יהודה, יניב, אלון, יוסי ואחרים על האמון והסיוע בכל התקופה – זה לא מובן מאליו. תודה לקוראים שטרחו ונתנו לי משובים בונים ומלמדים.

לפני שבועיים הצגתי מספר תובנות מעניינות מהמחקר האחרון שערכה חברת הייעוץ הבינלאומית PWC בקרב 2,216 מנהלים עסקיים וטכנולוגיים שסיפקו את הנתונים למחקר ה-"שור ב-2017 : A decade of digital Keeping pace with transformation.

התובנות הנוספות מעניינות לא פחות:

ה-CIO נשאר בתמונה!

במהלך העשור, המנמ"ר הופך ליותר אסטרטגי, מקושר וקשוב לצרכים. הוא נשאר כך למרות התחזיות שניבאו הפוך. ה-CDO's היו אמורים לעבור מעולמות המדיה, השיווק והפיתוח העסקי לעולם הדיגיטלי הרחב. עם זאת, למרות התהילה  של המתחרה החדש בשולחן ההנהלה, רק 7% מהארגונים מדווחים על קיום תפקיד CDO אצלם. הרוב המכריע של הארגונים לא מתכוון להוסיף משרה כזו. ולעתים קרובות, תפקיד המנהיגות הדיגיטלית עדיין נופל על ה-CIO.

במובנים רבים, ה-CIO והמנכ"ל הם המנהיגים דיגיטליים בארגונים שלהם. רוב החברות מציגות שלמנכ"ל ולמנמ"ר יש שליטה בלעדית על האסטרטגיה הדיגיטלית וההשקעות בה. ה-IT עדיין מפקח על נתח הטכנולוגיה הגדול ביותר – 28% בממוצע. והם המובילים את ההשקעות בטכנולוגיות לפיתוח מוצרים חדשים ושירותים. רוב החברות מדווחות קשרים הדוקים בין CIO ומנהלים בכירים.

מנמ"רים חזקים כבר התמודדו עם רוב האתגרים הקשים של מנהיגות דיגיטלית. הם מבינים את החשיבות של ממשל ומדיניות, הם מודעים למורכבות הניהול ביחידות ארגוניות שונות. הם נוטים להתחבר עם המנהלים הבכירים, לאחר שעזרו להם להשיג את היעדים שלהם לאורך השנים. הם מכירים את העסק הנוכחי ואת ההזדמנויות שטכנולוגיה העתידית יכולה ליצור. בכל חברה גדולה, קשה – עד בלתי אפשרי – לבנות יכולות דיגיטליות חדשות ללא קישור לאנשי ה-IT בארגון.

בעוד CIO לוקח על עצמו אחריות גוברת על פעילויות דיגיטליות, התפקיד הופך יותר פנימי. בתוך שלוש שנים, 49% מצפים כי ה-CIO יהיה אחראי בראש ובראשונה להובלת כל המאמצים הפנימיים, כולל חידושים – לעומת -43% כיום. קצב השינוי והמרכזיות של האסטרטגיה הדיגיטלית שמרו על ה-CIO באור הזרקורים במשך עשור – ונדמה שזה לא ישתנה בעתיד הקרוב.

רבים מאמינים כי CDO בסופו של דבר יהיה תפקיד זמני, תיקון לטווח קצר לבעיה, תופעה זו תיעלם כמו ש-"עסק דיגיטלי" יהפוך  לעסק רגיל – בדיוק כפי  שאירע לכל מנהלי ה-"e-Business" בארגונים היום.

גרטנר (Gartner) העריכה לפני כשנה כי תפקיד החדשנות העסקי של ה-IT בסופו של דבר יחזור לכותרת וה-CIO יהפוך שוב למנהל חדשנות הראשי. הנוהג של מיצוב ה-CIO רק כפונקציות הבק-אופיס ילך ויקטן. לפי המחקר של PWC  נראה כי הערכה זו מתחילה להתממש.

הגל הבא של טכנולוגיות מתפתחות

ניתן להציג התקדמות דרמטית ביכולת המחשוב בשמונה נושאים מרכזיים:
אינטרנט של הדברים ו-AI – המהווים את הבסיס לדור הבא של העבודה הדיגיטלית.
רובוטים, רחפנים ומדפסות תלת-מימדיות – המרחיבות את כוח המחשוב לעולם החומר.
מציאות מדומה ומציאות וירטואלית – אשר ממזגים תחומים פיזיים ודיגיטליים.
בלוקצ'יין – גישה חדשה ורדיקלית לניהול עסקאות מסחריות אמינות.

הקבוצה הזו יכולה להיות מחולקת באופן גס לשלוש קבוצות משנה, המתבססות על פונקציות עיקריות ומוכרות לכולנו:
קלט – (אינטרנט של הדברים, מל"טים).
עיבוד – (AI, בלוקצ'יין).
פלט – (AR, VR, רובוטיקה והדפסה בתלת-מימד).

ההשקעות בטכנולוגיות הדיגיטליות המתפתחות היום, אינן גבוהות בהרבה, באופן יחסי, למה שהכרנו לפני עשור. בשנת 2007, ההשקעה הממוצעת בחדשנות טכנולוגית הייתה 16.8% מהתקציבים לטכנולוגיה. כיום, חלקה של ההוצאה הטכנולוגית נשאר עקבי – 17.9%.

המנהלים העסקיים טוענים שהם ממוקדים יותר בסדרי העדיפויות הדיגיטליים, כמו יישום פלטפורמות מבוססות ענן עבור אוטומציה של כוח עבודה או השקעה בכלים דיגיטליים כדי לשפר את הביצועים התפעוליים, במקום לבחון את הטכנולוגיה המתפתחת.

הגרף הרצ"ב מציג באיזה טכנולוגיות משקיעים משתתפי הסקר היום ובמה ישקיעו בתוך שלוש שנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים