רשות ני"ע בארצות הברית: חשד שמייסדי מובילאיי מסרו מידע פנים

לבית משפט בניו יורק הוגשה על ידי ה-SEC תביעה אזרחית נגד לארי קלף הבן ורוג'ר שאול, תושבי וירג'ניה, בגין שימוש במידע פנים, שעל בסיסו הם רכשו פוזיציית ענק במובילאיי, וגרפו רווח בסך 925 אלף דולר - שחלקו מומש

מימין: זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע, מייסדי מובילאיי. צילום: יח"צ

חשד כי אמנון שעשוע וזיו אבירם, מייסדי מובילאיי (Mobileye), היו מעורבים בעבירות של מסירת מידע פנים, בטרם עסקת הענק במרץ השנה, לרכישתה על ידי אינטל (Intel), בעבור 15.3 מיליארד דולר; כך חשף דה מרקר הבוקר (ד').
נגד השניים לא הוגשה כל תביעה, פלילית או אזרחית, אלא שהחשדות עלו במסגרת כתבי תביעה כנגד אחרים.

על פי העיתון הכלכלי, הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) הגישה באחרונה כתב תביעה לבית משפט אמריקני, בו נטען כי השניים מסרו מידע פנים, הנוגע לעסקה הגדולה בתולדות ישראל. לדברי מקור המעורה בפרשה, ה–SEC תשאלה באחרונה את אבירם ושעשוע.

לבית המשפט המחוזי בדרום ניו יורק, הוגשה באחרונה על ידי ה-SEC תביעה אזרחית נגד לארי קלף הבן ורוג'ר שאול, בגין שימוש במידע פנים, שעל בסיסו הם רכשו פוזיציית ענק במובילאיי, באמצעות רכישת מניות ואופציות, וגרפו רווח בסך 925 אלף דולרים – שחלקו מומש.

הנתבעים מתגוררים בריצ'מונד, וירג'יניה, ואינם מתעסקים באופן פעיל בהשקעות. את מידע הפנים, לפי התביעה, הוא קיבל מחברו שאול, אזרח ישראלי, שנחשף למידע מאחיו ג'יימס שאול, המתגורר בישראל. לג'יימס שאול, כך לפי התביעה, יש קשרים עסקיים ופרטיים עם מייסדי מובילאיי.

שעשוע ואבירם אינם מצויינים בתביעה בשמותיהם, אך ה-SEC טוענת כי הם הפרו את חובת הנאמנות וחובות אחרות לבעלי המניות במובילאיי, כשמסרו מידע מהותי על עסקת הענק, וידעו שהאנשים שיקבלו את המידע יעשו בו שימוש אסור וירכשו ניירות ערך ואופציות של מובילאיי. טענה חמורה יותר עולה מהתביעה, לפיה שעשוע ואבירם מסרו את מידע הפנים בתמורה לקבלת טובת הנאה אישית – שאופייה אינו מפורט בכתב התביעה.

עוד נטען שרוג'ר שאול גילה את מידע הפנים לקלף והסביר לו כי משפחתו ביחסים טובים וקרובים עם מייסדי מובילאיי, המייעצים לכל חבריהם הקרובים ומשפחתם להשקיע במניות החברה.

המערכות של ה-SEC גילו כי שני הנתבעים התחילו לסחור במניות מובילאיי רק לאחר שאינטל ומובילאיי פתחו במשא ומתן הרשמי. בתביעה נטען כי שאול דחף את קלף, שכלל לא הכיר את מובילאיי, לרכוש מניות על בסיס מידע הפנים. ג'יימס שאול הוא רופא פלסטיקאי, ולו קשרים עסקיים ואישיים עם מייסדי מובילאיי. בין השאר, הוא אחד מ–35 המשקיעים של אורקאם (OrCam), סטארט־אפ המפתח טכנולוגיה לכבדי ראייה, שהקימו שעשוע ואבירם.

מסירת מידע פנים – לא בפעם הראשונה

לכתב התביעה הנוכחי הסתעף מכתב תביעה קודם בגין חשד למסחר לפי מידע פנים.

במרץ השנה, כמה ימים לאחר רכישת הענק, פורסם כי שני אזרחים ישראליים חשודים במסחר במניות מובילאיי, לפני הרכישה, בהתבסס על מידע פנימי שקיבלו. השניים הם פרופ' אריאל דרבסי, סגן דקאן הפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטה העברית, וד"ר אמיר ולדמן, לשעבר סגן נשיא סינריון וכיום רופא שמבצע טיפולים אסתטיים.

הרשות הגישה נגדם תביעה מנהלית לבית משפט במנהטן, בחשד שסחרו במניות ב-"תזמון מפליא" – בשבועות שלפני רכישת מובילאיי על ידי אינטל.

לטענת הרשות, השניים היו קשורים למקורות בתוך מובילאיי, שכמו דרבסי, חברים גם הם בקהילה המדעית באוניברסיטה העברית. דרבסי הרוויח כתוצאה מכך 427 אלף דולר ו-ולדמן – 4.5 מיליון. זאת, לאחר שבעקבות הרכישה זינקו מניותיה של מובילאיי.

בשל מצבו הרפואי של דרבסי, ההליך נגדו נסגר בפשרה, בה שולם קנס גבוה, בסך 850 אלף דולרים, בלא הודאה באשמה. גובה הקנס כפול מהרווח שהפיק מרכישת מניות מובילאיי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים