תחבורה חכמה זה גם רכבות

המונח "תחבורה חכמה" מתקשר בדרך כלל עם רכבים אוטונומיים ותחבורה שיתופית, אבל גם הרכבות חזקות בעולם זה ● בכירים בסימנס העולמית הגיעו לישראל כדי לדבר על התחום המתפתח

רכבת ההפתעות החכמות. צילום אילוסטרציה: Denbelitsky, BigStock

כשמדברים על תחבורה חכמה, בדרך כלל עולים הרכבים האוטונומיים, התחבורה השיתופית (בפרט במקרה של מדינת ישראל, שלא מאפשרת אותה), האוטובוסים ולפעמים גם הטיסות. אבל מה עם הרכבות? איך גם הן יכולות להפוך – וכבר הופכות – לחכמות? ומה התועלת בכך?

אחת החברות שעוסקות בתחום היא תאגיד הענק סימנס (Siemens). החברה כינסה בשבוע שעבר, במרכז החדשנות Sosa בתל אביב, פאנל שעסק בשאלות אלה ובסוגיות אחרות בתחום. השתתפו בו שני בכירים מהחברה העולמית – סברינה סוזאן, מנכ"לית יחידת הרכבות המהירות, ויוהנס אמלהיינץ, מנכ"ל יחידת שירותי התחזוקה לרכבות בסימנס. מלבד לאירוע זה, הגיעו השניים לישראל כדי להיפגש עם 15 סטארט-אפים ישראליים שעוסקים בתחום, או בתחומים רלוונטיים. זאת, כחלק מפעילות Next 47, זרוע ההשקעות של סימנס, שהשקיעה עד כה יותר מ-800 מיליון דולר.

"רכבות סקסיות"

בסימנס אומרים שהם רוצים ליצור רכבות "סקסיות". הכוונה שלהם היא לרכבות יעילות, זמינות וטכנולוגיות יותר, חוסכות אנרגיה, מסייעות לאיכות הסביבה וכתוצאה מכך – מזמינות יותר. החזון של החברה ל-2030 הוא ליצור כלי רכב קטנים יותר מהרכבות שאנחנו מכירים, שיאפשרו תנועה קלה יותר של הרכבות, מה שלדבריה יגביר את השימוש בהן.

מימין: צחי גולן, ראש חטיבת התחבורה בסימנס ישראל; יוהנס אמלהיינץ, מנכ"ל יחידת שירותי התחזוקה לרכבות בסימנס; וד"ר שמואל פלדל, מנכ"ל סימנס ישראל. צילום: רועי בר

מימין: צחי גולן, ראש חטיבת התחבורה בסימנס ישראל; יוהנס אמלהיינץ, מנכ"ל יחידת שירותי התחזוקה לרכבות בסימנס; וד"ר שמואל פלדל, מנכ"ל סימנס ישראל. צילום: רועי בר

"הרכבות הן פתרון לעתיד התחבורה. כולם רוצים לנסוע בדרך יעילה יותר ולהיות מחוברים ומקושרים תמיד, וכתוצאה מכך, יותר ויותר אנשים נוסעים ברכבות. הפתרונות שלנו מאפשרים יעילות וחיבור טובים יותר", אמרה סוזאן.

לדבריה, "אחד מתחומי הפעילות שלנו הוא יעילות אנרגטית. הטרנד הוא להחליף את הרכבות ברכבות חשמליות, וזה כולל את כל מעגל החיים של הרכבת, כולל האנרגיה. אנחנו מציעים חדשנות רבה, שמאפשרת לנו לעשות את זה ולתרום לחברה בהיבטים של איכות הסביבה".

אמלהיינץ ציין כי אחת המגמות הבולטות כיום בעולם הרכבות החכמות היא מוביליטי כשירות (MaaS). "מוביליטי הוא דבר קרוב לאנשים, שלעולם לא ייעלם. יש לו פוטנציאל טוב, עם חדשנות בטכנולוגיה ובמודלים עסקיים, שיעשו את החיים טובים יותר לכולם", אמר.

"הרבה חברות נכנסו לתחום המוביליטי, שכולל בתוכו את הרכב האוטונומי", הוסיף. לדבריו, הרכב האוטונומי מהווה סכנה לרכבות המסורתיות, משום שהוא גורם להן לאבד את אחד היתרונות הבולטים שלהן – העובדה שהנוסע יכול לעשות דברים אחרים בזמן שהוא ברכבת, כמו לעבוד או לנוח. אלא שהוא ציין בהקשר זה שני דברים: "ראשית, בסופו של יום, לא לכולם יהיו רכבים אוטונומיים. שנית, אנחנו עובדים על רכבות אוטונומיות. זה אמנם קשה, אבל זה יקרה".

"סימנס רוצה לגייס את המוח הישראלי לטובתה"

שני האורחים מחו"ל הרחיבו על היתרונות שסימנס מוצאת בשוק הישראלי. "מה שיש לישראל הוא ההון האנושי והמוח הישראליים וסימנס רוצה לגייס אותם לטובתה", ציינה סוזאן. לדברי אמלהיינץ, "יש לנו ולישראלים הרבה במשותף. רבים כאן רוצים לשנות את הדברים ואת החוקים של התעשייה והגישה שלנו היא אקטיבית. אנחנו צריכים הרבה מאוד IT ואת מה שיש לסטארט-אפים להציע, ומחפשים את זה בישראל".

מימין: ד"ר רנה פומפל, מנהל מרכז החדשנות של סימנס בישראל; סברינה סוזאן, מנכ"לית יחידית הרכבות המהירות בסימנס; ודניאל הרב, מנהל מחלקת מערכות ורכבות אזוריות בסימנס. צילום: רועי בר

מימין: ד"ר רנה פומפל, מנהל מרכז החדשנות של סימנס בישראל; סברינה סוזאן, מנכ"לית יחידית הרכבות המהירות בסימנס; ודניאל הרב, מנהל מחלקת מערכות ורכבות אזוריות בסימנס. צילום: רועי בר

הוא דיבר גם על האבטחה ואמר כי "ישראל היא במקום הראשון בתחום זה. כמו כן, בתעשייה שלנו, טוב להעביר טכנולוגיות מתעשיות אחרות לתחום המוביליטי, ואת זה אפשר לעשות טוב כאן".

עוד השתתפו באירוע ד"ר שמואל פלדל, מנכ"ל סימנס ישראל, וצחי גולן, ראש חטיבת התחבורה בחברה המקומית, שאמר ש-"שוק התחבורה בארץ אטרקטיבי לסימנס העולמית. דוגמה לכך היא הסכם שיתוף פעולה שסימנס העולמית חתמה באחרונה עם סטרטסיס, שבמסגרתו תיכלל טכנולוגיית הדפסת תלת המימד של החברה הישראלית ברכבות שמיוצרות במפעל סימנס בגרמניה. כמו כן, הגעת הבכירים ממטה החברה בגרמניה מהווה ביטוי למחויבותה של סימנס לשוק הישראלי בכלל, ולמציאת טכנולוגיות כאן בפרט".

ד"ר רנה פומפל, שמנהל את מרכז החדשנות של סימנס בארץ, ציין ש-"סימנס העולמית, שהינה בעלת 160 שנות מומחיות בתחבורה, שמאפשרת להעביר אנשים וסחורות בצורה יעילה, בטוחה וידידותית לסביבה, רואה בישראל יעד אסטרטגי חשוב בכל הנוגע לחידושים בכלל ובתחום התחבורה בפרט. על כן, היא מחפשת השקעות בתחום זה בארץ. המטרה שלה היא להתחבר עם רעיונות חדשים וחברות חדשניות בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים