בעקבות בוררות: HPE תשלם לרשות המסים 1.6 מיליארד שקלים

החברה תשלם את הסכום בנוסף ל-1.5 מיליארד שקלים שהיא כבר שילמה ● התשלום - עקב רכישת הקניין הרוחני של מרקורי ב-2006 ● הרשות תבטל לחברה שומות בסך של יותר מ-20 מיליארד

סבב גיוס לקונקטים. צילום אילוסטרציה: Wave Movies, BigStock

HPE, הממשיכה של HP, תשלם לרשות המסים 1.6 מיליארד שקלים בגין רכישת הקניין הרוחני של מרקורי (Mercury) הישראלית – עסקה שאותה ביצעה ב-2006. הרשות, מצדה, תבטל לחברה שומות בסך כולל של 20.2 מיליארד שקלים.

HP רכשה את מרקורי תמורת 4.5 מיליארד דולר. בעלי המניות הישראליים שילמו לרשות המסים כ-1.5 מיליארד שקלים, אולם זו דרשה מהחברה עוד שלושה מיליארד, מאחר שלטענתה, רכישת הקניין הרוחני של מרקורי, שבוצעה תמורת מיליארד דולר, היא חלק מהעסקה לרכישת החברה. ברשות המסים טוענים שיש למסות גם את הסכום הזה, משום ששני השלבים הם עסקה אחת ולא שתיים נפרדות, כשרכישת הקניין הרוחני לא קשורה לרכישה עצמה.

לאחר ש-HP לא קיבלה את הפירוש של רשות המסים, המחלוקת הועברה לבוררות בינלאומית. בסיום הבוררות נקבע שעל החברה לשלם לרשות המסים עוד 1.6 מיליארד שקלים, נוסף על ה-1.5 מיליארד שהיא כבר שילמה. משמעות הדבר היא מס כולל בסך 3.1 מיליארד שקלים, שהם כ-69% מהדרישה המקורית של רשות המסים.

שיטת מכירה מקובלת בהיי-טק

יש לציין ששיטת המכירה הדו שלבית מקובלת מאוד במכירת חברות היי-טק, אך ברשות המסים טוענים שמטרתה היא להתחמק מתשלום מס. בדרך כלל, החברות הרוכשות מעוניינות בקניין הרוחני אבל למעשה רוכשות את המניות במחיר זול יחסית ולאחר מכן מוכרות את הקניין הרוחני שרכשו לחברה שקשורה איתן במחיר זול מהערך הריאלי.

יצוין כי הבורר קיבל את העמדה העקרונית של רשות המסים שלפיה מדובר בעסקה אחת ולא בשתיים, אם כי לא את החישובים שלה. עם זאת, מדובר בהצלחה עבור הרשות, שייתכן שתביא את הסוף למכירת חברות היי-טק מקומיות בשני שלבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים