מחקר: גיוס המונים? הניחו לנשים לנהל אותו

נשים מצליחות במיוחד בהרצת קמפיינים לגיוס המונים, אלא שמנגד, הן פחות מצליחות בהתעסקות עם הכסף הגדול – כך לפי מחקר של PwC

האם היא שמחה בעקבות הצלחה בפרויקט מימון המונים? צילום אילוסטרציה: Olly2, BigStock

נשים יזמיות לא משגשגות בגיוס הון-סיכון, אבל אלה מהן שבחרו ללכת על מימון המונים (crowdfunding) הוכיחו הצלחה גדולה יותר במשימה מגברים – כך על פי ממצאי מחקר שערכה פירמת PwC בשיתוף עם CrowdFunding Center. המחקר, שמציג את מה שעוברים הגברים והנשים במרחב התחרותי של מימון ההמונים, מצא נתונים סטטיסטיים מפתיעים, שמעידים על הצלחותיהן של הנשים על אף ש(גם) תחום זה נשלט על ידי גברים.

הדו"ח – שכותרתו "נשים חסרות גבולות: שחרור הפוטנציאל היזמי הנשי" – התמקד במימון המונים, לעומת מסלולי מימון מסורתיים יותר, באמצעות ניתוח של 450 אלף קמפיינים. נבחנו בו פרויקטי גיוס הון שונים שנערכו בין השנים 2015-2016 על פני תשע פלטפורמות גיוס המונים, בהן אינדיגוגו (Indiegogo), קיקסטארטר (Kickstarter) ו-Seedrs.

עוד עולה מהנתונים שכמעט בכל תחום אחר, על אף שיש מספר גדול יותר של נשים שהתחילו עסקים משלהן, גברים ממשיכים לקצור סכומים גדולים יותר מגיוס הון-סיכון. המחקר מצביע על בעיה בהגשת בקשות (Pitch) המימון באפיקים המסורתיים, כפי שהיא מתבצעת על ידי נשים.

הצלחה גדולה ב-32% בהגעה ליעד המימון

הנתונים מראים שקמפיינים שמנוהלים על ידי נשים מגיעים ליעדי המימון שלהם ב-32% יותר מכאלה שמנוהלים על ידי גברים. למעלה מ-22% מהקמפיינים שמנוהלים על ידי נשים הצליחו בהשגת המטרה לעומת 17% הצלחה בלבד בקרב גברים.

אפילו במגזרים שבהם שולטת ההשתתפות הגברית, כגון הטכנולוגיה – שבו על כל 10 פרויקטים "גבריים" יש רק פרויקט "נשי" אחד – הקמפיינים שהובילו נשים הצליחו ב-10-13% יותר. עוד מעלים הממצאים שפרויקטים שהובלו על ידי נשים השיגו יותר תורמים, כשכל אחד מהם השקיע יותר כסף – בממוצע 87 דולר לנשים לעומת רק 83 דולר לגברים.

מימון המונים (נשי) שולט

בשנים האחרונות הפך מימון ההמונים לאמצעי פופולרי ועולה לגיוס כספים ולמימוש יוזמות. ארצות הברית ובריטניה שולטות אמנם במספר הקמפיינים לגיוס כספים, אבל השווקים המתפתחים מציגים גם הם מגמה דומה לממצאי הסקר – נשים המגייסות כספים באמצעות מימון המונים במדינות ה-E7 (סין, הודו, ברזיל, מכסיקו, רוסיה, אינדונזיה וטורקיה) עולות על גברים בהשגת המטרה שלהן.

למרות הממצאים המחמיאים ליזמיות, הדו"ח הוכיח גם שגברים ממשיכים להשתמש בגיוסי המונים באופן משמעותי יותר מאשר נשים, ולכן גם לגייס הרבה יותר כספים מאשר אלה שמשיגים קמפיינים שהן מובילות. 89% מהקמפיינים שהצליחו לגייס יותר ממיליון דולר הובלו על ידי גברים, בהשוואה ל-11% בלבד שהובלו על ידי נשים.

בהתייחסו לממצאים אמר בארי ג'יי ג'יימס, מייסד ומנכ"ל Crowdfunding Center, כי "מי יכול היה לצפות שכאשר המתווכים יוסרו מהמשוואה, ויזמים ויזמיות יקבלו גישה שווה ובלתי אמצעית לשוק, יתברר שנשים, באופן מיידי ובהחלטיות, מצליחות יותר מגברים?". הוא הדגיש שהעובדה שרק כמחצית מהנשים עומדות בראש קמפיין גיוס כספים המוני היא ללא ספק השתקפות של ציפיות נמוכות, שנובעות מתפישות המציאות הישנות שעדיין קיימות.

גיא פרמינגר, שותף וראש מגזר ההיי-טק בפירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Israel, אמר בקשר לתוצאות המחקר כי "בעבר, היו הרבה פחות יזמיות מאשר כיום, אך ניתן לראות שמדובר במציאות שמשתנה עם השנים, כאשר יש יותר ויותר נשים יזמיות שעומדות בראש חברות טכנולוגיה ואף ייסדו סטארט-אפים מצליחים. שינוי זה משפיע באופן ישיר גם על תחום מימון ההמונים. הנשים היזמיות מאוד מאמינות במוצר או בשירות שהן מציעות ומצליחות הרבה פעמים להעביר את האג'נדה שלהן, בצורה טובה יותר מאשר גברים. בנוסף, היזמיות מגיעות בדרך כלל עם מיזם יותר בשל ומגובש, שנתפס כיותר אטרקטיבי ובטוח בעיני המשקיעים. לעומת זאת, הגברים היזמים קובעים יעדי גיוס גבוהים, שבחלק מהמקרים הם לא ריאליים למוצרים שאותם הם מציעים, ופונים לקהילת התורמים בשפה עסקית, שמעוררת לעתים רבות פחות הזדהות ועניין מצד המשקיעים".

"כמו כן", הוסיף, "יש למשקיעים בפלטפורמות מימון ההמונים פתיחות רבה לשוויון בין המינים ולכן, נשים נוטות לפנות יותר לאפיקים הללו. העובדה ששיעור ההצלחה של נשים בגיוס כספים לפרויקטים מתחום הטכנולוגיה, שנחשב בעיני רבים לתחום גברי, גבוה יותר מאשר בקרב גברים מעידה על כך שנשים יזמיות לא רק מצליחות בשיעורים גבוהים יותר מאשר פעם, אלא גם בתחומים שנחשבים פחות נשיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים