בקשה לבית המשפט: למחוק את המאגר הביומטרי

בתנועה לזכויות דיגיטליות עלו על פרצה בחוק, שמחייבת את המדינה למחוק את המאגר אם היא לא תוציא צו להמשך קיומו בחלוף ארבע שנים מתחילת הניסוי הביומטרי

מבקר המדינה מסכים: ליקויים ביישומים הביומטריים הממשלתיים. אילוסטרציה: BigStock

התנועה לזכויות דיגיטליות ממשיכה במלחמתה במאגר הביומטרי: התנועה מצאה פרצה בחוק שלדבריה, מחייבת את מחיקת המאגר – כך עולה מבקשה שהיא הגישה הבוקר (א') לבית המשפט העליון, כחלק מעתירתה בעניין.

בתנועה טוענים כי הם מתבססים על סעיף שהושאר בחוק הביומטרי החדש. עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, הסביר כי "מדובר בבקשה פרוצדוראלית, שהסיבה לה היא סעיף שהמדינה פשוט שכחה למחוק מהחוק המקורי". הסעיף קובע שאם בתוך ארבע שנים מתחילת הפיילוט הביומטרי שר הפנים לא יוציא צו שיורה על קיומו של המאגר – זה יימחק.

עו"ד קלינגר טען כי "הזהרנו את חברי הכנסת ואת אנשי משרד הפנים בדיונים שהתאריך עומד לפקוע, ואלה אף ניסו למחוק את הסעיף מספר החוקים, אך החליטו לדחות את הדיון למועד מאוחר יותר. כעת, חלף המועד. זוהי תאונת דרכים חקיקתית, והגיע הזמן לשים לה סוף".

הפיילוט של המאגר הביומטרי יצא לדרך ביולי 2013, בימיו של שר הפנים דאז, גדעון סער, והוארך בכל פעם על ידי הבאים אחריו – סילבן שלום ולאחר מכן השר הנוכחי, אריה דרעי. החוק אושר סופית בפברואר השנה והתקנות המהוות חלק ממנו – כחודש לאחר מכן.

לכל אורך הדרך הייתה, ועדיין יש, מחלוקת סביב קיומו של המאגר בין אנשי משרד הפנים, שטוענים שהמאגר נחוץ למניעת גניבת זהויות ומאובטח, ומומחי ביטחון, לבין מומחים אחרים, אנשי התנועה לזכויות דיגיטליות ומספר חברי כנסת, שטוענים שמדובר בפגיעה לא מידתית בפרטיות ושהוא ניתן לפריצה.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "הרשות לניהול המאגר הביומטרי ורשות האוכלוסין וההגירה פועלות על פי חוק ועל פי פסיקות משפטיות".

לדבריהם, "לפני זמן מה הגישו המתנגדים עתירה נגד המאגר ובתוך עתירה זאת, הם מנסים מדי זמן מה את מזלם ומגישים בקשות לצו מניעה, בכל פעם בנושא אחר. איננו מתכוונים לנהל את העתירות המשפטיות באמצעי התקשורת ותשובת המדינה תימסר בבית המשפט, בדיוק כפי שראוי שיהיה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איתן ארבל

    למה התקשורת שותקת?? איפה כל הזעקה למען זכויות האזרח ????? כתבה פעם בחודש, זה לא "כלב השמירה של הדמוקרטיה" שהתקשורת מתיימרת להיות !!!!!

  2. נשבר הזין

    התנועה לזכויות דיגיטליות הם הצדיקים היחדים במדינה קקה הזאת.

אירועים קרובים