"הקריפטוגרפיה והבלוקצ'יין יהפכו לשווקים התוססים בפינטק"

"אנשים מאבדים אמונה במערכת הבנקאות המסורתית והם מצביעים ברגליים ומעבירים את הנכסים שלהם למקומות אחרים", כך אמרה מור אסיא, מייסדת שותפה של iAngels

מור אסיא, מייסדת שותפה של iAngels. צילום: יח"צ

"כאשר לוקחים בחשבון את הירידה בהשקעות הון סיכון בחברות פינטק בשנה האחרונה, לא צריך לשכוח את המגזרים של קריפטוגרפיה ובלוקצ'יין שהצליחו לגייס 10 מיליארד דולר מתוך שוק של 110 מיליארד. אלו לא שווקים מתפתחים – אלא הם הופכים לשווקים התוססים והמעניינים במגזר הפינטק, כך אמרה מור אסיא, מייסדת שותפה של iAngels.

אסיא דיברה בפאנל במסגרתו הציגו משקיעים מובילים את המגמות הצפויות בתחום הפינטק, בכנס FinTech Junction שנערך באחרונה בתל אביב בהפקת אנשים ומחשבים.

בהמשך להערתו של ג'ון מדבד, מנכ"ל ומייסד OurCrowd, אודות כך שקרנות הון הסיכון מדברות הרבה על שוק הפינטק אך לא משקיעות בו, אמרה אסיא כי "אנחנו ב-iAngels השקענו בטכנולוגיות אלה ויש לנו ארבע חברות בפורטפוליו שלו הפועלות בתחומי הקריפטוגרפיה והבלוק'ציין (Simplex, Synereo ,eToro ,B2C2). כך ש- iAngels היא קרן הון הסיכון היחידה בפאנל שאינה רק מדברת על נושאים אלה אלא גם מחפשת באופן מכוון טכנולוגיות במגזר זה ומשקיעה בפועל".

לא להוטים לפתוח את הדלתות בפני הטכנולוגיה

לדבריה, "כשאנו בוחנים את אימוץ הטכנולוגיה בידי המוסדות הפיננסיים המסורתיים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין במיוחד, אינני רואה פתיחות ואימוץ נרחב. חזרתי לישראל מהפורום הכלכלה הבינלאומי בסנט פטרסבורג כאורחת של Sberbank. ראיתי כי בנקים רבים ובכירים ממשלתיים דנו האם זו מגמה שבכלל תישאר. רבים מהם אמרו שבעיניהם בלוקצ'יין הוא לא בהכרח משהו שיצליח ולכן הם לא להוטים לפתוח את דלתותיהם בפני הטכנולוגיה".

לדעתי זו גישה מסוכנת, אמרה אסיה, "משום ששוק זה עומד להגיע לחזית בעתיד הקרוב. כאשר בעלי יוני, מנכ"ל eToro, ואנוכי נסינו להעביר כסף לחו"ל במהלך סוף השבוע, הבנתי שהבקשה שלי תגיע לטיפול ביום ראשון ותעובד ביום שני במקרה הטוב. באופן תיאורטי אני מפסידה כמעט שבוע של עסקים – שזה נצח בעולם המהיר של היום. אנשים מאבדים אמונה במערכת הבנקאות המסורתית והם מצביעים ברגליים ומעבירים את הנכסים שלהם למקומות אחרים".

"הרגלוציה עלולה גם להרוג חברה"

"המוסדות הפיננסיים המסורתים אינם מעוניינים לוותר על נתוני הלקוח וזה בדיוק שינוי הפרדיגמה בבלוקצ'יין. הבנקים אינם מודעים בהכרח לעוצמת המגמה והם מנסים להלחם בה במקום ללמוד כיצד לחיות איתה ולהישאר רלוונטיים. הם עלולים להפסיד את הסירה באחד התחומים הפיננסיים המשמעותיים ביותר במאה הנוכחית".

"רגולציות או סביבה רגולטורית להשקעה בפינטק היא גורם חשוב והיא עלולה גם להרוג חברה", אמרה אסיה. "מהצד השני, פתרונות Regtech סובלים מהיעדר הרצון של אנשים לשלם עבורם, ואם הם לא 'חסיני כדורים' זה אפילו קשה יותר. התחום המעניין ביותר ב-Regtech בעיני הוא לקחת רגולציות מקומיות ולנסות ליישם אותן בכל העולם וכך לעזור לחברות לתפקד טוב יותר בשוק הגלובלי עם חיכוך רגולטורי מינימלי".

"תחום ההלוואות P2P ינוע מהצרכנים לעבר העסקים הקטנים והבינוניים", אמרה אסיה. "זאת משום שאצל צרכנים, כ-90% מבקשות ההלוואה נדחות, וגם קשה לבנות שוק גדול. הצורך לגייס לא רק הון אלא גם הלוואות, כאשר ההיצע מאתגר מאז קריסת Lending Club".

הנושא החם עליו כולם ידברו השנה

"אנו מאמינים כי עדיין קיימים מודלים חדשים להלוואות חברתיות – P2P – כי הם הולכים ליצור שינוי פרדיגמה בשוק הצרכני. השימוש בנתונים ומידע חברתי כדי להבין טוב יותר את הלקוח יכול להחליף כמה שיטות נפוצות של ניתוח סיכוני אשראי".

"השקענו בחברה בשם Backed", סיפרה אסיא, "אשר ממנפת את הרשת החברתית והמקצועית של המלווה על מנת להעריך את סיכון האשראי. עבור לווים מהדור הצעיר אשר לא יכולה להיות להם היסטוריית אשראי משמעותי, כמו גם הדור הצעיר עוד יותר אשר גם לו אין היסטורית עסקאות והם אפילו לא בפייסבוק (Facebook) אלא בסנאפצ'ט (Snapchat) או אינסטגרם (Instagram) – היכולת להבין ולפרש נתונים חברתיים היא המפתח".

לסיכום אמרה אסיא, כי "במבט לעתיד וזיהוי המגמה הגדולה ביותר לשנת 2018, להערכתי אנו הולכים לשמוע הרבה יותר על טכנולוגיות בלוקצ'יין. במסגרת המגזר הזה, חברות המתרגמות מודלים עסקיים קיימים לבלוקצ'יין בדרך ייחודית, או חברות אשר משיקות מטבעות חדשים ויוצרים סביבם מודלים עסקיים – הולכים להיות הנושא החם עליו כולם ידברו השנה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים