ג'ף בזוס חיפש רעיונות לתרומות – בטוויטר

מייסד אמזון שאל בציוץ למי לתת כספי צדקה ותרומות וקיבל אלפי תשובות - בתי ספר, אזרחים ותיקים, בני נוער הומואים חסרי בית ועוד... ● ויש גם מי שמקטרג על השיטה שבה בחר האיש העשיר

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון (Amazon) – שנמצא במקום השלישי ברשימת עשירי תבל – ביקש לדעת מהי הדרך הטובה ביותר להשתמש בעושרו בכדי לתרום לעולם. המטרה שלו, כפי שהגדיר אותה, היא למצוא למי הוא יכול לסייע ואיך ביכולתו לעשות טוב כאן ועכשיו. הוא בחר לעשות זאת בציוץ.

בסוף השבוע פרסם בזוס בחשבון הטוויטר (Twitter) שלו "בקשה לרעיונות", כהגדרתו. "אני חושב על אסטרטגיה פילנתרופית שתהיה ההפך הגמור מאיך שאני מעביר את הזמן שלי – עבודה לטווח הארוך", כתב היזם, שהוא גם הבעלים של הוושינגטון פוסט (Washington Post). בזוס ציין כי בכוונתו לפעילות פילנתרופית שתענה לצורך דחוף ושתהיה לה השפעה מתמשכת.

בתוך פחות מיממה הוא קיבל יותר מ-16 אלף תגובות. לצד גולשים ש-"ניצלו את ההזדמנות" כדי לקרוא לבזוס לשלוח להם מהמיליונים שלו, היו כמה רעיונות רציניים. אחד מהם היה סיוע לבני נוער הומואים חסרי בית, שחלק מהמגיבים חשבו שטוב יעשה בזוס באם יעזור להם לעבור את אותן שנים קשות, עד שיצליחו להעלות את חייהם על המסלול.

סילביין קלצ'ה, מייסד שותף של בית הספר הולברטון, ייעץ לבזוס להתמקד בחינוך ובעובדה שכל כך הרבה סטודנטים אמריקניים נמצאים בחובות. הצעתו הייתה לממן תוכנית השכלה גבוהה בת שנתיים להכשרת מהנדסי תוכנה, שבה הבוגרים לא משלמים מראש אלא מחזירים את עלויות הלימודים באמצעות הפרשת אחוזים ממשכורתם בתקופת ההתמחות, ולאחר מכן משכר העבודה שלהם. אוכלוסיות נוספות שבזוס קיבל פנייה לסייע להן אלה אזרחים ותיקים, תלמידי קולג' ועוד.

בזוס לא תרם מספיק עד כה

לא ברור מה הניע את בזוס לפרסם את הציוץ, אך לעובדה שאמזון לא הופיעה בין שמות התאגידים המובילים בתרומות בסקר פורבס (Forbes) "כרוניקה של פילנתרופיה", שפורסם בשנה שעברה, בוודאי היה חלק בכך. במקום הראשון בסקר הופיעה Gilead Sciences, שתרמה במזומן 446.7 מיליון דולר במהלך 2015. אלפבית (Alphabet), תאגיד האב של גוגל (Google), התברג למקום התשיעי, עם 167.8 מיליון דולר, ומיקרוסופט (Microsoft) – שמייסדה, ביל גייטס, התפרסם גם בזכות מיזמים פילנתרופיים – תפסה רק את המקום ה-11, עם 135.2 מיליון דולר שאותם תרמה לצדקה.

גם העובדה שבזוס לא חתם על אמנת הנתינה, שבמסגרתה התחייבו 169 מעשירי העולם לתת את רוב הרווחים שלהם כתרומה, עשויה להיות קשורה לבקשה הנוכחית. שמות שכן מופיעים בה הם אלה של מנכ"ל ומייסד פייסבוק (Facebook), מארק צוקרברג, ואשתו, פריסילה צ'אן; ביל ומלינדה גייטס; מנכ"ל נטפליקס (Netflix), ריד הייסטינגס, ואשתו, פאטי קווילין; ו-וורן באפט. יוזמי הרשימה טרחו לציין שבזוס לא תרם עד כה דבר מהונו העצום לטובת הכלל.

באביב האחרון העניק בכל זאת בזוס מיליון דולר מכספו לוועדת העיתונאים לחופש העיתונות ויש גם כמה וכמה נתינות פילנתרופיות אחרות מצידו, שמפורטות באתר Philanthropy.com.

"פנייה לתרומות – לא בטוויטר, לא ב-140 תווים"

מנגד, יצא העיתונאי ג'ייק היימן מפורבס במכתב פתוח לבזוס, שכותרתו "אנא חשוב שוב על הפילנתרופיה שלך". הוא כתב בו למיליארדר שלאחר שקרא את התשובות לציוץ שלו, דעתו היא שלמרבה הצער, הן לא עונות לאתגר האמיתי שלו ולא מתייחסות לבעיה הרחבה יותר. "הפילנתרופיה היא בחירה", כתב היימן, "וככזו, יש לשבח אותה בכל צורותיה. עם זאת, היא מגיעה עם אחריות – סכום סופי של כסף שניתן להשתמש בו בכל מקום על הספקטרום שבין טוב מאוד לרע מאוד".

"הדאגה שלי היא שאתה ואני (שמעולם לא נפגשנו או דיברנו!) נסתובב לאחור בעוד 10 שנים ונהרהר על כך שהכסף הזה הוצא בצורה גרועה ולא טובה, ושההזדמנות לשרת את הפלנטה ואת אנשיה הוחמצה", ציין. "אני דואג בגלל שני נושאים: הראשון הוא מי שביקשת ממנו. אל תבקש מטוויטר. זו בעיקר פלטפורמה אמריקנית, כך שחסרות לך תובנות מכל רחבי העולם, היא זכרית באופן לא פרופורציונלי ובאופן לא פרופורציונלי מקורה בקבוצות משתמשים פריבילגיים".

לדבריו, "יש לי כבוד עצום לאנשים שפונים לקהילות לצורך קבלת תובנות אסטרטגיות, אבל כמה מהאנשים שנהנים מעבודתו של מוסד לחסרי בית, למשל, נמצאים בכלל בטוויטר? כמה היו בוחרים לבקש ייעוץ ולקרוא לרעיונות באמצעות פרסום בן 140 תווים?"

היימן מעלה במכתבו את התהייה האם בזוס באמת רוצה לקבל החלטות על הנזקקים לתרומות באמצעות התייעצות דרך פלטפורמה שמבודדת את מושאי התרומה האפשריים. "קח קצת זמן. האזן לקהילות שברצונך לשרת, ואז תקבל החלטות טובות", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים