10 השאלות שהכי מעניינות סטארט-אפיסטים

יש הרבה דברים שיזמים רוצים, וצריכים, לדעת לפני שהם פותחים חברה - בנושאים כמו שותפים, משקיעים ושיווק ● לפניכם 10 שאלות שכדאי לסטארט-אפיסט המתחיל לדעת היטב את התשובות עליהן

15/06/2017 14:42
ירון קרני שותף מייסד Maverick Ventures. צילום: יונתן אידו

הדרך להקמת סטארט-אפ אינה דומה להקמת עסק חדש בתעשייה המסורתית. למעשה, יש לא מעט הבדלים בנושא זה, מסיבות שונות. כתוצאה מכך, ובכלל, עולות בקרב סטארט-אפיסטים ויזמים רבים שאלות על הקמת העסק, הסביבה התחרותית והסיכוי להצלחתו. במהלך שנותיי כמנטור לסטארט-אפים, נתקלתי בלא מעט שאלות כאלה, ובמאמר זה אני מבקש לענות על 10 העיקריות שבהן.

מה קורה אם היזם מועסק כרגע כשכיר במקום עבודה ופועל במקביל על הסטארט-אפ?
זו שאלה מורכבת, כיוון שהיא תלויה מאוד במצב האובייקטיבי של היזם. העבודה של היזם היא 150% משרה ולכן, באופן מאוד ברור, משקיע מקצועי לא ישקיע במיזם שהצוות המקים שלו לא נמצא כל כולו אך ורק במיזם.

האם להצלחה באקדמיה יש חשיבות בניבוי הצלחה של העסק?
לעתים יש בלימודים אקדמיים יכולות לטפח מחשבה ביקורתית ומובנית, המספקת יתרונות רבים ליזמים. אין בכך כדי לשלול את הניסיון ולכן, אני מציע ליזמים להמתין כמה שנים ולצבור ניסיון לפני שהם פותחים את הסטארט-אפ הראשון, ולא למהר לעשות זאת עוד במהלך הלימודים. כדאי שיתגלחו על זקנם של אחרים, ואת הטעויות שיכולות לגרום להם להפסדים ועיכובים יעשו במקומות העבודה הקודמים לסטארט-אפ – ולא על חשבון זמנם וכיסם הפרטיים.

איך בוחרים את השותף הנכון לעסק?
הנטייה של אנשים רבים היא לחשוב שעדיף לסובב את עצמנו באנשים מרקעים דומים, אלה שאנחנו מרגישים איתם בנוח, וכך נימנע מחיכוכים. זוהי מחשבה שגויה, כיוון ששותף שהוא שונה מאתנו מביא יכולות שונות לשולחן, שיעזרו למנוע מצב שבו כל הקבוצה חושבת באותו הראש. כמו כן, חשוב מאוד שהמיזם יוקם קודם כל על ידי אנשים בעלי יכולת טכנית ולא על ידי אנשי שיווק, פיתוח עסקי, משפטנים ואחרים.

מהו המספר האידיאלי של שותפים בסטארט-אפ?
אין מספר זהב לכמות השותפים וכל אחד יבחר את הכמות שמתאימה לו לנהל בה את העסק.

איך יודעים אילו משקיעים לבחור?
בדומה לצוות, חשוב לנסות להגיע למשקיעים שיכולים לתרום לחברה בנקודות שבהן היזמים מתקשים. גם פה, חשוב ביותר שיהיו אנשים (משקיעים) מרקעים שונים. כדאי להגיע להחלטה האם המשקיעים רק מממנים את החברה או המיזם, או שהם גם שותפים בניהול, פעילים ומספקים ערך מוסף. לכן, בחירת משקיע היא כמעט כמו בחירת שותף. זו החלטה שיש לקבל בכובד ראש.

מהי רמת המעורבות שיש לצפות לה ממשקיע?
משקיע פעיל מאוד יכול להועיל או להזיק לעסק – הכול בהתאם לטיב מערכת היחסים בינו לבין היזמים ולרצון של שני הצדדים.

כיצד מנצלים את ההשקעה בחוכמה?
יזמים טובים רואים בגיוס כסף אמצעי ומשאב להשגת המטרה הכוללת, בין השאר פיתוח מוצר, גיוס עובדים לשם הרחבת הצוות והגדלת המכירות. כדאי להיעזר בבעל ידע פיננסי על מנת לתקצב כל אחת מהפעילויות.

האם ניתן לערבב דולרים ושקלים בהסכמי הגיוס, כדי שלא להיפגע משינויים בשערי המט"ח?
המקובל בעולם הגיוס הוא שהן הסכום המגויס והן הסכום שמועבר לסטארט-אפים הם בדולרים. סיכוני מט"ח שאין למשקיעים מה להשפיע עליהם אינם משנים להם.

מה לגבי שיווק הסטארט-אפ?
ראשית, בנו מוצר מתאים, שהשוק באמת צריך, ודאגו שיהיה אמין ואיכותי. דאגו שאנשי שיווק מצוינים ימכרו את המוצר שלכם ואם השוק באמת זקוק לו, הוא יאמץ אותו בזרועות פתוחות.

לסיכום, שאלה כללית יותר – מה החשיבות של הסביבה לסטארט-אפיסט?
חיי היזם רצופים עליות ובייחוד מורדות: חוסר ודאות, חוסר הכנסה ועוד. החברה הישראלית תומכת מאוד ברוח היזמות ומחבקת כשלון כצעד הבלתי נמנע לקראת היוזמה המוצלחת. לכן, חשוב שכל יזם יטווה לו רשת תמיכה וביטחון, שתעודד ותתמוך בו.

הכותב הוא שותף ומייסד Maverick Ventures. מיט-אפ בהשתתפותו יתקיים במתחם המשרדים המשותפים Powerball בנס ציונה ביום ב', 26 ביוני, ב-18:00.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים