טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי: מכרז בתי התוכנה לממשלה ייצא לדרך בקרוב

"איננו מחפשים את התעריפים הנמוכים ביותר", אומר הרמתי, "גם לממשלה מגיע ליהנות משירותים ברמה גבוהה" ● לדבריו, פרויקט המרכב"ה יתחדש באפריל 2009, לאחר פסק זמן של חצי שנה, עליו החליט עם כניסתו לתפקיד ● "אין סיבה שבישראל לא יהיה מנמ"ר לממשלה", קובע "מנמ"ר המנמ"רים" בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד

אחרי עיכובים רבים וציפיות מצד ספקיות ה-IT בארץ, מכרז בתי התוכנה – ובשמו החדש: "מכרז שירותי מיחשוב כללי" – יפורסם בקרוב; כך אומר טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי, בראיון לאנשים ומחשבים. היקפו של המכרז נאמד במיליארד שקלים בשנה, והוא נוגע ל-2,500 אנשי IT במגוון תחומים העובדים במתכונות שונות של מיקור-חוץ עבור משרדי הממשלה. עוד חושף הרמתי, כי לאחר הקפאה של חצי שנה, פרויקט המרכב"ה ייצא שוב לדרך באפריל.

מדוע המכרז של בתי התוכנה התעכב כל כך הרבה זמן?
"בגלל היקפו ומפני שהיו סביבו לא מעט מחלוקות, שהחלו עוד בטרם כניסתי לתפקיד. אנו מרחיבים מאוד את המכרז, משנים את השיטה ובונים צורת התקשרות אחרת מול משרדי הממשלה. זו תהיה טובה לא רק לכוח האדם בתוכנה, אלא גם לתפקידי ייעוץ. זה יהיה מכרז בתפיסה חדשנית לחלוטין".

האם יש בסיס לחששות הספקים, שלפיהם תורידו תעריפים?
"אנו פועלים בהתאם לתנאי השוק. אני יכול להבטיח שני דברים: ראשית, לפני שקבענו את התעריפים בדקנו את עצמנו היטב מול גורמים אחרים בשוק. אין המדובר על תעריפים נמוכים. שנית, איננו מבטיחים שמי שיציע את המחיר הנמוך – יזכה. הגיע הזמן שהממשלה תשנה את תדמיתה. לנו חשוב לקבל כוח אדם ושירותים ברמה גבוהה ולא להסתפק רק בחיפוש אחר תעריפים נמוכים. גם לממשלה מגיע ליהנות משירותים ברמה גבוהה, שקיימים בשוק.

"חידוש נוסף שהנהגנו הוא שהמכרז יהיה כולו באינטרנט. ניתן יהיה להוריד אותו בצורה מלאה, ללא תשלום – ורק מי שיחליט לגשת למכרז, יצטרך לשלם עבורו. כך אנו רוצים לפתוח את המכרז לקשת רחבה יותר של ספקים, שלפעמים לא ניגשים בגלל עלות רכישת המכרז".

58 משרדים וגופים ציבוריים עלו לאוויר במרכב"ה

מה לגבי פרויקט ה-ERP הממשלתי, מרכב"ה?
"הפרויקט יחודש במלוא התנופה באפריל 2009, לאחר שתסתיים תקופת פסק הזמן שעליה הכריז אגף החשב הכללי, לפני כחצי שנה. פרויקט המרכב"ה הוא אחד הפרויקטים היותר גדולים שנעשו עד היום. מאז שהחל לפני חמש שנים, הוא פעל בתנופה אדירה, ויותר מ-58 משרדים וגופי ציבור הועלו לאוויר במסגרתו.

"זהו תהליך מורכב ביותר, עתיר שינויים ותהליכים, שלא מסתיים כמובן רק עם ההשקה. עם כניסתי לתפקיד, חשבתי לנכון אחרי חמש שנים, בפרויקט כזה גדול, לעשות פסק זמן: לבדוק מה קורה בכל המשרדים, להפיק לקחים. זאת, כדי להמשיך הלאה ב-30 משרדים וגופי ציבור נוספים.

"עשינו מהפך של 180 מעלות בתפיסת השירות של מרכב"ה כלפי כל המשרדים. כעת אנו ערוכים לחלק האחרון של הפרויקט".

ההקפאה לא תגרום לדחייה נוספת בלוח הזמנים של הפרויקט?
"קיבלנו אישור לביצוע ההפוגה מהוועדה העליונה שמפקחת על הפרויקט ומדווחת לממשלה. זה היה מחוייב המציאות. קצב העלייה לאוויר היה מטורף – 11 משרדים בשנה.

"אני מגיע מהמגזר הפרטי, ששם תהליך הטמעת ERP נעשה באופן היררכי. הממשלה לא עובדת ככה. ההתמודדות היא עם כל משרד ומשרד. עברנו שלב אחרי שלב, בדקנו את התוצרים שהמערכת מספקת, בחנו הוספת מודולים במקומות שהמערכת כבר הוטמעה. בסופו של דבר, אנו ערוכים לצאת לדרך.

"השינוי העיקרי שעשינו היה מהפך בתפיסת השירות. אנו נמצאים כיום בעיצומו של תהליך הקמת גוף שלם שיהיה חלק ממרכב"ה, שייקרא 'מערך השירות'. תחת כנפיו הכנסנו את ניהול קשרי הלקוחות, הלא הם משרדי הממשלה. מיפינו אותם לפי אשכולות ומינינו מנהל קשרי לקוחות, שתפקידו לתת מענה לכל השאלות והבעיות שנוצרות באופן טבעי בפרויקט גדול שכזה. מערך התמיכה יכלול עשרות אנשים, המדובר במהפך תפיסתי שהנהגנו".

ומה לגבי התקציב? האם תעמדו ביעד שהממשלה הקציבה לכם?
"צריך להפריד בין תקציב ההקמה של הכנסת המערכת למשרדים, לבין התחזוקה והשירות שנמשכים מעבר ליעד שהממשלה קבעה, 2010. תקציב ההקמה עומד על 400 מיליון שקלים. נעמוד ביעדים אלה".

איפה תהיה מרכב"ה בעוד חמש שנים?
"נהיה כבר אחרי העלאת כל המשרדים לאוויר. פירות המערכת יורגשו בשיפור של עבודת משרדי הממשלה. בעיקר יובחן הדבר בניהול ובבקרה. זה גם ישתלב עם החזון ארוך הטווח של ממשל זמין".

"פרויקט מזור מתעכב בגלל משרד הבריאות"

ספקים טוענים כי הממשלה ממהרת לעשות פרויקטים בסאפ, ולא בוחנת חלופות אחרות. מה עמדתך בסוגיה?
"לא מדובר בספקים, אלא בספק אחד – אורקל. הטענות ידועות וכבר דנו בהן. לאורקל ניתנה ההזדמנות להוכיח את עצמה, כאשר היה מכרז למרכב"ה. המחירים שהם הציעו לא היו נמוכים יותר מאלה של סאפ. לגבי פרויקט מזור, שמענו את הטענות שלהם. אין לי ספק שהפרויקט צריך להיות מבוסס סאפ, כי הוא חלק ממרכב"ה".

במשרד הבריאות טוענים, כי העיכוב בפרויקט מזור נובע מהסירוב שלכם לאשר להם להעסיק כוח אדם בדומה לאופן שבו מועסקים עובדי מרכב"ה.
"פרויקט מזור לא מתעכב רק בגללנו, אלא בגלל בעיות במשרד הבריאות. אני מקווה שהוא ייצא לדרך בקרוב, אם כי איני יכול להתחייב על מועד".

כיצד אתה רואה את תפקידך?
"תחום האחריות שלי כולל את כל נושא המיחשוב במשרדי הממשלה. אני עושה זאת באמצעות ועדת התיקשוב הממשלתית, שאני עומד בראשה וחברים בה מנמ"רים של משרדי ממשלה ויועצים מומחים. מיד עם כניסתי לתפקיד הוריתי על שינוי: כל המכרזים המבוצעים במשרדי הממשלה השונים יעברו בוועדה. כך, ניתן יהיה לערוך עליהם בקרה טובה יותר, וליצור מוקד שליטה אחד מרכזי, שיודע מה קורה בכל משרד. ישנם פרויקטי IT רבים במשרדים השונים, ואלו לא תמיד מגיעים לוועדה.

"יש עשרות מכרזי מיחשוב בהיקף של יותר מ-1.2 מיליון שקלים, שעליהם נדרש לדווח לוועדה. במסגרת ההיערכות מחדש, כל משרד יגיע לפחות פעם בשנה לוועדת התיקשוב, ויפרוש את תוכניות העבודה שלו.

"נמשיך את מסורת המכרזים המקוונים המהירים, בעיקר מכרזי רכש. המודל הוכיח את עצמו: עד היום לא הוגשה תביעה כלשהי בעקבותיהם".

האם הממשלה מודעת מספיק לכל נושא ה-IT והמיחשוב בכלל?
"ללא ספק יש שיפור עצום במה שקשור למודעות למיחשוב, בשל שיפור השירות לאזרח וממשל זמין. אבל יש עוד הרבה מה לעשות. הייתי רוצה לראות שהממשלה שמה יותר דגש על IT. הממשלה לא מתייחסת לנושא, בשום צורה. יש מדינות בעולם שבהן יש שר לנושא IT. כך, ברק אובאמה, נשיא ארצות הברית, רוצה למנות מנמ"ר לבית הלבן. אין סיבה שבישראל לא יהיה מנמ"ר לממשלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים