כך מידע דיגיטלי מסייע לתובנה הכלכלית

דיגיטציה הינה כוח מרכזי המעצב את עידן המכונות העכשווי ● היא מגבירה את ההבנה על ידי כך שהיא הופכת מידע לנגיש, והמידע הוא סם החיים של הכלכלה והמדע

03/05/2017 15:06
שיפור התובנות המדעיות והכלכליות. מידע דיגיטלי. אילוסטרציה: ValeryBrozhinsky/BigStock

השינויים העיקריים המשפיעים על ההתנהגות האנושית הם המהפכה התעשייתית והמהפכה הטכנולוגית. כאשר המידע הופך להיות דיגיטלי הוא הופך לביטויים שיכולים להיות מאוחסנים על המחשב ולהישלח ברשת.

המידע הדיגיטלי נמצא בכל; במסמכים, בחדשות, במוזיקה, בתמונות, בסרטונים, במפות, בעדכונים אישיים ועוד. הניצול של מידע דיגיטלי הוא מרשים. וכל המידע הזה משמש לשיפור התובנות המדעיות והכלכליות.

אחת הסיבות העיקריות שאנו מצטטים דיגיטציה ככוח מרכזי המעצב את עידן המכונות העכשווי, הוא שדיגיטציה מגבירה את ההבנה על ידי כך שהופכת מידע לנגיש, והמידע הוא סם החיים של הכלכלה והמדע. כלומר כל יצירת תיאוריות וההערכה שלהם.

מידע על חיפושים באינטרנט עשוי לרמוז על שינויים עתידיים במכירות ועל מחירים צפויים לצורך הבנה, נניח שזוג מתכנן לעבור לעיר אחרת ולקנות בית, הוא לא הולך להשלים את התהליך בכמה ימים בודדים, אלא יוצר בירורים באינטרנט מראש.

הבירורים הללו באינטרנט מקלידים אל מנוע החיפוש מילים כמו מתווך, שכונה ומחירים של דירה עם חדר שינה ושני חדרים נוספים. בחינת החיפושים בגוגל (Google) קשרה את השינויים במונחי החיפוש והנפח שלהם למכירות של בתים ושינויים במחירים.

החיפושים הללו יכולים לחזות שאם נושאי חיפוש מסוימים מוגברים היום, המחירים יעלו בעוד שלושה חודשים.

מחקר מצא שציוצים יכולים להיות מדויקים כמו דיווחים רשמיים. הציוצים בטוויטר (Twitter) יכולים לחזות, למשל, הכנסות מסרטים.

אינדיקטור מדויק לתוצאות עתידיות

הסיכום הוא שמדיה חברתית מביעה חכמה קולקטיבית ויכולה להיות אינדיקטור מדויק לתוצאות עתידיות.

Waze היא הדוגמה הטובה והמוכרת לכל בגלל שהשירות בו בנוי על כמה שכבות ויוצר מידע דיגיטלי. השכבה הבסיסית היא של מפות דיגיטליות. השנייה היא מידע על מיקום של ה-GPS. והשלישית היא מידע חברתי.

המשתמשים של Waze עוזרים אחד לשני על ידי כך שמספקים מידע על הכל מתאונות דרכים ועד לנוכחות משטרה ומלכודות. הם אפילו משתמשים באפליקציה כדי לצ'וטט אחד עם השני. ולבסוף Waze יוצרת שימוש נרחב בסנסורים של מידע.

למעשה היא הופכת כל שימוש במכונית לסנסור ומשתמשת במידע כדי לאסוף ולחשב נתיבים. הממציא של Waze הבין שכפי שדיגיטציה מתקדמת ומתפשטת, כך הם יכולים להתמודד עם החסרונות של GPS מסורתי. הסגנון הזה של חדשנות הוא אחד מנקודות הציון של זמננו בעיצוב עידן המכונות העכשווי.

אם מישהו רוצה לנהוג לבית חברו בבוקר, Waze לא יפנה אותו לכביש המהיר אלא להיכן שהתנועה יחסית לא עמוסה בשעות אלו. Waze הופכת להיות שימושית ככל שיותר משתמשים בה. יש פה אפקט של מידע דיגיטלי ברשת .

Waze אפשרית בגלל חוק מור וההתקדמות האקספוננציאלית של הטכנולוגיה. השירות נסמך על מספר רב של מכשירים בעלי כוח, אך זולים. כל אחד מצויד במערך של מעבדים סנסורים וכו'.

כזו טכנולוגיה פשוט לא התקיימה לפני כמה עשורים, וגם לא Waze. היא רק הפכה להיות מתאימה בשנים האחרונות בגלל הכוח הדיגיטלי הנצבר שמגביר את הכוח.

להפיק תוכן אונליין בלי לקבל כסף בתמורה

השיפורים האקספוננציאלים הם כוח משמעותי שמאפשר את עידן המכונות החדש. Waze גם תלוי בכוח השני – דיגיטציה. כלומר זרם של ביטים.

הדיגיטציה היא הפעילות שהופכת את כל סוגי המידע והטקסטים של המדיה והסנסורים לשפה מקומית. Waze לדוגמה משתמשת בכמה זרמים של מידע; דיגיטציה, מפות רחוב, קואורדינטות של מיקום למכוניות ועוד.

היכולת של Waze להביא את הזרמים הללו יחד, היא שהופכת אותה שימושית ופופולרית. Waze מנצלת שתי תכונות מובנות היטב של המידע הדיגיטלי: אמצעים שאינם מתחרים – כלומר שרבים יכולים להשתמש בהם בו זמנית מבלי לפגוע בשימוש של אחרים, ושיש להן עלות שכפול אפסית.

בשפה היומיומית אפשר לומר שהמידע הדיגיטלי הוא לא מתבלה כשמשתמשים בו והוא זול להעתקה. היום אין צורך בדיסקטים. אפשר לצרף קובץ למייל ולחלוק אותו. או לחלוק קישור לדרובוקס (Dropbox).

התוכן מלכתחילה מגיע בחינם. ומה שמדהים באינטרנט, זה שאנשים מוכנים להקדיש את הזמן שלהם להפיק תוכן אונליין בלי לקבל כסף בתמורה – למשל ויקיפדיה (Wikipedia).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים