מנציחים אונליין: תערוכות שעוסקות בשואה ברשת

כמה ממוזיאוני השואה בישראל העלו לרשת תערוכות, שמאפשרות לגלוש בארכיונים שונים, לצפות במיצגים מהשואה ומהתקופות שלפניה ואחריה, וללמוד על החיים בגטאות ובמחנות

הכניסה לאושוויץ. מקור: יד ושם

מוזיאוני השואה, כולל בישראל, הם אתרים מעניינים ומרחיבי אופקים לבקר בהם. שיטוט בין החדרים שלהם גורם למבקר להרגיש כאילו הוא "נוגע" בשואה, לחוש מעט ממה שקרה שם – שהרי היחידים שחשו באמת את הזוועות הם ניצולי השואה.

רבים מהאתרים להנצחת השואה הבינו שכדאי להם לעשות זאת גם אונליין, כדי להמחיש טוב יותר ולהנגיש את השואה ומאורעותיה לציבור הרחב, וכדי להנציח אותה לדורות הבאים, מעל דפי הרשת.

יד ושם

אחד המצטיינים בהנצחה אונליין הוא המוסד המרכזי בישראל להנצחת השואה – יד ושם. האתר של המוזיאון כולל קטלוג עשיר של תערוכות מקוונות על התקופה ההיא, מחולק לפי נושאים: קהילות ומקומות; חיי היהודים; הצלה: יהודים מצילים יהודים וחסידי אומות עולם; אמנות: עבודות של יהודים לפני, אחרי ובמהלך השואה; אושוויץ-בירקנאו; נשים ובני נוער; תערוכה העוסקת באחרי השואה; וכזו שבה מוצגים תמונות, חפצים, סרטים ומסמכים אישיים.

כך, ניתן לבצע שיטוט וירטואלי בין מכתבים שכתבו אנשים שנספו בשואה, משלל מדינות באירופה ובשלל שפות; לצפות בתערוכה על בתי ילדים בשואה; לראות את תוכניות הבנייה של אושוויץ-בירקנאו; לצפות בעבודות של ניצולי שואה על התקופה ההיא ועל חייהם כיום, בישראל; לשוטט בתערוכה שעוסקת ב-"להיות אישה בשואה"; לראות מיצגים על חגים שונים; ולחזות בעבודות המציגות את החיים בקהילות יהודיות שונות.

כמו כן, המוזיאון מציג ברשת מאגרים שונים, בהם המאגר של שמות הקורבנות בשואה – כולל אפשרות לחפש קורבנות אונליין; מאגר התצלומים המקוון; ומאגר של רשימות מהימים ההם. באתר ניתן גם להוריד טופס למילוי דף עד ושאלון לרישום ניצולי השואה.

יצוין שמדור העדויות של יד ושם מתגבר את התיעוד מצולם של ניצולי השואה. צוות המדור מגיע לבית הניצולים לצילום העדות, שתישמר בארכיון יד ושם. ניתן ליצור קשר עם המדור לגביית עדויות בלחיצה כאן.

בית לוחמי הגטאות

מוזיאון ישראלי נוסף שמנציח את זכר השואה אונליין הוא בית לוחמי הגטאות. אלא שבניגוד ליד ושם, מוזיאון זה מציג אונליין רק פריטים מהתערוכות שמוצגות אופליין, כלומר: בבניין המוזיאון בקיבוץ לוחמי הגטאות. ביניהן ניתן למצוא תערוכות קבע, מתחלפות, תערוכות שהוצגו בו בעבר ומיצגים מהגלריה לאומנות שנמצאת בו.

בין היתר, יש באתר מיצגים מאולם יזכור, אולם המחנות, מיצגים על התנגדות יהודית בשואה, גטאות וגירושים, ותערוכה שמציגה את התבססותה של גרמניה הנאצית, שהובילה אותה למעשה הרצח ההמוני.

בית הזיכרון לשואה ולגבורה באריאל

גם בית הזיכרון לשואה ולגבורה באריאל מציג ברשת תמונות ומיצגים אחרים מהתערוכות שנמצאות בו פיזית. ניתן לראות שם את הפסלים בחזית הבית, תערוכה של סרטי יד וטלאים ששימשו לסימון היהודים במלחמת העולם השנייה וגלריה של גלויות ומכתבים מימי השואה.

כן ניתן לקרוא בו את סיפוריהם של אירנה ויעקב וולדיסלבסקי, שהקימו את המוזיאון.

בית טרזין

אתר נוסף שעוסק בזיכרון השואה הוא זה של בית טרזין, שמנציח את גטו ומחנה טרזין (טרזינשטאט). גם בו נכלל מידע על התערוכות המתקיימות במוזיאון הבית, אלא ששם מציגים תמונה אחת בלבד מהתערוכה, כך שמי שרוצה להתרשם יותר לעומק חייב להגיע למקום עצמו, שנמצא בקיבוץ גבעת חיים איחוד. התערוכות היחידות שמוצגות הן אלה שתלויות על קירות המוזיאון דרך קבע, ולגבי תערוכות שנערכו בעבר, כאלה שהתקיימו מחוץ למוזיאון, בארץ ובחו"ל, ותערוכות ניידות אין כלל תמונות או מידע פרט לשמותיהן.

אם כן, יש מוזיאונים שמשקיעים לא מעט בהנצחת השואה אונליין, אלא שניתן – ורצוי – לעשות יותר, הרבה יותר, כדי לשמר את זכרם של הימים הנוראים ההם לדורות הבאים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים