פייסבוק רוצה שנקליד מהמוח ונשמע מהעור

החברה מפתחת כלים שיסרקו את המוח שלנו, יבינו מה אנחנו רוצים "לומר" ויעבירו את הדברים לטקסט ● הם חוזים שהיכולת הזאת תהיה זמינה בעוד שנתיים

המוחות של פייסבוק עומדים מאחורי פיתוח ההקלדה מהמוח. אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק (Facebook) עושה בימים אלה דברים שבעבר הלא כל כך רחוק יכולים היו להיראות כלקוחים מסרט מדע בדיוני, אבל הם ככל הנראה בדרך להיות מציאות. החברה בונה בימים אלה כלים שיאפשרו לנו להקליד מהמוח, ובמהירות מסחררת – 100 מילים בדקה – פי חמישה מהמהירות הממוצעת של ההקלדה בסמארטפונים. כמו כן, החברה מפתחת בימים אלה את התוכנה והחומרה הנדרשות על מנת שנוכל לשמוע מהעור.

הפעילות, שפייסבוק קוראת לה "דיבור שקט (Silent Speech)", מתבצעת על ידי צוות של 60 מדענים, מהנדסים ואחרים, בשמונה מעבדות סודיות של החברה. פייסבוק הכריזה עליה בוועידת המפתחים שלה, F8, שמתקיימת בימים אלה.

התוכנית של החברה היא להשתמש בהדמיה אופטית (Optical imaging) כדי לסרוק את המוח שלנו 100 פעמים בשנייה, על מנת לקלוט מה אנחנו "אומרים" בו ולתרגם את הדברים לטקסט.

רגינה דוגאן, מנהלת מחלקת המו"פ של פייסבוק, כתבה בפוסט שפרסמה ברשת החברתית כי "בשנתיים הבאות נבנה מערכות ונפגין את היכולת להקליד 100 מילים בדקה על ידי פענוח פעילות מוחית. זה נשמע בלתי אפשרי אבל זה קרוב יותר ממה שאתם חושבים". דוגאן, אגב, מגיעה עם ניסיון רציני ביותר: היא הייתה אחראית לפיתוחים שונים שביצעה גוגל (Google) וניהלה פרויקטים ב-DARPA – הסוכנות למחקרים טכנולוגיים מתקדמים במשרד ההגנה של ארצות הברית.

המטרה: לעזור לבעלי לקויות תקשורת

יש לציין שהפיתוח של פייסבוק אמור להיות לא פולשני והוא עשוי לעזור לאנשים בעלי לקויות תקשורת לבטא את עצמם. עם זאת, לא מדובר בפיתוח חדש: בסרטון שדוגאן עצמה הציגה בוועידת F8 נראה משתתף בעל שיתוק מקליד טקסט באמצעות סריקת גלי המוח שלו, במסגרת ניסוי שנערך באוניברסיטת סטנפורד.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, התייחס אף הוא לנושא וכתב בפוסט כי "המוחות שלנו מייצרים מספיק נתונים כדי להזרים ארבעה סרטים באיכות HD בשנייה. הבעיה היא שהדרך הטובה ביותר שיש לנו לספק מידע לעולם – הדיבור – יכולה לעשות זאת באותה כמות של נתונים כמו מודם משנות ה-80'". על פי פייסבוק, בעוד שבדיבור ניתן להעביר בין 40 ל-60 ביטים בשנייה, המוח יכול להעביר 1 טרה-ביט בשנייה – ובחברה מתכוונים להשתמש ביכולת הזאת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים