צעד קטן לאנושות – צעד גדול למציאות המדומה

באז אולדרין - האסטרונאוט השני שהלך על הירח לאחר ניל ארמסטרונג - לוקח אותנו למאדים באמצעות סרט מציאות מדומה מתקדם במיוחד ● אז האם יהיו חיים על מאדים?

מסלול אופניים למאדים. באז אולדרין. צילום: Debby Wong/BigStock

באז אולדרין, האדם השני שרגלו דרכה על אדמת הירח, השיק סרט מציאות מדומה המפרט את תכניתו להביא בני אדם למאדים. אורכו של הסרט – המכונה "מסלולי אופניים למאדים" (Cycling Pathways to Mars) – פחות מ-10 דקות, והאסטרונאוט המפורסם מככב בו כהולוגרמה שמתארת את החוויה כולה.

"אם נמשיך במסלול הזה, נוכל להגיע למאדים עצמו לפני 2035 – 66 שנים אחרי שניל ארמסטרונג ואני טסנו את רבע מיליון הקילומטרים דרך החלל השחור כדי להגיע ל-Tranquility Base, מה שקרה 66 שנים לאחר הטיסה הראשונה של האחים רייט. אבל, כדי להגשים את החלום של בני האדם על מאדים אנחנו צריכים חזון אחיד. אנחנו צריכים להתמקד במסלול אל הפרס", כך כתב אולדרין באתר האינטרנט שלו.

תכניתו של אולדרין כרוכה בשימוש בירחים של כדור הארץ ושל מאדים כמסלולי נחיתה שדרכם יעברו אנשים הנוסעים אל הפלנטה האדומה והשבים ממנה לכדור הארץ – "טיול" שיארך כחצי שנה לכל כיוון.

משהו שיכול להיות מיושם באופן מציאותי

בסרט מספק אולדרין לעולם תצוגה מקדימה של תכניתו להנחית בהצלחה בני אדם על מאדים ב-2035. האסטרונאוט לשעבר של אפולו 11 השיק בכנס SXSW 2017 את סרטו, שייחודו הוא לא רק בחזונו, אלא גם בעצם היותו הפרויקט ההולוגרפי הראשון בעולם של "ארכיוני המציאות המדומה" (archival VR)של LifeVR ,TIME, ו-8i. הסרט היה אחד מהמופעים שהוצגו בקולנוע הווירטואלי של ה-SXSW, והוא מאגד בפועל אוסף של חוויות מציאות וירטואליות ומורכבות.

צ'ארלס סינגלטארי, מ-Upload VR התרשם במיוחד מהחוויה. "הסרט היה מדהים", הוא אמר ל-BBC. "איכות ההפקה גורמת לך להרגיש כאילו אתה עומד באמצע סרט מד"ב עתיר תקציב, מה שהופך אותו לעוד יותר מעיף את המוח, כי באז מנחה אותך דרך משהו שיכול להיות מיושם באופן מציאותי".

"ההולוגרמה הייתה חדה מאוד והוצגה כמוקרנת במרחב הווירטואלי, פרט קטן ששומר על התחושה שלמה", הוא הוסיף.

פרויקט ממשלתי ולא עסקי

בשיחה עם ה-BBC אמר אולדרין כי הוא מקווה שהסרט יעזור לממשלות להתמקד בתכנית אחת שמטרתה היא ההגעה למאדים. לצורך הוצאת הסרט זכה אולדרין בהשקעה של מנכ"ל SpaceX, אילון מאסק, אך הוא הדגיש ואמר שבפועל יהיו ממשלות חייבות לספק את ההדרכה להשגת המטרה של הקמת מושבה במאדים, ולא חברות.

הצפייה בסרט מביאה את הצופה אל פני השטח של מאדים – כשהוא מוקף במה שעתיד להיות המראה של המושבה האנושית עליו. בהתייחסו להצלחת פרויקט ההגירה למאדים הודה אולדרין כי לדעתו יש לשער שבתחילת השהייה במאדים יצטרכו החלוצים שיגיעו לסבול את התנאים הקשים, אך יעשו זאת לטובת הדורות הבאים שיישבו כוכבי לכת.

"הם לא יהיו מדענים שהגיעו למייפלאוור, הם יהיו עולי רגל", הוא אמר, בהתייחסו לאוניה שהפליגה מפלימאות' שבאנגליה אל ה"עולם החדש" בשנת 1620, מסע שהפך למעשה לצעד שהביא לייסודה של אמריקה.

להגיע כדי להישאר

"אני חושב שאנחנו הולכים להיות חלוצים, אבל הם (המתיישבים הראשונים) יהיו מוכנים היטב, ומה שמטריד אותי זה שהם צריכים להיות חדורי מוטיבציה והם חייבים לשמור על המוטיבציה הזאת במוח אשר משתנה. אני חושב שזה רק אחד מהחששות הגדולים ביותר".

אולדרין הוסיף והסביר ש"אני לא חושב שאנחנו פשוט צריכים להגיע לשם ולחזור – עשינו את זה עם אפולו. הם יבלו זמן מה על פני הירח, בכדי להכיר את הבדידות והאינטראקציות של הצוות, אבל כשיחזרו – התכנית הלאומית לא תקום רק כדי לבקר במאדים ולא רק כדי לשמור עליו, אלא על-מנת להתיישב במאדים", אמר החוקר האמריקני בן ה-80.

הסרט זמין כבר כעת לצפייה ביוטיוב (YouTube), ולצפייה במתכונת המציאות המדומה באמצעות ה-Vive של HTC – ויגיע בקרוב לציוד המציאות המדומה של המתחרה, Oculus Rift.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ארי

    נסתי למצוא ביוטיוב לא קיים 360 באורך מלא

אירועים קרובים