Waze רוצה "לחסל" את הפקקים בכבישים
"השימוש ב-Carpool עשוי לחסל לחלוטין את פקקי התנועה בעולם, בלי השקעות בתשתיות", כך לדברי נועם ברדין, סגן נשיא בגוגל ומנהל Waze
"המשימה שלנו היא להילחם בפקקים ולכן אנחנו משקיעים בתחום ה-Carpool. השימוש ב-Carpool עשוי לחסל לחלוטין את פקקי התנועה בעולם, בלי השקעות בתשתיות", אמר נועם ברדין, סגן נשיא בגוגל (Google) ומנהל Waze.
ברדין, אחד ממייסדי אפליקציית הניווט, המתגורר בשנים האחרונות בארצות הברית, אמר את הדברים במפגש עיתונאים שקיימה החברה אתמול במשרדי גוגל בתל אביב, שבה ביקש לעדכן את המשתתפים בפעילויות החברה בשנים האחרונות.
לפני כמה חודשים השיקה Waze את שירות שיתוף הנסיעות Waze Carpool, המציע חלופה יעילה וחסכונית לנסיעות היומיומיות לעבודה וחזרה. השירות מחבר בין אנשים הנוסעים במסלולים דומים ומתאם ביניהם נסיעה משותפת.
נהגים המעוניינים להציע נסיעות יכולים לעשות זאת באמצעות אפליקציית Waze, ונוסעים המעוניינים להצטרף לנסיעה יכולים לעשות זאת באמצעות אפליקציית הנוסע Waze Rider. הנוסעים המצטרפים משתתפים בעלות הדלק של הנהגים, כשהתשלום מתבצע אוטומטית דרך האפליקציה. כיום השירות מוצע בישראל ובאזור המפרץ בקליפורניה.
בתוך כך, היום (ה') השיקה Waze תכונה חדשה משלימה, בישראל ובסן פרנסיסקו, שתאפשר לנהגים לפנות באופן יזום אל נוסעים פוטנציאליים. בעתיד מתכוונת החברה להרחיב את השירות למדינות נוספות.
כדי להימנע מבעיות רגולטוריות שונות שעלולות לעלות מן השירות, אמר ברדין כי השירות מאפשר לנהג לבצע עד שתי נסיעות ביום בלבד, ולדבריו התשלום שמשלמים הנוסעים המצטרפים הוא בבחינת השתתפות בעלות הדלק בלבד.
"לאף אחד לא משתלם לעבוד בשירות, כי בסך הכל הוא יפסיד ממנו", אמר ברדין. עוד ציין כי שתי חברות ביטוח ישראליות כבר הודיעו כי הן תומכות בשירות, שלדבריו עדיין לא עמד במבחן משפטי כלשהו.
מחיר הנסיעה המקסימלי מוגבל לפי עלות הבלאי והדלק המשוערות למסלול הנסיעה וטווח המחירים מותנה בפרמטרים דינאמיים, המתעדכנים בהתאם להיצע וביקוש, הערכות סטייה וכו'. לדוגמה, טווח מחירים ממוצע במסלול הרצליה-תל אביב נע סביב: 12-15 שקלים.
ברדין ציין גם, כי לחברה יש מודל עסקי בהקשר לשירות, ובעתיד הם מתכננים לגבות 15% מהתשלום.
"אני לא יודע אם נצליח עם זה", אמר ברדין. "זהו ניסיון לשנות התנהגות צרכנית, והאתגר הוא כיצד לשכנע אנשים לצאת מאזור הנוחות שלהם. אנחנו מנסים להבין בעזרת המשתמשים שלנו איך זה עובד".
ברדין הציג גם נתונים על החברה, שלדבריו יש לה את קהילת הנהגים הגדולה בעולם: יש לה כיום 80 מיליון משתמשים פעילים, 2.7 מיליון מהם בישראל. רק בישראל מדווחים מדי חודש כ-1.2 מיליון אירועים.
השוק הגדול ביותר של Waze הוא בארצות הברית, ואחריו ברזיל. גם באירופה Waze נפוצה מאוד בקרב הנהגים, וחזקה מאוד בצרפת ובאיטליה. לדבריו, גם באיראן יש לה משתמשים רבים. לעומת אלה, סיפר, יש מדינות שבהן החברה לא הצליחה לפרוץ, כמו גרמניה, דרום קוריאה, יפן וסין. "אין לי מושג מה הסיבה", אמר ברדין. "ניסינו, אבל בינתיים זה לא הצליח".
מאז שנמכרה החברה לגוגל במיליארד דולרים, היא התרחבה ומעסיקה כיום 320 עובדים, 200 מתוכם בישראל, ואף מעוניינת לגייס 120 עובדים נוספים, 50 מהם בישראל.
Waze בנתה בשנים האחרונות שיתופי פעולה רבים שברדין סיפר עליהם, בהם, למשל, שת"פ עם מד"א, שבזכותו מד"א שילחה אמבולנסים ליותר מ-300 תאונות שדווחו ב-Waze, ולפי מד"א התראות על תאונות באמצעות Waze מגיעות ב-15%-10% מהר יותר מאשר בערוצי דיווח מקבילים.
גם שוטרי משטרת ישראל עברו תדרוך, המאפשר להם לעדכן סגירות כבישים באופן ישיר ב-Waze במידת הצורך. עוד סיפר כי Waze מפעילה תכנית פיילוט ברחבי העולם לשיפור הניווט בתוך מנהרות, ומנהרות הכרמל בחיפה היא אחת מארבע השותפות הראשונות בעולם.
עוד שיתוף פעולה גלובלי של החברה הוא עם יותר מ-230 שותפים, שמטרתו לסייע לתחנות טלוויזיה ורדיו המשתתפות לעדכן את הצופים והמאזינים שלהן בזמן אמת באמצעות המידע המגיע מ-Waze.
בנוסף מקיימת החברה תכנית חילופי מידע המכונה Connected Citizens, המעניקה לרשויות מקומיות ולגורמים ממשלתיים מבט חסר תקדים על פעילות בכבישים, ומאפשרת לשותפים להתמודד עם עומסי תנועה תוך כדי שיפור תשתיות, באמצעות מידע המתקבל בזמן אמת מקהילת הנהגים.
תגובות
(0)