תוכן שיווקי
לקראת הכנס לתקשוב בחינוך - EduTech 2017, יום ב', 27 בפברואר, אולם האירועים LAGO בראשון לציון

מחקר: ילדים משפרים את הקריאה עם ספרים דיגיטליים

על פי המחקר, שבוצע באוניברסיטת בר אילן, הטקסט בספרים דיגיטליים מואר ברמת המילה, בהתאם לקריינות המלווה את הספר

22/02/2017 15:00
רוצים שילדיכם יקראו טוב יותר? כדאי שתקנו להם ספרים דיגיטליים. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

כתב: הילל יוסף.

ילדים המתקשים בקריאה מפתחים יכולת קריאה טובה יותר כאשר הם משתמשים בספרים דיגיטליים, שבהם הטקסט מואר ברמת המילה, בהתאם לקריינות המלווה את הספר הדיגיטלי – כך על פי מחקר שנערך במחלקה לחינוך של אוניברסיטת בר אילן.

המחקר נערך לקראת הכנס לתקשוב בחינוך EduTech 2017, שייערך, בהפקת אנשים ומחשבים, ביום ב' הקרוב, ה-27 בפברואר, באולם האירועים LAGO בראשון לציון. ערכה אותו הדוקטורנטית קארין שקד, בהנחיית פרופ' עדינה שמיר, ראשת המגמה לחינוך מיוחד ויו"רית הוועדה לתואר שלישי בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, ופרופ’ אלי וקיל ממרכז גונדה לחקר המוח, המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה.

כנס EduTech 2017 נערך על ידי קרן אתנה, יוזמת התוכניות מחשב נייד לכל מורה, iPad לכל מורה לחינוך מיוחד וטאבלט לכל מורה למדעים וטכנולוגיה, וקבוצת אנשים ומחשבים.

במהלך המחקר בבר אילן נעשה מעקב אחר תנועות העיניים של ילדים בכיתה ד' עם וללא קשיי קריאה, בעת קריאת טקסט דיגיטלי לעומת סטטי. נמצא שעיניהם של חברי הקבוצה שקראה טקסט שהואר ברמת המילה התמקדו יותר בטקסט מאשר בתמונות הנלוות אליו. בנוסף לכך, נצפו יותר מעברים של תנועות העיניים מהתמונה לטקסט על המסך בעת הקריאה.

פרופ' שמיר ציינה כי "ממצא זה הוא בעל חשיבות להבנת היתרון החינוכי הטמון בשימוש בספרים דיגיטליים בקרב תלמידים עם קשיי שפה. חשוב שמחנכים ומעצבי ספרים דיגיטליים ייקחו בחשבון שלהארת הטקסט בספרים יש חשיבות רבה בקידום השפה ובהבנת הנקרא, במיוחד עבור ילדים עם קשיי שפה".

"תוכנית מחשב נייד לכל מורה – סיפור הצלחה"

בכנס EduTech תשתתף פרופ' שמיר בפאנל שיעסוק בחינוך המיוחד כמוביל של יישום טכנולוגיות התקשוב במערכת החינוך. קרן אתנה יזמה לפני כשנה את תוכנית iPad לכל מורה לחינוך מיוחד, שבמסגרתה מחולקים מכשירי iPad לכל המורים לחינוך מיוחד בישראל. אורי בן-ארי, נשיא ומייסד הקרן, מסר שזו החליטה על התוכנית לאחר שנמצא שבאמצעות ה-iPad יכולים ילדים בעלי צרכים מיוחדים לתקשר בצורה טובה יותר עם סביבתם, ללמוד, לפתח כישורים חברתיים ועוד.

"המכשיר פותח צוהר לעולמם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים וממש מחולל נפלאות", ציין בן-ארי. הוא הוסיף שקרן אתנה הוקמה ב-2006 כארגון ללא כוונת רווח, במטרה להעצים את המורים בישראל ולהעניק להם כלים להעצמה אישית, תוך קידום מעמדם. הקרן הוקמה על ידי כמה אנשי עסקים בראשותו ותוכנית הליבה שלה, מחשב נייד לכל מורה, יוסדה בחסות משרד ראש הממשלה ובשותפות עם הסתדרות המורים, משרד החינוך ובנק מסד. במסגרת התוכנית מחולקים מחשבים ניידים למורים בבתי ספר, לצד קורסי הדרכה בהיקף של 120 שעות, הכוללים ידע בסיסי בהפעלת המחשב והדרכה בנושאי מיומנויות דיגיטליות, שילוב מחשב בהוראה פרונטלית, שימוש במידע נגיש באינטרנט ועוד.

"התוכנית הפכה לסיפור הצלחה", אמר בן-ארי, "וכיום נהנים כבר קרוב ל-15 אלף מורים ב-1,240 בתי ספר וגנים ב-122 רשויות, ויותר מ-400 אלף תלמידים, מהשיפור ברמת הלימודים בזכות התוכנית".

אלוף (מיל') אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר ומנכ"ל אל על, ירצה בכנס על חשיבות הטכנולוגיה בחינוך המיוחד. נירית כהן, מנהלת יחידת הייעוץ האסטרטגי של אינטל (Intel), שחוקרת את עולם העבודה העתידי, תרצה על עתיד התעסוקה. עוד יתקיימו פאנלים על לימוד מדעים באמצעות טכנולוגיה, והקשר בין חינוך לתעסוקה וסיוע הטכנולוגיה לכך.

אירועים קרובים