צרפת יוצאת למלחמה נגד חדשות מזויפות בגיבוי גוגל ופייסבוק

CrossCheck הוא פרויקט חדש המבקש לבדוק את העובדות ולאשש ידיעות ומידע שיופצו במסגרת קמפיין הבחירות לנשיאות בצרפת ● כל זה בניסיון לנטר חדשות מזויפות הנפוצות כל כך ברשת כיום

נאבקים בזיופים. אילוסטרציה: BigStock

חדשות מזויפות הפכו לטרנד בפני עצמו באחרונה, בעיקר לאחר שנחשפו תוצאות הבחירות המפתיעות בארצות הברית ולאחר ש-Buzzfeed דיווח שסיפורי בחירות מפוברקים שפורסמו בפייסבוק (Facebook) הציגו ביצועים טובים יותר מאשר כתבות חדשותיות אמיתיות.

כעת מבקשים כולם להיאבק בתופעה ויוצאים חוצץ נגדה.

ארגוני חדשות אשר פועלים בצרפת יפתחו בסוף החודש שירות חדש לבדיקת עובדות ולהצלבת עדויות ששמו CrossCheck. ההתמקדות הראשונית של השירות תהיה על כיסוי הבחירות הקרובות בצרפת, ואולם לאור השתתפותם של ארגונים בינלאומיים רבים בפרויקט, אין לדעת לאיזה היקף הוא יצליח לצמוח בעתיד.

מי מטעה את הציבור במכוון?

ההתמקדות של CrossCheck תהיה בזיהוי והפרכת פוסטים ופרסומים, תמונות, קטעי וידיאו, ממים או אשכולות תגובה, וכן אתרי חדשות אשר מטעים את הציבור במכוון. הארגון יעשה שימוש ב-CrowdTangle על מנת לגלות תוכן הרלוונטי לבחירות במדיה החברתית, ובכלי שמכונה Spike, שפותח על ידי NewsWhip, לצורך התנבאות אילו מההודעות יהפכו לוויראליות.

מי שיתמוך בשירות הוא ארגון First Draft News, המציע הדרכה כיצד למצוא, לאמת ולפרסם תוכן מהאינטרנט החברתי. בנוסף יסייעו בו הענקיות גוגל (Google) – באמצעות Google News Lab – פייסבוק' וארגוני חדשות שונים, בכללם AFP ,BuzzFeed News (ר"ת Agence France-Presse) וכן שורה של עיתונים צרפתים ארציים ואזוריים.

ארגוני החדשות המעורבים יעזרו להפריך מידע כוזב ואף ישתמשו בשירותי הפרויקט בכדי לשפר את הדיוק של הדיווחים שלהם עצמם, כך דווח אתמול (ב') ב-First Draft.

הגדרות שונות למושג חדשות מזויפות

אבל בפסגה מיוחדת שעסקה בהשפעת החדשות (News Impact Summit) ושנערכה אתמול (ב') בפריז, נשמעו חלק מהדוברים מסופקים בנוגע לשאלה האם הקוראים יעריכו יוזמות שכאלו לבדיקת עובדות בסיקור הפוליטי.

מתיו אינגרם, כתב בכיר בפורצ'ן (Fortune), טוען כי "ככל שתתעקש יותר, כך הם פחות יסמכו עליך: ככל שתבדוק יותר עובדות, כך הם פחות יאמינו לך". אחת הסיבות לכך, אמרה איימי מיטשל, מנהלת מחקר עיתונאות במרכז המחקר Pew, היא ש"יש כל כך הרבה הגדרות שונות של מה זה בעצם חדשות מזויפות וכל כך קשה להסכים על העובדות הבסיסיות, אפילו אם אלו נתונים".

פייסבוק – אחד הערוצים שבהם עובר סוג המידע ש-CrossCheck מבקשת להפריך – מביעה אף היא רצון לתמוך בפרויקט ולספק לו כלים ייעודיים המסבירים את תהליך אימות המשתמשים שלה, ולשמור את שירותיה מעודכנים במידע מאושר וכזה שנמצא במחלוקת, הקשור לבחירות הקרבות בצרפת.

יחבור לפרויקט מיפוי בחירות אירופאיות

בפועל בלתי אפשרי לבדוק כל פיסת מידע שפורסמה בעיתונות או באינטרנט, ולכן יאלץ ככל הנראה ארגון CrossCheck להתמודד במאבקים רבים ולפעול באופן אולטרה-אמין ושקוף. חדשות הפרויקט יפורסמו בחשבון הטוויטר (Twitter) המכונה crosscheck@.

כפי שידוע לנו הפעילות כנגד חדשות מזויפות חורגת בהרבה מגבולות צרפת. במקרה המסוים מתרחבת הפעילות כש-Bellingcat, אחד השותפים ב-CrossCheck, ימפה דפוסי מידע שגוי כחלק מפרויקט נרחב יותר למפות את הבחירות האירופאיות.

בנוסף, First Draft ו-Google News Lab היו מעורבות בסיקור בחירות בעבר, דרך יוזמת Electionland שדווחה על דיכוי בוחרים בבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר 2016.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים