חברות הטכנולוגיה נגד הצו של דונלד טראמפ

מנכ"לים של חברות ענק הביעו תרעומת מהצו, שאוסר על כניסת אזרחי שבע מדינות מוסלמיות לארצות הברית ● גוגל אף החליטה לתרום ארבעה מיליון דולר לארגונים שמסייעים למהגרים ואפל פנתה לבית הלבן כדי להסביר את התנגדותה

האינטרנט מפנה לו עורף. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

הצו של דונלד טראמפ, הנשיא החדש של ארצות הברית, שאוסר זמנית על כניסתם למדינה של אזרחים משבע מדינות מוסלמיות, מעורר תרעומת רבה בציבור האמריקני וברחבי העולם. בין המתרעמים על כך נמצאות ענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק (Facebook), אפל (Apple) וגוגל (Google).

החברות מוחות נגד הצו, שאוסר זמנית על כניסתם לארצות הברית של אזרחי סוריה, איראן, עיראק, לוב, סודן, תימן וסומליה, עד שממשלו יגבש מדיניות הגירה חדשה. בינתיים הוקפא הצו באופן זמני על ידי בית המשפט, אלא שבנמלי תעופה רבים בארצות הברית ומחוצה לה חל בלבול, ואזרחים רבים ממדינות אלה סובלים ממנו.

הגדילה לעשות גוגל, שאמש (א') דווח ב-USA Today שהקימה קרן בסך של ארבעה מיליון דולר למען הנפגעים מהצו של טראמפ. החברה הקציבה לצורך כך שני מיליון דולר ועד שני מיליון נוספים יגיעו מעובדיה, שנקראו לתרום לקרן. הסכום שייאסף ייתרם לארבעה ארגונים: האיגוד האמריקני לחרויות האזרח, מרכז הסיוע המשפטי למהגרים, ארגון ההצלה הבינלאומי (IRC) וסוכנות UNHCR של האו"ם. בדיווח צוין כי גוגל אישרה את דבר הקמת הקרן וכי בכירים מהחברה אף תורמים למטרה זו באופן אישי. סרגיי ברין, המייסד המשותף של החברה, אף השתתף בהפגנה נגד הצו שהוציא הנשיא החדש.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, אף היה בין מנכ"לים של ענקיות טכנולוגיה רבות שגינו את הצו החדש. בין היתר, נכללים ברשימה זו המנכ"לים של Uber ,Airbnb, פייסבוק, טוויטר (Twitter), מיקרוסופט (Microsoft), אפל, נטפליקס (Netflix) וטסלה (Tesla).

"צו לא אמריקני"

ריד האסטינג, מנכ"ל נטפליקס, כינה את הצו "לא אמריקני". בריאן צ'סקי, מייסד Airbnb, ציין כי החברה מעניקה אירוח חינם לפליטים ולכל מי שתיאסר עליו כניסה לארצות הברית, ואף קרא לאלה מהם שיש להם צורך דחוף במציאת דיור זמני ליצור קשר איתו אישית.

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק ובעצמו בן למיעוט בארצות הברית – היהודים, כתב בפוסט כי "הסבים של הסבים שלי הגיעו (לארצות הברית – י"ה) מגרמניה, אוסטריה ופולין. ההורים של פריסילה (אשתו – י"ה) היו פליטים מסין ומוייטנאם. ארצות הברית היא אומת מהגרים, ואנחנו צריכים להיות גאים בכך".

"כמו רבים מכם, אני מודאג מההשפעה של הצווים האחרונים שנחתמו על ידי הנשיא טראמפ", הוסיף צוקרברג. "אנחנו צריכים לשמור על המדינה הזאת בטוחה, אבל עלינו לעשות זאת על ידי התמקדות באנשים שבאמת מהווים איום. הרחבת ההתמקדות של כוחות אכיפת החוק מעבר לכך תעשה את כלל האמריקנים פחות בטוחים, כשמיליוני אנשים נטולי מסמכים שלא מהווים איום יחיו בפחד מתמיד מגירוש".

טים קוק, מנכ"ל אפל, כתב לעובדי החברה כי הצו הוא "לא מדיניות שאנחנו תומכים בה". החברה הבטיחה סיוע לעובדיה שעלולים להיפגע מהצו. "פנינו לבית הלבן והסברנו להם את ההשפעה השליךית של הצו על עובדינו ועל החברה שלנו", ציין קוק.

ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר, צייץ ש-"יש לצו השפעה הומניטארית וכלכלית אמיתית ומעציבה. אנחנו מרוויחים ממה שפליטים ומהגרים מביאים לארצות הברית". בציוץ אחר הוא ציין ש-"11% מהמהגרים מסוריה לארצות הברית הם בעלי עסקים – פי שלושה מילידי ארצות הברית". בציוץ בחשבון הרשמי של החברה נכתב כי "טוויטר בנויה על מהגרים בני כל הדתות. אנחנו איתם, תמיד".

מ-Lyft, שמתחרה עם Uber בשוק התחבורה השיתופית בארצות הברית, נמסר ש-"לא נשב בשקט" בעקבות הצו שעליו חתם טראמפ. ואמנם, לוגאן גרין, מנכ"ל החברה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו שהיא החליטה לתרום מיליון דולר בארבע השנים הקרובות ל-ACLU, "כדי להגן על החוקה שלנו".

התנגדות לצו – גם מאירופה

סאפ (SAP), החברה הטכנולוגית הגדולה ביותר באירופה, שהשוק האמריקני הוא השוק הכי בולט שלה, פרסמה הודעה בה כתבה כי ארצות הברית סטתה מהעקרונות שלה – מתן הזדמנויות ושוויון.

במכתב ששלח לכל "המשפחות עצבניות שלנו, שתוהות לגבי מקומן בעולם", כתב ביל מק'דרמוט, מנכ"ל החברה, ל-84 אלף עובדיה ברחבי העולם כי "אנחנו תמיד לצדכם". הוא חזר על המדיניות של סאפ נגד אפליה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים