הושק מיזם סטארטר דיגיטלי לסיוע לעסקים קטנים בצפון ובדרום הארץ

הפרויקט נחנך באירוע שהתקיים הבוקר (ג') בנוכחות השרים משה כחלון וגילה גמליאל ● הפעילות הדיגיטלית נעשית באמצעות כלים פשוטים וזמינים, ללא תשלום, כאשר העסקים המשתתפים מקבלים הדרכה מקצועית, ליווי אישי ותמיכה ארוכת טווח

מימין לשמאל: ניר זוהר, נשיא Wix; ח"כ רחל עזריה; משה כחלון, שר האוצר; גילה גמליאל, השרה לשוויון חברתי; מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל; נעמה וינמן, בעלת "הממלכה המתוקה של נעמה" מערד שהשתתפה בפיילוט; שאול מופז, מייסד עמותת עתידים; ושרה אברהם, חונכת מעמותת עתידים. צילום: תומר פולטין

מיזם סטארטר דיגיטלי הושק הבוקר (ג') בקמפוס של גוגל (Google) בתל-אביב. הפרויקט ביוזמת עמותת עתידים, גוגל ו-Wix נועד לסייע לעסקים קטנים בצפון ובדרום להקים ולבסס פעילות דיגיטלית, וליהנות מהתרומה שלה לצמיחת העסק.

הפעילות הדיגיטלית נעשית באמצעות כלים פשוטים וזמינים, ללא תשלום, הכוללים: אתר אינטרנט לבית העסק, נוכחות ברשתות חברתיות, הגברת הנראות באינטרנט, מפות, ניוזלטר ועוד. העסקים המשתתפים בפרויקט מקבלים הדרכה מקצועית, ליווי אישי ותמיכה ארוכת טווח.

הפרויקט נחנך באירוע שהתקיים הבוקר בנוכחות שר האוצר, משה כחלון, השרה לשוויון חברתי ואחראית על מטה ישראל דיגיטלית, גילה גמליאל, מייסד עתידים, רב אלוף (במיל׳) שאול מופז, מנכ״ל גוגל ישראל וסגן נשיא גוגל העולמית, מאיר ברנד, נשיא Wix, ניר זוהר, ראשי רשויות המשתתפות בפרויקט ועשרות בעלי עסקים קטנים ומתנדבים.

בשלב הראשון של הפרויקט הוכשרו 250 מתנדבים מעמותת עתידים, המשתתפים בתוכניות השונות. מספר המתנדבים עתיד לגדול ל-600 לאורך הפרויקט. המתנדבים ילוו 10,000 בתי עסק בהקמת פעילות דיגיטל, ב-44 יישובים ורשויות מקומיות – ממג'דל שמס בצפון ועד אילת בדרום. המתנדבים הם סטודנטים לתארים שונים ובוגרים שעברו הכשרה ייעודית של Wix וגוגל, ונבחנו בנושאי הלימוד על ידי מרצים מקצועיים.

להוביל לצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה

עמותת עתידים מפעילה מגוון תכניות המיועדות לתלמידים וסטודנטים מגילאי 13 ועד 30, המעודדות צעירים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית לבחור בלימודי המדעים וההנדסה כדי לקדם מצוינות ולהוביל לצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה. עתידים תורמת לפרויקט סטארטר דיגיטלי 75 אלף שעות באמצעות מתנדבים שהוכשרו לפרויקט, Wix מעניקה 10,000 מנויי פרימיום לעסקים המשתתפים בפרויקט וגוגל משקיעה מיליון שקלים במיזם.

לדברי מופז, "התחלנו לפני 17 שנים עם עשרות בודדות של מתנדבים והיום אנחנו עם אלפים, כולם במטרה אחת לחולל שינוי בפריפריה באמצעות שילוב טכנולוגיה ודיגיטל. החלום שלי הוא שהאוכלוסייה הנהדרת הזו תחזור ותהיה מובילת הטכנולוגיה והיזמות בפריפריה. והמהלך שאנו משיקים היום הוא חלק משמעותי בכך".

עסקים קטנים ובינוניים מהווים מנוע צמיחה משמעותי במשק בכלל וביישובי הפריפריה בפרט. התפתחותם חיונית לייצור מקומות עבודה חדשים ולהרחבת מעגל התעסוקה, אך עם זאת עסקים אלו פועלים בסביבה מאתגרת ושרידותם נמוכה: במחקר של גיאוקרטוגרפיה וגוגל שנערך השנה, נמצא כי 8% מהעסקים הקטנים בפריפריה נסגרים מדי שנה, ואלו הממשיכים לפעול צומחים בקצב נמוך בכ-9% לעומת עסקים במרכז הארץ.

"כולנו יודעים שישראל היא מובילה עולמית בכל הנוגע ליזמות טכנולוגית, אבל השימוש בדיגיטל לא צריך להיות נחלת ההיי-טק בלבד", אמר ברנד. "מתוך כ-200 אלף עסקים קטנים בפריפריה, הסיכוי שעסקים בפריפריה ישתמשו בכלים דיגיטליים כדי להצמיח את העסק – נמוך בכ-40% מעסקים במרכז. זהו פער דיגיטלי שאפשר ורצוי לצמצם אותו".

הנוכחות הדיגיטלית מהווה מרכיב חשוב ביכולת של עסקים קטנים ובינוניים להמשיך ולצמוח. על פי המחקר, קצב הצמיחה של עסקים בעלי נוכחות מקוונת גבוהה בכ-24% מזה של עסקים קטנים ובינוניים דומים שאינם נוכחים ברשת. עוד התגלה, כי בעיית החיבור לדיגיטל בקרב אותם עסקים מקורה אינו בחוסר מודעות. מתוך 200 אלף עסקים קטנים בפריפריה, 93% דווקא מודעים לכלים דיגיטליים, אך הם תופסים אותם כמסובכים ומורכבים מדי לשימוש. כך נוצר פער של כמעט 40% בשימוש בכלים שכאלו לקידום העסק והצמחתו בין עסקים קטנים בפריפריה לאלו שבמרכז הארץ.

שמירה על קשר עם קהל הלקוחות והרחבתו

לקראת השקת הפרויקט ברחבי הארץ, בוצע פיילוט בערים ערד, ירוחם ומצפה רמון ובו השתתפו 250 עסקים קטנים. מתנדבי עתידים ליוו במשך חודש כל עסק באופן אישי, חשפו אותם ועזרו להם להטמיע מגוון כלים דיגיטליים שיכולים לסייע ביצירת נוכחות ברשת, שמירה על קשר עם קהל הלקוחות והרחבתו, ייעול דרכי העבודה של העסק ועוד. 65% מבעלי העסקים דיווחו, כי הם ממשיכים להשתמש בכלים השונים לטובת העסק, כ-30% אחוז דיווחו על עלייה במספר הלקוחות בעקבות המפגשים והטמעת הכלים.

יצוין כי הכלים שמוצעים בפרויקט אינם מוגבלים לכלי גוגל בלבד, אלא כוללים כל אמצעי זמין שיאפשר לעסקים לצמוח ולגדול, זאת מתוך אמונה כי ככל שהאינטרנט בישראל יהיה עשיר ומלא יותר, הדבר יקדם את הכלכלה, העסקים וכמובן את המשתמשים.

לדברי זוהר, "לעסקים קטנים רבים יש פער אדיר בנראות פיזית, ביכולת להוביל ולשנע מוצרים, לגייס כסף, למצוא עובדים טובים ועוד. המקום היחיד בו ניתן לצמצם את הפער הזה הוא באינטרנט, דרך התווך הדיגיטלי. היום עסק קטן יכול להיראות באינטרנט בדיוק כמו מותג עולמי ענק".

בשלב זה הפרויקט כולל 44 ישובים ורשויות מקומיות. בחירתם נעשתה על פי מספר קריטריונים ביניהם מדדי הלמ״ס השונים כמו המדד לנגישות ופריפריאליות ומדד חברתי-כלכלי ופרישת מתנדבי עתידים ברחבי הארץ.

"קשה להביא את ההיי-טק לפריפריה"

"בואו נגיד את האמת – קשה להביא את ההיי-טק לפריפריה", אמר שר האוצר, אך הוסיף כי יחד עם זאת "לא קשה להביא את הפריפריה להיי-טק. אני לא רואה כרגע חברה גדולה, בינלאומית, שמגיעה לפריפריה, למרות שנתנו תמריצים והטבות. אם נביא את הפריפריה להיי-טק, נוכל ליצור את השוויון. עסק בפריפריה, שמקבל סיוע להנגשתו הדיגיטלית, הופך להיות כמו כל עסק אחר בתל אביב".

לדברי כחלון, "הפרויקט הזה הוא הזדמנות, וזה מה שאנחנו צריכים ורוצים: כל אחד יביא את היכולות שלו והפוטנציאל שלו, וכולם יהיו שווים. המרכיב המרכזי של צמצום פערים בחברה הישראלית הוא הפרויקט הזה, כי בטכנולוגיה יש צמצום פערים. המהלך הזה הוא דבר אדיר. התשובה היא להצמיח. לתת כלים כדי לצמוח".

גמליאל אמרה כי "כממשלת ישראל החלטנו להוביל את הנושא של השוויון החברתי בדיגיטל לכל האוכלוסייה בארץ, קל וחומר בפריפריה. אנו רואים חשיבות עליונה בנושא השוויון הדיגיטלי. אסור לנו להשאיר אף אחד מאחור".

לדבריה, "כבר התחלנו פיילוט לקידום העסקים הקטנים בנגב המזרחי, ונרחיב אותו השנה לכל הנגב ולאזור הצפון. אין סיבה בעולם שהעסקים הקטנים, שהם מבחינה כלכלית המנוע לצמיחה – עדיין לא מימשו את הפוטנציאל הטמון בהם".

השרה סיכמה ואמרה כי "למען המטרה של השגת השוויון בחברה שלנו, אנו מגייסים חברים רבים בממשלה ובקרב הגורמים העסקיים. כשאנו מסתכלים על הכלכלה הישראלית, יש לנו חובה לפתוח את הדלת לעסקים הקטנים והבינוניים, שלמענם נוצר המיזם הזה, בתמיכת שר האוצר, ולתת להם את התנופה לקידומם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים