הבכירים מסכמים את השנה; והפעם: שרה צפריר, מנהלת ה-IT של רמב"ם

צפריר, שתוארה המלא הוא מנהלת אגף מידע, מחשוב ותקשורת בבית החולים, מפנה זרקור ל-IT בתחום הרפואי ולתרומתו לפרויקטים שונים ברמב"ם ב-2016

מנהלת אגף מידע, מחשוב ותקשורת בבית החולים רמב"ם

במה הצטיין ארגונך בשנה האחרונה וכיצד ה-IT סייע לו?
"הקריה הרפואית רמב"ם היא בית החולים הגדול בצפון הארץ. ב-2016 נספרו מעל 90 אלף פניות לחדר המיון של רמב"ם ובסך הכול נותחו במהלכה בבית החולים יותר מ-27 אלף מטופלים בתחומים כירורגיים שונים, ביניהם מספר הולך וגדל של ניתוחים מורכבים, ניתוחים בשיטות חדשות ופורצות דרך, וניתוחים רובוטיים.

החזון של בית החולים הוא להוביל את הרפואה בישראל ולהטביע חותם בארץ ובעולם בטיפול, בחדשנות, במחקר, בטכנולוגיה ובפיתוח הצוות, תוך הצבת האדם – המטופל והעובד – בלב העשייה.

רמב"ם משתף פעולה עם התעשייה לקידום חזונו:

בית החולים ו-Given Imaging מפתחים את PillCam – גלולת וידיאו לאבחון מחלות במערכת העיכול.

יחד עם המחלקה הרפואית הבינלאומית של ג'נרל אלקטריק (GE), רמב"ם עוסק בפיתוח של SPECT-CT – מכשיר הדמיה ייעודי ללב, המסייע באבחון של מחלות לב כליליות.

אנחנו משתמשים בתאי גזע כדי לבדוק את ההשפעה של תרופות חדשות ויעילותן ברפואה מותאמת אישית.

מיפוי גנטי משמש אותנו לגילוי מוקדם של מחלות תורשתיות כגון סוכרת ואי ספיקת כליות.

כמו כן, אנחנו מפתחים חיסון נגד סרטן, כחלק מפרויקט מחקר ישראלי-אמריקני. אם יוכתר בהצלחה, חיסון זה ישנה את פני הרפואה בטיפול בסרטן כפי שאנחנו מכירים אותו כיום.

ה-IT ברמב"ם נחשב לפורץ דרך ומוביל טכנולוגיות חדשות בתחום המידע הרפואי, הניהולי והעסקי, והוא משולב באופן מובנה בכל העשייה הרפואית.

בשנה האחרונה, כדי לתמוך בחזון ובמחקרים שלנו, שמנו דגש עיקרי על שלושה נושאים מרכזיים בעולם ה-IT:

המובייל – הנגשת מידע תפעולי ורפואי, שמטרתו התייעלות ושיפור השירות למטופלים; תחום האנליטיקה – העמקת מערכת ה-BI לתחומים רפואיים שונים; ועולם ה-Big Data – אנחנו משתפים פעולה עם הסטארט-אפ MDclone, שהוא חלק מ-CDI נגב, בהקמת פלטפורמה למחקר רפואי ואנונימיזציה של רשומות רפואיות".

מהם האתגרים שלכם לשנה הקרובה?
"יעד אחד הוא הפיכת הפלטפורמה למחקר לנגישה וידידותית לכל חוקר מורשה, לטובת פישוט התהליכים וניתוק התלות במשאבי IT. היעדים הנוספים הם יצירת שיתופי פעולה עם חוקרים מחוץ לבית החולים, לטובת שיפור איכות המחקר הרפואי בארץ ובחו"ל, והעמקה בתהליכי הנגשת המידע הנדרש לקלינאים בזמן ובמקום, לטובת ייעול השירות והטיפול הרפואי".

בנימה אישית

מי אני? "שרה צפריר, מנהלת אגף מידע, מחשוב ותקשורת וחברת הנהלה בקריה הרפואית רמב"ם.

בין הפרויקטים המרכזיים שהובלתי במהלך השנים ניתן למנות את ייזום, פיתוח והטמעת התיק הרפואי הממוחשב (פרומתאוס) בתחילת שנות האלפיים, כפרויקט חלוצי במערכת בתי החולים בארץ, שהתרחב בהמשך ומקיף כיום גם את כל בתי החולים הפסיכיאטריים והגריאטריים הממשלתיים. הפרויקט זכה בפרס של לשכת מנתחי מערכות המידע בישראל.

פרויקטים נוספים בהובלתי זכו לפרסים במסגרת IT Awards – התחרות של אנשים ומחשבים. מערכת Emergency לניהול בית חולים בשעת חירום זכתה לפרס על הצטיינות בקטגוריה של פרויקטים מיוחדים. מערכת זו זכתה בהכרה לאומית עם היבחרה כפתרון לניהול האגף לשעת חירום של משרד הבריאות בעתות חירום. בנוסף, Insight, מערכת המידע למנהלים שפותחה בהובלתי, זכתה לפרס על הצטיינות בקטגוריה של מערכות BI".

שירות צבאי? "שירתתי בצנחנים".

לימודים אקדמיים? "בוגרת הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון (BSc) ובעלת תואר MA במינהל מערכות בריאות מהחוג למינהל ציבורי של אוניברסיטת חיפה".

אני מכהנת בתפקיד החל מ…? "2004".

מה עשיתי קודם לכן? "הגעתי לרמב"ם היישר מלימודיי בטכניון. הקמתי את מחלקת תוא"ר – תכנון וארגון – שתפקידה היה להכשיר את העתודה הניהולית בבית החולים בתחום האדמיניסטרציה. בשנים 1994-1997 שהיתי עם משפחתי בקליפורניה, ארצות הברית, שם הקמתי מערך מחשובי לתמיכה בתהליכי האקרדיטציה בבתי החולים מרשת Kaiser Permanente. ב-1997 שבתי לארץ וקיבלתי תפקיד של מנהלת יחידת המחשב, שמנתה באותה העת כ-15 עובדים. תחת ניהולי גדלה היחידה והפכה להיות אגף מרכזי וגדול, וכיום מועסקים באגף מעל 60 עובדים, שעוסקים בתחומי המחשוב והתקשורת".

מה זכור לי מהתפקיד הראשון שלי בתעשיה? "לאמיתו של דבר, מלבד פרק זמן של כשלוש שנים בתפקיד בחו"ל, במשך כל השנים ביליתי ברמב"ם בשני תפקידים עיקריים: מנהלת מחלקת תוא"ר ומנהלת ה-IT".

לפנייך 10 נושאים חמים בתעשייה. דרגי את חשיבותם לפי דעתך, מהגבוה לנמוך.
"אנליטיקה, מוביליטי, סייבר, האינטרנט של הדברים, DRP/BCP, דטה סנטר מוגדר תוכנה (SDDC), עיר חכמה, דיגיטל, יחסי מנמ"ר-מנכ"ל ותוכנה כשירות (SaaS)".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים