סמסונג זכתה במלחמת הפטנטים מול אפל

זהו מאבק שניטש כבר שנים בין שתי ענקיות הטכנולוגיה, ושנסוב סביב פטנטים וזכויות היוצרים עליהם ● הפסיקה החדשה מתווה התייחסות חדשה לערך של העיצובים הטכנולוגיים ויכולה להשפיע מאוד על הענף

עוד סכום ענק שאפל חויבה לשלם. אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט העליון האמריקני הכריע ביום ג' האחרון בסאגה הארוכה ובעימות המתמשך שמנהלות ביניהן סמסונג (Samsung) ויריבתה אפל (Apple).

הכרעת בית המשפט קבעה שהחברה הקוריאנית ניצחה בעניין הפטנט השנוי במחלוקת את יריבתה האמריקנית.

טיעוני הצדדים האחרונים הובאו בפני בית המשפט באמצע אוקטובר, וחוות הדעת של השופטים חזרה מהר מהצפוי. גזר הדין צפוי ככל הנראה בתחילת 2017.

אפשר לרשום פטנט רק על חלק מהמוצר הסופי

הערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר של ארצות הברית קבעה פה-אחד כי פיצויים בגין הפרת פטנט עיצוב יכולים להתבסס רק על החלק של המכשיר שהפר את הפטנטים, ולא בהכרח על המוצר כולו.

הפסיקה קובעת מחדש את הערך של עיצובים וכמה תצטרך חברה לשלם בעבור העתקת המראה של המוצר המתחרה. החוק הנוכחי קובע שהפיצוי יכול להיאסף בגין כלל הרווחים של המכשיר המפר. במקרה המפורסם, שבעטיו מתגוששות הענקיות, שילמה סמסונג לאפל בשלהי השנה שעברה 399 מיליון דולר, אך משמעות ההחלטה החדשה היא כי הסכום יפחת ככל הנראה.

השופטת סוניה סוטומאיור כתבה בחוות הדעת של בית המשפט כי הסוגיה המהותית שנפתרה במשפט היא האם במקרה של מוצר רב-רכיבים אפשר לרשום פטנט רק על המוצר הסופי שנמכר לצרכן או גם על מרכיב מסוים של אותו מוצר.

בית המשפט סיכם את הסעיף הרלוונטי של הייצור ופסק שהתביעה אינה מחויבת להיות מופנית רק לגבי המוצר הסופי שנמכר לצרכן, אלא יכולה לעסוק רק במרכיב אחד של אותו מוצר. לעומת זאת, בית המשפט העליון לא קבע כמה נזקים צריכים להיקבע כך שהמקרה יחזור בערכאות הנמוכות שיבחנו מחדש את נושא הנזקים.

לגנוב זה לא בסדר

אפל טוענת שהניצחון של יריבתה יחליש את ההגנות הניתנות ליצירות חדשות. "השאלה שניצבה בפני בית המשפט העליון הייתה כיצד לחשב את הכמות שסמסונג צריכה לשלם בעבור ההעתקה שלה", אמרה אפל בהצהרה בתגובה לפסיקה.

"המקרה שלנו היה מאז ומתמיד ההעתקה הבוטה על ידי סמסונג של רעיונותינו, ומעולם לא היה שנוי במחלוקת. נמשיך להגן על שנות העבודה הקשה אשר הפכה את ה-iPhone למוצר החדשני ביותר והאהוב ביותר בעולם. אנחנו אופטימיים כי בערכאות הנמוכות ישלח שוב איתות חזק שלגנוב זה לא בסדר".

סביבה משפטית תומכת להמצאות וחדשנות

סמסונג שיבחה את הפסיקה, שאותה היא תופשת כניצחון החדשנות והתחרות. "ההחלטה התקדימית של בית המשפט העליון של ארצות הברית היום היא ניצחון בעבור סמסונג ולכל מי שמקדם יצירתיות, חדשנות ותחרות הוגנת בשוק", אמרה החברה הקוריאנית בהצהרה בנושא.

עוד הוסיפה החברה ש"אנו מודים לתומכינו מחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, ל-50 הפרופסורים לקניין רוחני, ולקבוצות המדיניות הציבורית הרבות שעמדו לצידנו ולחמו לסביבה משפטית שמתגמלת באופן הוגן המצאות ומטפחת חדשנות".

מקרה משפטי מכריע לתעשיית הטכנולוגיה

לפסק הדין – הראשון שבו עסק בית המשפט העליון במקרה של זכויות עיצוב מאז המאה ה-19 – יכולה להיות השפעה מהדהדת ברחבי שוק ההיי-טק. חברות כמו גוגל (Google), פייסבוק (Facebook) ואחרות תמכו בסמסונג ואמרו שההרשאה לתבוע נזיקים על מכשיר שלם יהרסו את החדשנות.

"זה היה מקרה משפטי מכריע לתעשיית הטכנולוגיה וזה מעודד לראות שהחוק מפורש ומיושם באופן הגיוני לעידן המודרני, וכן מגונן גם על הממציאים וגם על החדשנות", הצהיר אד בלאק, מנכ"ל האגודה למחשוב תעשיית התקשורת (Computer & Communications Industry Association).

משפט סמסונג-אפל המקורי משנת 2012 הסעיר לאורך השנים את עמק הסיליקון ואת תעשיית ההיי-טק משום שהוא חשף, ולא באופן מחמיא, את הפעולה הפנימית והחשאית של שתי החברות.

המאבק המסוים היה רק אחד מני רבים שמתקיימים ברחבי העולם בין חברות יריבות שהתנצחו זו עם זו הן בעולם העסקים והן בבית המשפט. יש לציין שההתקנים המדוברים שעליהם נסובה המחלוקת כבר אינם נמצאים בשוק שנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים