IDC מעריכה: הוצאות ה-IT בעולם יסתכמו ב-1.5 טריליון דולרים ב-2010 – צמיחה צנועה של 3.2%

המגמות הבולטות - מיחשוב ענן ומיחשוב נייד ● גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל: "שוק המיחשוב המקומי בפירוש צפוי לחזור למגמת צמיחה בשנה הבאה, בשיעור הדומה לזה שבעולם" ● חברת המחקר צופה עוד, כי יבמ תרכוש את ג'וניפר

עוד בשורות טובות עם הגעת חודש דצמבר ותחילת התחזיות לשנה האזרחית שבפתח: חברת המחקר IDC צופה, כי ההוצאות העולמיות על IT בשנת 2010 תחזורנה להיות בשיעור הדומה לזה של 2008, ותעמודנה על כ-1.5 טריליון דולרים; כך עולה מדו"ח חדש שפורסם בסוף השבוע.

חברת המחקר צופה "צמיחה צנועה" בהוצאות המיחשוב והטלקום העולמיות, ומעריכה, כי היא תעמוד על כ-3.2%. המאפיינים המרכזיים של השנה הבאה, לדברי חוקרי IDC, יהיו התאוששות ושינוי. בהיבט הטכנולוגי, החברה צופה התרחבות ניכרת בשימושי מיחשוב הענן לסוגיו, וצמיחה משמעותית ברכיבים ניידים שונים.

כל אחד משלושת ענפי הפעילות העיקריים – חומרה, תוכנה ושירותים, יצמח בשנת 2010 בשיעור שבין 2% ל-4%. הצמיחה הגדולה מכל צפויה בעולם החומרה, שכן תחום זה חווה את המיתון באופן החריף ביותר השנה. שווקים צומחים יניעו יותר ממחצית הצמיחה הצפויה בשוק ה-IT העולמי, עם עליה של 8% עד 13% בהוצאות בארצות BRIC – ברזיל, רוסיה, הודו וסין. ההוצאות בענף הטלקום יצמחו בשיעור ממוצע של 3%, בעיקר בשל השימוש בטכנולוגית IP בשווקים בוגרים, לצד העלייה בשימוש ברכיבים ניידים בשווקים מתעוררים.

חברת המחקר מאמינה, כי השינוי הצפוי ישפיע על "כל פינה" בתעשיית ה-IT העולמית. השינוי המשמעותי ביותר יקרה בגידול של מודלים שונים בהטמעת ענן מיחשוב: רכיבים מבוססי ענן, שירותי ענן, ענן פרטי, ענן ציבורי, ענן בן כלאיים, וכן כלי ניהול לשירותי ענן. החברה צופה עוד, כי יבמ (IBM) וסיסקו (Cisco) תיכנסנה לתחרות באספקת פלטפורמות למיחשוב ענן – מול Salesforce.com, גוגל (Google) ומיקרוסופט (Microsoft). "זה יהיה שדה הקרב האסטרטגי של שני העשורים הבאים", העריך פרנק גנס, סגן נשיא בכיר ואנליסט ראשי ב-IDC.

בהיבט מיזוגים ורכישות, העריך גנס, כי יבמ תרכוש את ג'וניפר (Juniper). "זהו צעד טבעי עבורה, כמו כל ענק חומרה שנכנס לעולם התקשורת. ראו מקרה רכישת HP את 3Com, ושיתוף הפעולה בין סיסקו ל-EMC". למרות זאת, מיזוג בין השתיים לא צפוי, כך על פי חברת המחקר.

גם בישראל

"גם בישראל צפויה צמיחה בשיעור זהה לזה העולמי", אמר בראיון לאנשים ומחשבים גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל. לדברי לופז, "שוק המיחשוב המקומי בפירוש צפוי לחזור למגמת צמיחה בשנה הבאה". ישנם כמה הבדלים בין שוק ה-IT המקומי לזה העולמי, אמר לופז, והעיקרי הוא בכך שהשוק הישראלי הוא שוק מבוסס טכנולוגיות, והשופע חברות היי-טק, שהן בעצמן יוצרות ביקושים לשוק ה-IT.

הבדל נוסף, ציין, הוא שלשוק הישראלי יש גרעין קבוע של פעילות, אשר מונע על ידי המגזר הביטחוני הרחב, וההבטחה למימון חלק ניכר ממנו בכספי הסיוע מארה"ב. ככלל, אמר לופז, "שוק המיחשוב המקומי נחשב לייחודי ולשוק בוגר, וניתן להעריך כי מה שיהיה בעולם ישפיע בצורה דומה עד זהה גם על ישראל".

בהיבט הענפי, אמר לופז, כי העלייה הצפויה הגבוהה ביותר תהיה ב-2010 בעולם החומרה, שכן שם היו הכי הרבה קיצוצים, ובחלק מהארגונים אף הקפאות, ב-2009. למרות זאת, סייג לופז, ההוצאות שצפויות בתחום החומרה תהיינה תחת מגבלות, ולא "בלי חשבון". עוד צפויות הוצאות, לדבריו, גם בעולם התוכנה, שחווה צמצום יחסי השנה.

עלייה בשימוש ברכיבים הניידים

שינוי משמעותי נוסף, כך צופה חברת המחקר, יגיע מהטמעה נרחבת של רכיבים ניידיים, מחשבים וטלפונים חכמים. אלה, על פי IDC, יביאו להמשך התחרות מול תחנות הקצה והמחשבים הנייחים. עד סוף 2010, צופה חברת המחקר, מיליארד מחשבים ורכיבים ניידים יהיו עם קישור לרשת, ויביאו לגידול בפופולריות של הטלפונים החכמים ולהגעת ה-iPod של אפל (Apple), כמו גם ל-"התפוצצות" ביישומים לתחום הנייד. השינויים בעולם זה ישפיעו גם על שוק ה-Netbook, שבו חברות תוכנה העובדות בסביבה העסקית שלו, יצמחו וימטבו את הביצועים ואת ממשקי המשתמש של הרכיבים הניידים השונים. יישומי iPhone ישלשו את עצמם השנה ויעמדו על 300,000, העריכה חברת המחקר, והוסיפה, כי יישומים לאנדרואיד (Android), מערכת ההפעלה של גוגל, יעמדו על עשרות אלפים, בין 10,000 ל-75,000.

עוד מעריכה IDC, כי צפויה פופולריות גבוהה ליישומי וידיאו בשנה הבאה, לצד הגירה לפלטפורמות IP מאוחדות. על פי חברת המחקר, דור חדש של יישומים עסקיים אחודים יופיע, וישדרג את הרשתות העסקיות והחברתיות, מה שיביא ליותר תובנות עבור המשתמשים שלהם. "יישומים 'חברתיים' אלה יביאו לא רק ליותר יכולות ללקוחות ולספקים, אלא גם יהוו תחרות משמעותית מול ארגונים שלא ישתמשו בהן". גם המגמה הירוקה תימשך, מעריכה חברת המחקר, בשל הופעת פתרונות שיביאו לצמצום צריכת אנרגיה ולהפחתת הפחמן הדו-חמצני, וןכן פתרונות שיקלו על מיחזור יעיל יותר של פסולת.

לדברי גנס מ-IDC, "בשנה שעברה דיברנו על הכלכלה הגלובלית האיטית ועל אפקט סיר הלחץ שהיא תיצור על שוק המיחשוב". הוא הוסיף, כי "השנה הבאה תהיה שונה מהותית, כי ההתאוששות הצפויה בכלכלה העולמית תביא ליותר הוצאות בעולם המיחשוב. אלה יביאו לשינוי כפול – בכלכלה העולמית בכלל ובעולם המיחשוב פנימה בפרט".

"השינוי הצפוי בכלכלה העולמית יביא לכך שארגונים בעולם יתחילו להתאושש, וכחלק ממגמות הצמיחה הצפויה שלהם, יבחנו כיצד ה-IT בצורותיו החדשות יכול להועיל להן", סיכם גנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים