היי שלום, לובה – אמזון פותחת סופרמרקט ללא קופאיות

קשה אולי לדמיין, אבל ענקית הקמעונות מביאה בשורה חדשה לכל מי שקץ בתורים בסופר - קניות בלי קופות, בלי קופאים או קופאיות ובלי "יש כרטיס מועדון?"

מעמיסים והולכים. אילוסטרציה: BigStock

אמזון (Amazon) לא מתכוונת להישאר לנצח קמעונאית מקוונת בלבד. לאחרונה היא השיקה את Amazon Go – מרחב קמעונאי בגודל כ-180 מ"ר שהוקם בעיר הולדתה של החברה סיאטל, המאפשר לקונים פשוט ללקט מהמקררים ומהמדפים את הפריטים שבאו לקנות ולעזוב את החנות.

את החיוב יקבל הלקוח פשוט לחשבון האמזון שלו לאחר הרכישה. מעבר לקונספט הייחודי, תספק החנות ללקוחות מלאי של מרבית הפריטים שניתן למצוא במרכול המקומי: משקאות, חטיפים, סלטים וכריכים, ארוחות קפואות ומוצרי יסוד כמו לחם וקטניות.

חיישנים ברחבי החנות מזהים מה לקחנו

מסע הקניות מתחיל על ידי סריקת אפליקציה עם הכניסה לחנות נטולת הקופות. ה-Amazon Go עובד באמצעות ראיית וחיישני מחשב לצורך זיהוי החפץ או המוצר שהלוקח אסף.

הקונה מסתובב במתחם ועורך את הקניות הרגילות שלו, בזמן שהחיישנים ברחבי החנות מזהים את הפריטים שנמצאים בעגלה או בסל שהוא נושא ואלו נכנסים לרשימת החיוב בחשבון שלו כשהוא יוצא מפתח החנות.

זה אולי ירגיש בעבור חלקנו כמו גניבה, לפחות בהתחלה, אלא שמצלמות רבות יותר ממה שניתן לדמיין עוקבות אחרי הלקוחות השונים, והחיישנים מזהים כל פריט ופריט שלקחו, כך שלמעשה מדובר בחנות מאובטחת יותר מאשר החנות הסטנדרטית שהורגלנו לרכוש בה.

דרך מתוחכמת ללמוד את הרגלי הצריכה של הלקוחות

במישור הצרכני יתרונות המיזם ברורים – לא מחכים בתור או מסתבכים עם קופות בשירות עצמי – אבל אליה וקוץ בה: בעבור אמזון, מספקת החנות גם אפשרות לעקוב אחרינו ואחרי הטלפון שלנו, ללמוד את הרגלי הצריכה שלנו בחנות ולהכיר בדיוק את הפריטים שאותם אנו קונים.

על ידי בחינת ההתנהלות של הלקוחות בחנות יכולה אמזון לנתח פריטים שייתכן ששמנו לב אליהם והתעכבנו עליהם במיוחד וכן לזהות פריטים שהלקוחות מעוניינים לקנות בפוטנציה (למשל פריט שהלקוח הרים מהמדף אבל השיב לבסוף בחזרה למקומו). שילוב ניתוח שכזה עם פרטי הגלישה באתר Amazon.com עלול להניב פרסום מסיבי של עוד ועוד מוצרים מומלצים בכל המקום שבו ימצא המשתמש ברחבי האינטרנט.

החנות עדיין לא אוטומטית לחלוטין

Amazon Go אמנם מייתרת את תפקיד הקופאי או הקופאית, אבל בינתיים גם לא יפעלו בה רובוטים שמחליפים את מסדרי הסחורה או את מנהלי או מנהלות החנות, כך שלמרות שחנויות שכאלו אמנם יאיימו על מספר מקומות עבודה במשק, עדיין ובינתיים לא מדובר על מערכת אוטומטית לחלוטין.

הפתיחה הציבורית של Amazon Go סיאטל מתוכננת לתחילת 2017 ובינתיים החנות כבר פועלת בשלבי הבטא שלה, כשהיא משרתת את עובדי אמזון בלבד.

התכניות הלא-מקוונות של אמזון שאפתניות במיוחד, ומתייחסות לפרויקט גדול בהרבה מאשר השקת הסופר נטול הקופאים היחיד והחדש שלה. על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), אמזון מקווה לפתוח רשת מסיבית של 2,000 חנויות דומות כבר בעתיד הקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים