"הסייבר הוא איום קיומי – נדרשת קריאת השכמה"

כך אמר ד''ר פדיל סאלח, מנהל מדעי בכיר במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל ● לדבריו, "ישראל הייתה מהראשונות בעולם להכיר בצורך בהגנה על מערכות מידע מפני מתקפות סייבר"

ד''ר פדיל סאלח, מנהל מדעי בכיר במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל. צילום: ניב קנטור

"איומי הסייבר הם איום קיומי. ישראל הייתה מהראשונות בעולם להכיר בצורך בהגנה על מערכות מידע מפני מתקפות סייבר. צריך להתעורר – כבר לא מדובר רק באבטחת מידע", כך אמר ד"ר פדיל סאלח, מנהל מדעי בכיר במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל.

ד"ר סאלח היה אורח הכבוד בכנס ICS-CYBERSEC, שדן בהגנת סייבר על תשתיות חיוניות ומערכות שליטה ובקרה (SCADA). הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מקצוענים בתחום. את הכנס הנחו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, ודניאל ארנרייך, יועץ ומרצה להגנת הסייבר.

לדברי ד"ר סלאח, משרד המדע הוקם על ידי הפיסיקאי המנוח, פרופ' יובל נאמן, בשנת 1982. "ישראל מובילה בתחומים מדעיים שונים, ביניהם מחשוב מתקדם ואבטחת מידע. החזון של המשרד הוא להעצים, לחזק ולייצב את הכלכלה בישראל, על בסיס המדע והטכנולוגיה, וכן לתמוך בקשרים בינלאומיים לתחום".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

"אנו מעודדים את הנושאים הללו, על ידי חיזוק המחקר המדעי והטכנולוגי הבסיסי, בכל מיני תחומים שונים, תוך התמקדות בפיתוח ההון האנושי. אנו מעורבים ברגולציות ובהסדרות של המדע והטכנולוגיה בישראל".

חשיבותו של משרד המדע, הסביר ד"ר סאלח, "הוא בהיותו באמצע, בתווך, כשמצד אחד שלו נמצאים מחקרי הבסיס באקדמיה ומכוני מחקר, ומצד שני נמצאת התעשייה".

המשרד, הסביר, "הוא המגשר באמצע על הפערים. תפקידנו להתמקד במחקר בסיסי באוניברסיטאות, לבחון אותו לתמוך בו – על מנת להובילו לתעשייה. זו עבודה לא קלה, יש לעודד את המחקר על מנת שהוא יהיה מעשי ושימושי. המשרד מגשר בין המדע הבסיסי וזה השימושי. מדינות רבות, בהן סין ואחרות באות ללמוד מאיתנו מה הדרך שלנו".

קרן מחקרים לטובת קידום המו"פ לסייבר

במשרד המדע והטכנולוגיה, אמר ד"ר סאלח, "יש חמש ישויות – מינהל המדע, מחלקת קשרי חוץ, מדע וקהילה, מולמו"פ – המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח, וכן סוכנות החלל הישראלית".

תכנית התשתיות של המשרד, ציין, "מחזקת ותומכת במחקרים בסיסיים, בעלי פוטנציאל להיות בתעשיה ובהיי-טק. מחקרים אלה ממומנים בסכומים הנעים בין מאות אלפי שקלים ועד מיליונים".

ד"ר סאלח סקר בקצרה את פעילות ממשלת ישראל בתחום, החל מהקמת תהיל"ה בשנת 1997, הקמת רא"מ (הרשות הממלכתית לאבטחת מידע לתשתיות קריטיות) ב-2002.

בשנת 2010, אמר, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הקים צוות שמטרתו לבחון את הדרכים כיצד למצב את ישראל בין חמש מדינות בעולם לתחום הגנת המרחב הקיברנטי. בשנת 2011, הוסיף, הממשלה אישרה את הקמת מטה הסייבר הלאומי שיוביל את פיתוח התחום. בשנת 2015 אישרה הממשלה את הקמת הרשות הלאומית להגנת הסייבר.

ברוח החלטת ממשלת ישראל, סיכם ד"ר סאלח, "משרד המדע והטכנולוגיה מקדם את הנושא. משרד המדע, משרד ראש הממשלה ומטה הסייבר – הקימו קרן מחקרים לטובת קידום המו"פ לסייבר. בשנים 2012 ו-2013 המשרד, יחד עם אחרים, הובילו קידום של עשרות מחקרים שנערכו על ידי עשרות חוקרים – בתחום של הגנת מרחבים קיברנטיים שונים. אנו מקדמים את התחום, בין השאר בעזרת שיתופי פעולה עם בריטניה, ארצות הברית, טייוואן ואיטליה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים