סקירה: השבוע בסלולר

הודו חוסמת מכשירים ללא IMEI, ובכל שאר העולם מדברים רק על מכשיר אחד: ה-iPhone

אפל (Apple) תופסת נתח של 50% מסך הגלישה הסלולרית בטלפונים החכמים בעולם – כך על פי דו"ח חדש של AdMob, שנרכשה לאחרונה על ידי גוגל (Google). הדו"ח נחמד פחות לסימביאן (Symbian) ולפאלם (Palm), אבל מציג גם את האתגר שמציבה פלטפורמת אנדרואיד (Android) בפני אפל. המגמות ברורות למדי, והבולטת ביותר היא, שהגלישה הסלולרית העולמית מטלפונים חכמים צומחת במהירות. כך, בהשוואה לתחילת 2008, עלתה הגלישה מהם מ-22% ל-44%.

מעניינים יותר הם דווקא הנתונים על המגמות הקשורות למערכות ההפעלה הסלולריות. בתחילת 2008 הראו הנתונים של AdMob, שטלפונים חכמים סימביאניים הובילו מעבר לכל תחרות. מאז, ריסק ה-iPhone לא רק את מערכת סימביאן, אל גם מתחרות נוספות. אפל עם iPhone ו-iPod Touch תופסת כ-50%, סימביאן עומדת על 25%, פאלם צוללת בעקביות מאז תחילת 2008 (למרות עלייה זמנית קטנה עם שחרור מערכת WebOS), ואנדרואיד צומחת במהירות – מאז אפריל השנה צמח השימוש בה כמעט פי שישה ועומד על כ-11%, מה שמציב אותה במקום השלישי אחרי אפל וסימביאן, ולפני RIM, שירדה למקום הרביעי עם כ-7%. חלונות מובייל (Windows Mobile) ופאלם מחזיקות כל אחת ב-3%.

AdMob מודדת גם את הגלישה הסלולרית מטלפונים חכמים לפי יצרניות, וגם כאן מראים הנתונים טלטלה גדולה: אפל תופסת 50% מהמכשירים החכמים הגולשים, נוקיה (Nokia) עומדת על 24% (לעומת כ-44% בתחילת 2008), HTC תופסת כ-12% (לעומת 4%), ואחריה RIM, שירדה מ-28% בתחילת 2008 ל-7%, ופאלם, עם 3% וכמעט בלי שינוי מאז תחילת 2008.

אמנם מערכת ההפעלה אנדרואיד מציבה אתגר רציני למכשירי ה-iPhone של אפל, אך מסתבר שהתשובה של גוגל למכשירי iPhone אינה זוכה להיענות דומה מצדם של מפתחי היישומים – כך עולה מסקר שנערך בקרב 30 מפתחי יישומים נחשבים. 57% מהמפתחים הביעו אי שביעות רצון מהרווחיות של יישומי אנדרואיד, ורק 4% היו "מרוצים מאוד". 82% מהמפתחים ציינו שהתכנון של חנות אנדרואיד מקשה על המשתמשים להבחין ביישומים שלהם. היקפי ההורדה נמוכים, ופחות מ-10% מהמפתחים דיווחו על יותר מעשרת אלפים הורדות של יישום מסוים. עוד הביעו המפתחים חששות מכך, שכאשר יגיעו לשוק מכשירים נוספים שיתבססו על אנדרואיד, הם יתקשו לתת מענה לכל מכשיר, עקב הפיצול הרב והמספר הנמוך יחסית של המשתמשים בכל מכשיר".

בקרוב אצלנו?

בהודו אילצה השבוע הממשלה את מפעילות הסלולר לעשות מה שלא היה מזיק גם אצלנו: חסימת שיחות ממכשירי סלולר שאין להם מספר זיהוי תקף (IMEI, ר"ת International Mobile Equipment Identity). ספקיות הסלולר כמובן לא התלהבו מן העניין והצליחו להשיג שתי דחיות בתאריך הביצוע, אך לבסוף, ב-1 בדצמבר הופעלה ההוראה. לפי ההערכות, נחסמו לשיחות כ-25 מיליוני מנויים סלולריים שלא ביצעו רישום של מספר הזיהוי של המכשיר שבידם.

הנושא הפך חשוב במיוחד לאחר פיגועי הטרור שאירעו בהודו לפני כשנה, בהם השתמשו טרוריסטים במכשירים סלולריים שלא היה להם מספר זיהוי, מה שהקשה על החוקרים לקשר בין מספרי הטלפון שבוצעו מהם השיחות. המהלך עתיד לחבל גם בגניבות של טלפונים סלולריים, שייהפכו כעת לחסרי ערך. בקרוב אצלנו?

השקט שלפני הסערה

אצלנו, השוק עדיין מצוי בשקט שלפני סערת השקת ה-iPhone. רק פלאפון הודיעה השבוע, כי הקימה את מוקד iTeam הטלפוני, הייעודי לפניות בנושאי ה-iPhone, אשר ייתן מענה בכל שאלה הקשורה למכשיר, כמובן, נוסף על מאות העובדים במוקדי השירות של החברה, שעברו בשבועות האחרונים הדרכות על המכשיר.

סמסונג – מאחורייך!

ואם מדברים על סערה הקשורה ב-iPhone – רק השבוע הגיעו מאות בני אדם לאיצטדיון האולימפי של סיאול, בירת קוריאה הדרומית, וחיכו לתחילת המכירה של המכשיר הנחשק, וזאת לאחר ש-65 אלף מכשירים הוזמנו עוד לפני ההשקה הרשמית. ההשקה בדרום קוריאה מדגישה את קסמו של ה-iPhone, כמו גם את המאמצים שייאלצו להשקיע השחקניות שקוריאה הדרומית היא מגרש הבית שלהן, כמו סמסונג (Samsung), כדי להישאר בתמונה ולהשיג נתחי שוק בתחום הטלפונים החכמים במדינה זו. דרך אגב, למרות שקוריאה הדרומית נחשבת לגן עדן של גאדג'טים, שיעור החדירה של המכשירים הסלולריים בה עומד על 93%, כשמתוכם רק 1% הם טלפונים חכמים, עקב עלותם הגבוהה ומחסור ביישומים המיועדים להם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים