איך מתכננת פייסבוק להתמודד עם סוגיית החדשות המזויפות?

מארק צוקרברג מכיר בבעיית התכנים הכוזבים שמגיעים לפיד החדשות של הרשת החברתית שלו, ומחפש דרכים לסנן ולסמן אותם, כדי שלא יגרמו לאובדן אמון הציבור ● מצד שני הוא מתעקש: החברה לא צריכה לשמש כדיין שמחליט מה אמת ומה לא

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק

מאז סיומן של הבחירות לנשיאות ארצות הברית הוצבה פייסבוק (Facebook) תחת אור הזרקורים וזכתה לבחינה מדוקדקת של תפקידה והשפעתה על התוצאות, בעיקר לנוכח מאמרי חדשות מזויפים רבים שהתפרסמו בה במהלך הקמפיין. אפילו הנשיא אובמה היה אחד מאותם קולות מנתחים ומאשימים, והעלה את סוגיית החדשות המומצאות במסיבת עיתונאים בתחילת השבוע.

מספר ימים לאחר הבחירות, במהלך כנס Techonomy שנערך בקליפורניה, אמר מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בהתייחסו לדברים כי "באופן אישי אני חושב שהרעיון שחדשות מזויפות בפייסבוק – שהן כמות קטנה מאוד מהתוכן – השפיעו על הבחירות בכל דרך שהיא, זה רעיון די משוגע".

צוקרברג הוסיף וטען כי הוא חושב שאנשים עדיין המומים ומנסים להבין את תוצאות הבחירות, והבהיר בדבריו כי "זה כרוך בחוסר הבנה עמוק לחשוב שמישהו הצביע בדרך כלשהי בגלל סיפור חדשות מזויף".

פוסט עם שוך הסערה

אבל כעת, עם שוך הסערה ולאחר שעשה מאמצים רבים בכדי להתנער מהאשמה שחלה עלייה בהיקף המאמרים המפוברקים, הודה מנכ"ל הרשת החברתית כי לחברה שלו יש עוד עבודה לעשות בכל הנוגע במלחמה נגד תוכן מטעה ומזויף.

בפוסט שפרסם בסוף השבוע בפייסבוק, תיאר צוקרברג את השלבים בתהליך שבו נוקטת הרשת החברתית בכדי להגביל את התפשטות המידע הכוזב. בדבריו הסביר צוקרברג כי החברה ניצלה עד כה  משובים ממשתמשים וממקורות אחרים בכדי לבחון את אמינותו של התוכן כראוי, כדי שלא יתפשט במהירות דרך פיד החדשות של המשתמשים, אך חזר על אמונתו כי למעשה החברה לא צריכה לתפקד כ"דיין האמת" של החומרים שמתפרסמים ברשת.

כך או כך צוקרברג ציין את הפרויקטים שנמצאים כיום בתהליך יישום בפייסבוק, הכוללים בחלקם מערכות חדשות שתפקידן יאפשר: לעזור ולסמן מידע-שווא; לספק דרכים טובות יותר לאנשים לדווח על אינפורמציה שגויה ולאותת למשתמשים כשמאמרים מזויפים מדווחים; לספק לגולשים המלצות טובות יותר כאשר הם לוחצים על מאמר; ובנוסף – שדרוג מדיניות הפרסום של הרשת, כך שתרתיע על אתרי ספאם שמרוויחים מהחשיפה.

צוקרברג סיפר בנוסף כי פייסבוק תעבוד עם עיתונאים ו"ארגונים מכובדים הבודקים עובדות", בכדי להבין איך אלו פועלים לצורך אימות מידע, כך שהחברה תוכל ללמוד מן המאמצים שלהם ומניסיונם.

"חלק מהרעיונות האלה יעבדו היטב, ואחרים לא", כתב צוקרברג בכנות.

כשל באלגוריתמים לאיתור נושאים טרנדיים

יש לציין כי בעבר חוותה פייסבוק בעיות רבות עם המערכות האוטומטיות שהיא מפעילה לצורך סינון תכנים. לאחר שפיטרה את כל צוות עורכי ה"נושאים הטרנדיים" (Trending Topics) שלה מוקדם יותר הקיץ, קידם האתר מספר סיפורים כוזבים והעניק, שלא כפי הרצוי, חשיפה לתוכן כוזב.

צוקרברג ללא ספק מנסה להימנע מלמצב את החברה שלו בטבורו של ויכוח פילוסופי עקרוני, אך ברור כי המערכות האוטומטיות שבהן משתמשת הרשת כיום פגומות, ושלנוכח ההתפשטות של מידע כוזב במהלך הבחירות ניכר שישנם אתגרים גדולים שבבסיסם ניסיון רציני לאתר דרכים חדשות להתמודד עם הסוגיה, אחרת עלולה הרשת החברתית הדומיננטית לאבד את אמונו של חלק נכבד מכמעט 1.8 מיליארד משתמשיה האדוקים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים