"גלגלי האוטובוסים של העתיד לא יוכלו לנוע בלי מערכות מחשוב"

אגד עוברת בימים אלה שינוי ארגוני, ובמרכזו הטכנולוגיה ● אבי פרידמן, יו"ר מזכירות אגד, וישראל רום, המנמ"ר, מסבירים על השינוי וטוענים ש-Gett ו-Uber מהוות איום על הארגון

אבי פרידמן, יו"ר מזכירות אגד

"אגד היא אמנם לא חברת מחשבים, אבל ברור לי שהדור הבא של התחבורה הציבורית יהיה מבוסס טכנולוגיה. גלגלי האוטובוסים לא יוכלו לנוע מבלי שיהיה להם קשר למערכות המחשוב והמידע", כך אמר אבי פרידמן, יו"ר מזכירות אגד.

פרידמן אמר את הדברים בראיון בלעדי שנערך עימו ועם מנהל חטיבת מערכות המידע והמחשוב של החברה, ישראל רום, לאנשים ומחשבים.

בשנה האחרונה מוביל פרידמן מהפכה ארגונית בארגון, שלדבריו תשנה את מה שאנחנו יודעים על אגד כקואופרטיב התחבורה הוותיק ביותר בישראל. את המהפכה הזו מלווה הטכנולוגיה, בעזרתו של רום, שהצטרף לאגד לפני קצת יותר משנה.

כיצד הטכנולוגיה מסייעת בניהול הקואופרטיב הגדול הזה?
פרידמן: "אני משווה את הטכנולוגיה בעולם התחבורה למגזר הבנקאי. כמו שבנק לא יכול לעבוד יום אחד ללא מחשבים, כך בעולם שלנו – חברות התחבורה לא מסוגלות להניע גלגל בלי הטכנולוגיה. לפעמים שואלים אותי מה הסוד הגדול לפלא הזה שבכל יום, 2,800 אוטובוסים ו-4,500 נהגים עובדים, יודעים בדיוק איפה הם צריכים להיות ולאן הם נוסעים ומסיעים את הנוסעים? אני לא יודע להגיד בדיוק איך זה, אבל אני בטוח שהמחשוב מסייע לנו וחיוני לתפקוד היומיומי שלנו".

אילו שינויים טכנולוגיים עוברת אגד?
רום: "אנחנו נמצאים בתהליך של שדרוג והחלפת כל מערכות הליבה שלנו. במסגרת זו אנחנו מחליפים את מערכות ה-AS400 שעדיין עובדות בארגון ועוברים ל-ERP, מחליפים את מערכות התנועה, המאפשרות לנו תכנון, כמו גם שליטה ובקרה טובים יותר על ניהול מערך התנועה של אגד. כמו כן, הן מאפשרות לנו ליידע את הנוסע באתר, באפליקציה ובאמצעות מערכות השירות ופניות הציבור היכן נמצא האוטובוס, מהי התדירות שלו ומתי הוא יגיע. כל הדברים הללו מבוססים על מערכות שמגיעות ממרכזי השליטה עד לסניפים של החברה ולאוטובוסים עצמם. מדובר במערכות מחשב המאפשרות ניווט, בקרת נתונים ומצב המערכות באוטובוס אונליין. זוהי מהפכה אמיתית שלא הייתה כמותה מאז קום החברה, וחטיבת טכנולוגיות המידע אמון להביא למימושה".

ישראל רום, מנהל חטיבת מערכות המידע והמחשוב של אגד

ישראל רום, מנהל חטיבת מערכות המידע והמחשוב של אגד

היכן נקודות הממשק בין הטכנולוגיה למימוש השינוי הארגוני?
רום: "השאיפה היא להוביל מבחינה טכנולוגית – בשליטה, בקרה, אמינות ושירות. כדי שכל המערכות יעבדו וישרתו את המהפכה הטכנולוגית עלינו לבנות את הפלטפורמה. כך, למשל, למיטב ידיעתנו, אנחנו הארגון הציבורי היחיד שעובד בענן. יישמנו אותו במוקד שירות הלקוחות שלנו".

פרידמן: "תפיסת השירות שלנו מבוססת על כך שהטכנולוגיה מאפשרת לנו לעקוב אחרי כל פעולה של הנהג, בכל רגע. אנחנו יודעים מתי הוא יצא, האם עצר בתחנה ובמקרה שלא עצר – למה עשה זאת. אנחנו יכולים לשדר לו מסרים ולהבטיח את ביטחונו אם הוא בצרה. ביכולתנו לדעת אם הוא פתח דלת או לא, אין יותר מקום לשאלות או ויכוחים. כל זה שיפר באופן דרסטי את השירות".

במה אתם רוצים לבדל את אגד, בהנחה שהטכנולוגיה קיימת אצל כל החברות בתחום?
פרידמן: "חד משמעית, בטיב ובחוויית השירות, בשיפור רמת האוטובוסים, בשילוב טכנולוגיות הנעה חדשניות, בשיפור שירותי המידע לנוסעים, בשימוש מקסימלי בסלולר, בקיצור זמני הנסיעה, בשיפור היעילות בניצול המשאבים, ובניהול מבוסס נתונים וחיזוי. ענף התחבורה משתנה לנגד עינינו, כאשר הטכנולוגיה היא הדבר הדומיננטי בכך. התפקיד שלנו הוא להתאים את הטכנולוגיה למציאות ולאפשר אותה".

עד כמה המנמ"ר מחובר להנהלה בקבלת ההחלטות?
רום: "אני יושב בפורומים של מקבלי ההחלטות בחברה. אגד היא ארגון מורכב מאוד וללא גיבוי ההנהלה, שום דבר לא יקרה. השינוי נעשה בשיתוף כל הגופים המעורבים. המשימה העיקרית שלנו היא לאפשר את השינויים, לא להיות מחסום. מעבר לכך, המזכירות קבעה את ה-1 בינואר 2017 כתאריך יעד להתחלת השינוי הארגוני בארגון, והתפקיד שלי הוא לוודא שזה קורה. יש שותפות מלאה".

איך תיראה אגד בשנים הבאות?
פרידמן: "השינוי הארגוני אינו רק טכנולוגי, אלא בתפיסה הכללית. כל החטיבות יימדדו על הכול, כולל הטכנולוגיה, אם כי אני חייב לומר שאני לא יודע איך מודדים טכנולוגיה. לזכותו של רום ייאמר שהוא הציע את זה מהיום הראשון, אבל אני אומר שצריך ללכת בזהירות, בשלבים. חשוב לשמור על יציבות ובסופו של דבר, בעוד כמה שנים, אני בטוח שאגד לא תהיה דומה למה שהיא כיום".

האם יש בחזון שלכם אוטובוס ללא נהג?
פרידמן: "ראשית, אני בטוח שזה הרבה יותר קרוב ממה שחושבים, אבל בוודאי לא בטווח הנראה לעין, לא צריך להגזים. כל עולם התחבורה משתנה, יש כבר מכוניות אוטונומיות, ללא נהג, ויש תופעות כמו Uber ,Gett וחברות צעירות. הן ללא ספק איום עלינו. גם הרכבת המהירה לירושלים תאתגר אותנו. אבל בסך הכול, אנחנו לא יושבים בשקט – אנחנו קשובים לעולם הסטארט-אפים, משלבים סטודנטים ומחקר, ומעודדים אותם להציע לנו את הדבר הבא".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    איך האמור לעייל מסתדר עם העובדה שכ"כ הרבה אוטובוסים עירוניים של אגד בירושלים לא יוצאים כלל לנסיעה , מתוך ניסיון של עמידה בתחנה ראשונה של מסלול כזה או אחר ברמה יומיומית שלא לדבר על כך שבאמצע מסלול מחכים לאוטובוס שאמור לצאת בתדירות 10-12 דקות אפילו חצי שעה ?? היכן הטכנולוגיה שעומדת מאחורי הנהג ?

אירועים קרובים