שחר מרקוביץ', בנק הפועלים: "שוק הבנקאות מותקף מכל כיוון"

לדברי מרקוביץ', אחראי דיגיטל וחוויית לקוח בחטיבת החדשנות של הבנק, "אנחנו לא יודעים כיצד תיראה המציאות בשנים הקרובות"

שחר מרקוביץ', אחראי דיגיטל וחוויית לקוח, חטיבת החדשנות בבנק הפועלים. צילום: ניב קנטור

"אנו בשוק הבנקאות מותקפים מכל הכיוונים בהיבט הטכנולוגי. החזון שלנו לבנק העתיד הוא בנק אנושי, אישי וטכנולוגי. על מנת להתמודד עם קצב השינוי ולהגשים את החזון שלנו – אנו צריכים להיות יותר פתוחים ויותר אג׳יליים", כך אמר שחר מרקוביץ', אחראי דיגיטל וחוויית לקוח, חטיבת החדשנות בבנק הפועלים.

מרקוביץ' דיבר במליאה המרכזית בכנס השנתי של ISACA ישראל, האיגוד הישראלי לביקורת ואבטחת מערכות מידע. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ד') באולם אירועים LAGO, ראשון לציון. בכנס השתתפו מאות מחברי האיגוד ואת המליאה המרכזית הנחה אלון עמית, מזכיר האיגוד וחבר הנהלת ISACA ישראל.

לדברי מרקוביץ', "מדובר בכמה איומים: המהפכה הדיגיטלית, הטכנולוגיות החדשות עם פוטנציאל אדיר; אנו רואים בשוק ניצני חדשנות משבשת, מצד חברות פינטק, המרחפות מעל הבנקים, וכן חברות היי-טק; מעליהן יש את הרגולטור; מעל זה יש טכנולוגיות אקספוננציאליות – יש להן פוטנציאל לשנות את העולם מקצה לקצה, כמו בלוק צ'יין, מכונות לומדות ובינה מלאכותית".

מתי שהלקוח רוצה

המאפיין המרכזי בראייה של ההווה, ציין, "הוא שאנו לא יודעים כיצד תיראה המציאות בשנים הקרובות. אנו בעולם הבנקאות מבינים כי המהפכה מתחילה לשנות את הבנקים אחרי 200 שנה שהם פעלו באופן דומה. לדוגמה, דו"ח מצב חשבון לא השתנה 200 שנה, הוא נראה אותו דבר. ב-10 השנים האחרונות, צורתו ותוכנו של הדו"ח השתנו, הוא נראה גרפי, ניתן לקבל אותו לא פעם בחודש, אלא מתי שהלקוח רוצה".

"חדשנות מתנהלת בצורת S", הסביר מרקוביץ', "היא מתחילה בקטן, אז עולה בחדות עם האימוץ המסיבי שלה, ואז הגרף משתטח. בתי הקברות מלאים בארגונים שלא התמודדו עם החדשנות המשבשת".

הוא הביא לדוגמה את התנהלותה של בלוקבסטר (Blockbuster) מול נטפליקס (Netflix), בעת שלפני יותר מעשור השתיים פעלו בעולם השכרת DVD. לדבריו, "בשנים הראשונות נטפליקס החלה לגדול מהר, ואז כדי לחקותה, בלוקבסטר יצאו בשירות חדש – הזמנה באונליין. נטפליקס, לעומתם, הבינו כבר ב-2006 כי העתיד הוא בסטרימינג".

אלא שאז, אמר, "הגיע השלב שהביא להתמוטטות בלוקבסטר: ב-2007 הגיע לחברה מנכ"ל שבא מעולם הקמעונאות, מרשת 7-11. הוא הורה על סגירת הפעילות המקוונת ומיקוד בחנויות הפיזיות. הדבר הביא לפשיטת הרגל של בלוקבסטר. נטפליקס המשיכה לשבש ולחדש, ושינתה לחלוטין כמה תעשיות, וכיום פועלת בעולם הפקת תוכן, עם 'בית הקלפים' ו'כתום זה השחור החדש'. כל ארגון צריך לשאול את עצמו האם הוא נטפליקס או בלוקבסטר, ואיך להיות נטפליקס".

שיפור תוך כדי תנועה

הקושי בחדשנות, אמר מרקוביץ', "הוא בהיותה משבשת. היא מביאה לשינוי של המודל העסקי. קודאק (Kodak) היא החברה שהמציאה ב-1975 את המצלמה הדיגיטלית, אבל לא קידמה את התחום, ולבסוף מתחרותיה בעולם הצילום הדיגיטלי הן שניצחו".

המענה של הבנק, ציין, "הוא בכמה רמות: ניצול חברות הפינטק על מנת לתת יותר ערך ללקוחות שלנו. הבנק רוצה להיות פלטפורמה פתוחה של חיבור בין מערכות שלו – לפינטק. על הבנק לפעול באופן פתוח ואג'ילי, כדי להתמודד עם מצבי אי-ודאות והצורך בהבאת תוצרים מהירים לשוק, ושיפור שלהם תוך כדי תנועה".

לדבריו, "להיות פתוח ואג'ילי מצריך שינוי כולל בפיסת ניהול הסיכונים במובן הרחב בבנק. אני מאוד מאמין כי ניהול סיכונים מייצר ערך אדיר, אבל תהליך ניהול הסיכונים גם מסרבל ולא יעיל. חייבים להיזהר שלא להרוג את הסטרט-אפים שאנו מתחברים אליהם".

מרקוביץ סיים באומרו כי "אנו מבינים כי נדרש שינוי אמיתי בתפיסת ניהול הסיכונים – בכל הרבדים: שינוי תרבותי, ארגוני, תהליכי, וכלים טובים יותר. בנקים בעולם כבר החלו לפעול בעולם החדש. בבנק הפועלים התחלנו במסע הזה, ויש לנו מחויבות של ההנהלה להתקדם בו. יש המון ערך שניתן לייצר עם חדשנות הפועלת לצד ניהול סיכונים. אנו רואים בטכנולוגיה הזדמנות אדירה לעזור לארגון להאיץ את התהליכים שבו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים