הממשלה אישרה הקמת מערך מיוחד למלחמה בבריונות ברשת

המערך מיועד בעיקר לאלימות שמופנית נגד ילדים ובני נוער ● הוא יכלול יחידת מטה, מוקד לאומי ויחידת משטרה ייעודית, ויופעל תוך שיתוף פעולה בין משרדי ביטחון הפנים, החינוך, הרווחה והבריאות

הגבלת גיל הכניסה לרשתות החברתיות - טעות. צילום אילוסטרציה: BigStock

הממשלה אישרה היום (ג') הקמת מערך חדש בשם מאו"ר (ר"ת מאבק למניעת אלימות ופשיעה ברשת), שמטרתו להיאבק בתופעת הבריונות ברשת, בעיקר נגד ילדים ובני נוער. הוא יהיה חלק בלתי נפרד מפעילות משטרת ישראל ותחת המשרד לביטחון פנים.

המערך מבוסס על המלצות של צוות בין משרדי שהגיש דו"ח לממשלה, ויכלול יחידת מטה, מוקד לאומי ויחידת משטרה ייעודית. במוקד ישבו באופן קבוע גם נציגים ממשרדי החינוך, הרווחה והבריאות, והגופים השונים יתאמו את המהלכים ביניהם.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "היקף השימוש ההולך וגדל באינטרנט, ובעיקר ברשתות החברתיות ובאפליקציות להעברת מסרים מיידיים, ומאפייני המרחב המקוון הביאו לעלייה חדה בהיקף תופעת הפשיעה והאלימות ברשת, בעיקר נגד ילדים ובני נוער, לרבות עבירות מין, פדופיליה, מכירת סמים ואלכוהול".

ואמנם, על פי נתונים שפורסמו באחרונה, כל ילד שלישי נפגע מעבירות כגון שיימינג או השפלה, שמבוצעות ברשתות החברתיות. עוד צוין כי 200 בני נוער הגיעו לחדרי מיון לאחר שניסו לפגוע בעצמם בעקבות שיימינג שעברו. נתון נוסף שעמד לנגד עיני מנסחי ההחלטה הוא שיותר מ-50% מההורים מדווחים שהם חרדים מכך שילדיהם ייחשפו לאלימות ברשת – ולא תמיד יש להם לאן לפנות.

"המטרה: תפיסה לאומית למאבק באלימות נגד ילדים ברשת"

ההחלטה הנוכחית באה לאחר שבינואר השנה אישרה הממשלה עקרונית את הצעת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, להקים את המערך והחליטה על הקמת הצוות הבין משרדי. היום קיבלה הממשלה את המלצות הצוות ואישרה את המהלך סופית. כעת יתחילו הגורמים הנוגעים בדבר בהכנות להקמתו, כולל איוש מנהל המערך והצוותים השונים.

בהחלטת הממשלה צוין כי "המערך יפעל לאכיפה ומניעה של תופעת אלימות נגד ילדים ובני נוער במרחב המקוון, ובנוסף יגבש תפיסה לאומית, תורה ונהלים בנושא אכיפה ומניעה של תופעות אלימות כלפי ילדים ברשת. לאנשי המערך יהיו ממשקי עבודה שוטפים עם כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים, עם השלטון המקומי, ועם הגופים העוסקים בנושא, לרבות גופים וולונטריים מהמגזר השלישי. המערך שואף לשלב כמה שיותר מתנדבים בתחומים שייקבעו על ידי ראשו, תוך הקפדה מרבית על חיסיון ושמירה על הפרטיות".

המוקד שיוקם יהווה כתובת אחת למתן דיווחים על אלימות ופגיעה בילדים ואנשיו ינתבו את הפניות בהתאם לאופיין. היחידה המשטרתית שתוקם תפעל ליישם את החוקים ולהגן על הקטינים במרחב הקיברנטי. בנוסף, היא תנצל את הכלים העומדים לרשות המשטרה, כגון פעולות מודיעין, בילוש ושימוש בחוקרים מיומנים בתחומי המחשב והרשת.

הממשלה קבעה עוד בהחלטתה כי מימון הפעילות יגיע ממקורות התקציב של המשרד לביטחון פנים לשנתיים הבאות, וכן מתקציבי כוח אדם ותקנים של המשרדים השותפים למערך החדש.

יצוין כי הקמת המוקד מעוררת עניין רב במיוחד אצל שורה של גופים ועמותות שפועלים כבר שנים רבות למניעת אלימות ברשת, ביניהם איגוד האינטרנט הישראלי, עמותת אשנב והכפתור האדום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים