מחקר: התנועות הלאומניות פעילות בטוויטר יותר מאשר דאעש

מספר משתמשי הרשת החברתית שמזהים את עצמם כלאומנים לבנים ניאו-נאצים גדל ב-600% מאז 2012 ועבר את מספר המצייצים תומכי ארגון הטרור - כך עולה ממחקר חדש ● בטוויטר אובדי עצות

אין יותר מקום ברשתות החברתיות. הקו קלוקס קלאן. צילום: BigStock

מספרם של לאומנים לבני-עור שהם אוהדי נאצים מוצהרים ומשתמשים בטוויטר (Twitter) גדל ביותר מ-600% בארבע השנים האחרונות, ועלה על ביצועיה של דאעש ברשת החברתית בכל פרמטר, החל ממספר החסידים ועד למספר הציוצים היומיים שאלו מפרסמים, כך עולה מממצאיו של מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון (George Washington University).

החוקרים, שהם חלק מתכנית לימוד מיוחדת על קיצוניות שמתקיימת באוניברסיטה, ניתחו 18 חשבונות השייכים לקבוצות וארגונים לאומניים לבנים מרכזיים הפועלים בעיקר בארצות הברית, כגון חשבון הטוויטר של המפלגה הנאצית האמריקנית (American Nazi Party) וזה של התנועה הלאומית-סוציאליסטית (National Socialist Movement). בחשבונות אלה נרשמה עלייה חדה במספר העוקבים, מכ-3,500 בשנת 2012 ל-22 אלף ב-2016.

החוקרים מציינים כי בעוד שמאז שהופיעה דאעש לפני מספר שנים, היא בלטה בעיקר בפעילות הגיוס שלה באמצעות טוויטר, קבוצות לאומניות לבנות הצטיינו בשימוש במדיום עצמו.

כשנשאלה לתגובתה על תוצאות הדו"ח, הופנה כתב רויטרס (Reuters) על ידי נציג טוויטר לתנאי השירות של החברה האוסרים על "התנהלות המונעת משנאה".

טרור אפשר לסגור – גזענות היא חופש הביטוי

המחקר מוצא הבדל מהותי ביחסה של טוויטר אל דאעש לעומת יחסה כלפי לאומנות גזענית לבנה. הדו"ח מדגיש את העובדה כי השפעתה של דאעש נמצאת בירידה בפלטפורמות המדיה החברתיות, כמו טוויטר, לאחר שאלו השיתו לאורך השנים מני סנקציות על הקבוצה המיליטנטית האסלאמיסטית. בחודש אוגוסט מסרה טוויטר, כדוגמה, כי היא סגרה בערך 360 אלף חשבונות שבהם זיהתה קידום טרור.

עם זאת, המחקר ע"ש ג'ורג' וושינגטון מצא כי הלאומנים הלבנים, האמריקנים בעיקר, משתמשים באתר למרות החשש מענישה.

מתלהבים מטראמפ ומתיוג שמו

אחד הנושאים הבולטים שבהם עוסקים הלאומנים הלבנים ברשת המצייצת הוא המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ. על פי המחקר, משתמשים לאומנים לבנים "מושקעים בכבדות" במועמד של הרפובליקנים. בציוציהם של הקבוצות הלאומניות עולה טראמפ כנושא פופולרי במיוחד.

טראמפ הפך למועמד המועדף לנשיאות של קבוצות גזעניות לבנות – כמו Grand Wizard של דיוויד דוק, לשעבר קו קלוקס קלאן (Ku Klux Klan) – בין השאר כתוצאה מעמדתו הקשוחה כנגד ההגירה ממקסיקו והצעותיו לאסור הגירה של מוסלמים ממדינות כמו סוריה ואפגניסטן לארצות הברית. בעבר הלא רחוק "ננזף" טראמפ בפומבי על ידי יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון, על ש"לקח קבוצות שנאה אל המיינסטרים".

הזכרת שמו ומורשתו של טראמפ, והשימוש בתיוגי האשטאג הקשורים בו, היו משניים רק לנושא הלוהט באמת של הקבוצות הגזעניות – "רצח העם הלבן" – האמונה כי זרם התרבויות הלא-לבנות והגדלת גיוון האוכלוסין בארצות הברית מזינים את ההכחדה של "הגזע הלבן". "פעילי מדיה חברתית בטוויטר עסקו מאות פעמים ביום בסיסמאות ובתיוגים חוזרים ונשנים הקשורים למליצה זו", נאמר במחקר.

חופש הביטוי קושר את ידי טוויטר

ממצא נוסף של המחקר הראה כי אלימות גזענית שמחוברת לתנועות הלאומית הלבנות – כמו במקרה של דילן רוף, שירה למוות בתשעה אנשים שחורים בתוך כנסיית Emanuel AME בצ'רלסטון שבדרום קרוליינה – "נקשרה יותר ויותר לפעילות באינטרנט".

עם זאת, למרות הקישורים הברורים לאלימות, הצורך של טוויטר לצמצם את השימוש של לאומנים לבנים בפלטפורמה שלה נותר אתגר ולא פשוט, בעיקר משום שקהילותיהם של משתמשים לאומנים לבנים הן "פחות מלוכדות מאשר רשתות דאעש", כך לדברי החוקרים. כמו כן עלולה רדיפה שכזו כנגד תנועות לאומניות לבנות לייצר יותר סיבוכים בעבור הרשת החברתית בכל הנוגע בסוגיית חופש הביטוי.

וכך, למרות הצורך לגונן על ציבור מפני התפשטות של פעילות גזענית לאומנית לבנה במדיה החברתית, ועל אף שמתנגדיה דוחקים בטוויטר לעשות יותר בכדי לרסן תופעות של גזענות באתר, בכל זאת ממשיכה זו לשגשג ולצמוח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים