פסיקה תקדימית: אפל תשלם לאירלנד מסים בסך כ-13 מיליארד יורו

החברה נהנתה מהטבות מס לא חוקיות שנתנה לה הממשלה בדבלין על רווחיה באירופה בין 2003 ל-2014 - קבעה הנציבה האירופית להגבלים עסקיים ● אפל וממשלת אירלנד: נערער

מתגאה בשמירת פרטיות המשתמשים. טים קוק, מנכ"ל אפל. צילום: BigStock

אפל (Apple) "חוטפת" מהאיחוד האירופי: הנציבות האירופית להגבלים עסקיים הורתה לחברה לשלם כ-13 מיליארד יורו (כ-55 מיליארד שקלים).  המס יופחת אם מדינות אחרות, ובכללן ארצות הברית, יורו לאפל לשלם להן יותר מסים.

על פי החלטת הנציבה, מרגרטה וסטגר, הממשלה האירית "סידרה" הטבה מיוחדת לאפל, שאפשרה לה להימנע מתשלום של כמעט כל המסים התאגידיים באירופה במשך יותר מעשור. לדברי וסטגר, בעקבות העזרה של הממשלה בדבלין שילמה אפל ב-2003 מס חברות על רווחיה באירופה בשיעור של 1%, שירד ב-2014 ל-0.005%.

ההחלטה קובעת כי הגיע הזמן לסיים את הנוהג הזה ולדרוש מהחברה לשלם את המסים שהיא חייבת בהם. זאת, בהתאם לחקיקה האירופית, שאוסרת על חברות לקבל עזרה מממשלות של מדינות שחברות באיחוד, שנותנת להן יתרונות על פני המתחרות שלהן.

קו פרשת המים של האיחוד האירופי

הנציבות מוכיחה בכך כי היא מובילה את המאבק על "צדק" במסים, כשהכוונה בעיקר לחברות הטכנולוגיה הגדולות, המנצלות מקלטי מס ותרגילים שונים כדי לשלם הרבה-הרבה פחות מס ממה שהיו צריכות.

ההחלטה מסמנת קו פרשת מים בקרב נגד הימנעות מתשלום מסים של חברות גדולות. המסר ברור: "עלינו להבטיח שכל החברות – בלי קשר לגודלן – יוכלו להתחרות בסביבה הוגנת. חשוב גם שהנציבות תמשיך להתנגד לכל התערבות שהיא מצד ממשלת ארצות הברית בבואה לדון בענייני מס באירופה. כל החברות הרב לאומיות, בלי קשר למדינת המוצא שלהן, חייבות לציית לחוקי התחרות האירופיים אם ברצונן לפעול בשוק האירופי", כתבה הנציבה.

ממשלת אירלנד: שיטת גביית המסים שלנו – ישרה

יצוין כי ההחלטה מעוררת התנגדות הן באפל והן בממשלת אירלנד. החברה הודיעה כי תערער על ההחלטה. בהודעה שהוציאה היא ציינה כי "אנחנו מצייתים לחוקים ומשלמים את כל המסים שאנחנו חייבים בכל מקום שבו אנחנו פועלים".

שר האוצר האירי, מייקל נונאן, אמר כי הוא "לא מסכים עם החלטת הנציבה לחלוטין. נערער על ההחלטה כדי להגן על שיטת גביית המסים הישרה שלנו".

שיעור המס שיהיה על אפל לשלם ירד, כאמור, במידה שהממשל האמריקני יחליט שהחברה תשלם לו יותר מס. אלא שבוושינגטון הביעו בעבר ביקורת חריפה על חקירות המס שמבצעות הרשויות האירופיות נגד חברות טכנולוגיה אמריקניות, בטענה כי הן לא עולות בקנה אחד עם הנורמות הבינלאומיות הקשורות למסים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים