מחקר: מה הורים יודעים על הגלישה של הילדים ברשת?

האם הילדים מספרים להם על חשבונות באינטרנט ואירועי בריונות? האם הם סומכים על החברים שלהם? ומה המחקר מעיד על פער הדורות הדיגיטלי?

הורים, אתם חושבים שאתם יודעים מה הילדים שלכם עושים ברשת? כדאי שתחשבו שוב. צילום אילוסטרציה: BigStock

הורים אולי חושבים שהם יודעים מה ילדיהם שנמצאים בגיל ההתבגרות עושים ברשת, אולם מסתבר שהאמת אחרת – כך עולה ממחקר חדש שמימנה מיקרוסופט (Microsoft).

המחקר כלל 804 בני נוער בגילאי 13-17 ו-810 הורים. הוא בוצע על ידי השותפות האמריקנית הלאומית לאבטחת סייבר, במטרה לבחון את "הנתק הדיגיטלי" בין הורים לבין מתבגרים.

60% מבני הנוער שהשתתפו במחקר ציינו שיש להם חשבונות ברשת ושלהוריהם אין ידיעה על כך. רק 13% מהם אמרו שהוריהם מודעים לחלוטין לפעילות שלהם ברשת.

ומה לגבי המבוגרים? מבין ההורים שנסקרו, 27% ציינו שהם חושבים שלילדיהם יש חשבונות סודיים כלשהם ברשתות חברתיות שונות. 73% מההורים משערים במידה כזו או אחרת של ביטחון כי ילדיהם מספרים להם הכול: 53% מההורים אמרו שהם בטוחים לחלוטין שילדיהם לא מסתירים מהם דבר ו-20% אמרו שזה יכול לקרות – אבל יכול גם לא.

עוד עולה מהמחקר שבני הנוער סומכים זה על זה כשהם זקוקים לתמיכה בעת סכסוכים ברשת: כשמתעוררות בעיות, 43% מהם פונים קודם כל לחברים שלהם.

הילדים מתחייבים לספר להורים – אבל לא עושים זאת

המחקר מציג פער גדול בין הדורות: 67% מההורים אמרו שיש להם כלל עם הילדים לפיו הם חייבים לספר להם על כל סוג של תקרית לא נוחה או מפחידה שמתרחשת ברשת, אבל רק 32% מבני הנוער ציינו קיומו של כלל כזה בינם לבין ההורים.

מסקנות המחקר מעלות שהעולם הדיגיטלי מצריך מידה רבה של ויתור על פרטיות, והורים רבים בוחרים שלא לקבל את העובדה שהעולם השתנה ושעליהם להגן על ילדיהם מדברים רבים שהם עצמם לא נאלצו להתמודד אתם כשהיו ילדים.

להורים שמודאגים מהנתונים האלה, eset ישראל מציעה כמה טיפים: לדבר עם הילדים בשפת החיוב ולא באיסורים; ליצור עבורם מסגרות של פעילויות מחוץ למסך; להסכים על שעות וזמן גלישה, רצוי כשההורים בסביבה; לעקוב אחרי היסטוריית הגלישה של הילדים בכל המכשירים; לנתק את המצלמה של המכשיר או אפילו לכסות את העינית של המצלמה בסרט דביק אטום – כדי למנוע את הסכנה של העלאת סרטונים בכיכובו של הילד וכדי שלא יוכל לבצע שיחות וידיאו עם זרים.

עוד היא ממליצה להורים להיות חברים של הילדים ברשתות החברתיות ולבקש מהם אפשרות לעבור על הגדרות הפרטיות שלהם שם. וכמובן – הסברה, הסברה, הסברה על הסכנה שבשיתוף דברים אישיים מדי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רינה בקסט

    האם יש דרך למנוע פתיחת שחבון כלשהו של ילד'/ה בלי התערבות הורה? האם יש דרך שהורה כאדמינוסריטור חייב להקליד שם וסיסמה?

אירועים קרובים