כך ה-IT מסייע למלחמה בחמאס

כיצד הטכנולוגיה והמחשוב מסייעים לצה"ל להתכונן לצוק איתן 2.0? מיהם האויבים שניצבים מול ה-IT הצה"לי? ואילו תהליכים בוצעו בשנים האחרונות? אל"מ רונן שניידר, מפקד הקשר והתקשוב בפיקוד הדרום, שמסיים השבוע את תפקידו, מסכם תקופה

אל"מ רונן שניידר, מפקד הקשר והתקשוב בפיקוד הדרום. צילום: דובר צה"ל

"הייעוד שלי ושל אנשי הוא להכין את מערך התקשוב לקראת כשירות מלאה של הפיקוד למלחמה. איני עוסק בנבואה ואני לא יודע מתי זה יבוא. יש לנו בגזרה גבולות של שלום, לצד אויבים: חמאס ואחרים ברצועת עזה, וכן גורמים השייכים למדינה האסלאמית". כך אומר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים, אל"מ רונן שניידר, מפקד קשר ותקשוב פיקוד הדרום.

השבוע מסיים אל"מ שניידר את תפקידו. הוא בוגר המסלול המבצעי של חיל הקשר והתקשוב, ובין שאר תפקידיו היה קצין קשר גדודי, חטיבתי ואוגדתי. בטרם הגיע לפיקוד דרום, הוא היה בפיקוד הצפון שבע שנים וכן תקופה זהה בפיקוד המרכז. בנוסף, שימש כראש מחלקת תקשוב בזרוע היבשה.

"נכנסתי לתפקידי מיד בסיום מבצע צוק איתן", הוא אומר. "חלק ניכר מהתפקיד היה הפקת לקחים מהמבצע. התקשוב במבצע עשה עבודה נהדרת – זו הייתה הלחימה הדיגיטלית הראשונה בעולם, הבאנו לידי ביטוי יכולות טובות של קישוריות ורשתיות. הפקנו לקחים מסוימים: היה צריך להגדיל את רוחבי הפס בכל הרמות, גם הטקטית העוסקת בצי"ד, גם להסדיר את התקשוב במפקדות השונות עם מערכת משואה, מערכות חוזי ומערכות מודיעין. כעת אנו ערוכים טוב יותר בהיבט ה-IT למלחמה הבאה. היעד שלי הוא 'צוק איתן 2.0'".

צבא יבשה דיגיטלי

המשימות בהן הוא מטפל, אמר מקש"פ דרום, "הן רבות, ביניהן: למצוא פתרונות להרחקת המפקדות מאיום המרגמות; להכין את התשתית התקשובית במרחב למערכות התקשורת השונות; וכן להטמיע גרסה חדשה למערכת RoIP (ר"ת רדיו על פרוטוקול אינטרנט)".

גורם באגף התקשוב הסביר לאנשים ומחשבים כי המערכת מאפשרת לחטיבות ולאוגדות שנמצאות בתאי שטח קרובים, לחלוק את קליטת הרדיו לטובת יכולת שליטה טובה יותר עבור מטה החטיבה או האוגדה – בתא שטח רחב הרבה יותר. זאת, לצד מתן אפשרות לכל חטיבה או אוגדה שיימצאו במרחב הקליטה של הפיקוד המרחבי – לעשות שימוש בתשתית הפיקודית. כך, הסביר אל"מ שניידר, "אני משתף משאבי קשר רדיו על גבי רשת האינטרה-נט הפנימית, מהמרחב שלי לכל מי שיכול – מהמטה הכללי עד אתר נחל עוז".

פעילות נוספת, ציין, הוא בביצוע התאמות עבור האוגדה המרחבית של אילת, כך שמערכותיה ישולבו לתוך צי"ד, פרויקט שצפוי להסתיים במהלך 2017. צי"ד היא ראשי תיבות של צבא יבשה דיגיטלי, והיא מערכת שו"ב מרכזית בצבא.

בהיבט הלוגיסטי, אמר מקש"פ דרום, "ערכנו בשנתיים האחרונות תהליך הסבה לסאפ (SAP), כך שכלל מערכת ניהול המלאי המרכזי תהיה מבוססת מערכת ה-ERP המרכזית שבצבא. מדובר בהסבה לא פשוטה כלל".

ממאפשרים – למעצבים של הפו"ש

האתגר המרכזי, אמר אל"מ שניידר, "הוא לעבור קפיצה מ-0 ל-100, משגרה לחירום – בזמן קצר ובאופן מהיר מאד. ברגע שכל מאמץ מבצעי הוא מבוסס תקשוב – אז מימד התקשוב מקבל נפח עצום בחשיבותו, כי ה'לקוחות' הופכים להיות תלויים בנו. זה כמו שאקח לצרכן במגזר האזרחי את הטלפון החכם שלו. מצב זה מייצר לנו אחריות עצומה: הפכנו ממאפשרים – למעצבים של הפו"ש (ר"ת פיקוד ושליטה)".

התלות של הגורמים המבצעיים ב-ICT, אמר, "משליכה גם על עולם הסייבר. אנו נוקטים במגוון פעולות שהשתיקה יפה להן, לטובת הגנה על המערכות השונות ויכולת לאפשר המשך של לחימה מבוססת רשת".

"מבצע צוק איתן נמשך יותר מ-50 ימים", סיכם אל"מ שניידר. "חלקם ימי תמרון ורובם ימי תקיפה. לאורך כל הימים היו תקיפות באש. אי אפשר לתקוף באש בלא מערכות התקשוב. יש תלות במימד התקשובי, אנחנו מבינים זאת כי יש לנו אחריות עצומה בלאפשר ולעצב לקראת ואת המערכה הבאה. ההגנה בסייבר היא חלק מזה. פעם, קציני הקשר נדרשו לתת מעד למפקד, זה השתנה: הפכנו לאחד מהגורמים המובילים בלחימה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים