"צריך שינוי ברמה של מקבלי ההחלטות – כדי למגר את האלימות ברשת"

"מדובר בתופעה שעולה ועולה, ואי אפשר להאשים את הצעירים כשיש לא מעט מסיתים בדרגים הגבוהים", אומרת ענת רוזיליו, רכזת הפעילות של קרן ברל כצנלסון, ומספקת נתונים מדאיגים

ענת רוזיליו, רכזת הפעילות של קרן ברל כצנלסון. צילום: אלבום פרטי

אומרים שהאלימות ברשת מחריפה. האם הנתונים האלה מבוססים מחקרית, על פי הדו"ח שלכם?
"כן. מדובר במגמה מדאיגה ואני מקווה שרשויות החוק יגבירו את האכיפה נגד עברייני רשת, שכיום מסיתים בחופשיות.

הדו"ח שלנו מנתח את היקף הקריאות ברשת לאלימות ולפגיעה פיזית בין יולי 2015 ל-מאי 2016, שבמהלכה נרשמו 175 אלף קריאות כאלה.

יש עלייה מדאיגה של 40% בקריאות לאלימות פיזית ובכלל, גידול של 20% במופעי האלימות, הגזענות וההסתה".

אילו קבוצות באוכלוסיה אלימות יותר מהאחרות, ומי הכי סובלים מכך?
"83% מהקריאות לאלימות מתבצעות על ידי גברים ו-66% – על ידי בני נוער וצעירים מתחת לגיל 30. כ-85% מהקריאות מכוונות לפגיעה בבני אדם, 50% מהן נגד ערבים ו-20% – נגד שמאלנים".

מה הדרך להילחם בתופעה?
"הטיפול בתופעה כרוך בחינוך ובתרבות, ולכן הבאנו את ממצאי הדו"ח בפני הכנסת. אחת הבעיות המרכזיות בקרב מקבלי ההחלטות היא שיש לא מעט מסיתים גם בקרבם, ואנחנו חושבים שזו אחת הנקודות הקריטיות, שמסבירה מדוע התופעות של האלימות ברשת מקושרות לצעירים. כשיש לגיטימציה להסית – אי אפשר לבוא בטענות לצעירים".

ספרי על הפעילות של קרן ברל כצנלסון בנושא…
"הקרן פועלת לשינוי חברתי ורעיוני, ומקיימת סדנאות וסמינרים בנושאים חברתיים. הקמנו אתר שמשמש כפלטפורמה שמנטרת בזמן אמת את מופעי ההסתה והאלימות ברשת בעברית והנתונים מתעדכנים מדי שעה.

בנוסף, אנחנו מכינים דו"חות עומק על ביטויים או אמירות מסוימות. למשל, לאחר הרצח של שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בירושלים ניטרנו רק את התגובות הנוגעות לרצח וגילינו ש-13% מכלל המגיבים מהללים את הרוצח. עוד עולה, למשל, שמדי שלוש דקות אישה מוטרדת ברשת.

כשהתחלנו לפני שנה לא ידענו מה נגלה. להפתעתנו, נוכחנו שמדובר בתופעה רחבה מאוד. הבנו שאנשים חושבים שבמרחב האינטרנטי אין דין ואין דיין, ושמותר בו הכול. גם אלה שנפגעים חושבים שאין להם מה לעשות בעניין ולכן, כשלב נוסף, בהמשך לדו"ח פרסמנו חוברת קצרה ומדויקת, שמבהירה את הגבולות המשפטיים של השיח, מתוך מטרה להעלות את המודעות לחוקים שקיימים וחלים גם ברשת. אמנם, יש בעיה של אכיפה, אבל אדם שיידע שהוא עובר על החוק כשהוא מפיץ תוכן מסוים – אנחנו מקווים שלפחות יחשוב פעמיים האם הוא מעוניין באמת לעשות זאת.

בנוסף, אנחנו מקימים, יחד עם המרכז הבינתחומי בהרצליה ובשיתוף הוריה של שירה בנקי ז"ל, קליניקה משפטית למאבק בפשעי שנאה שנושאת את שמה. הקליניקה תחקור את הנושא ותסייע לאנשים שנפגעים, ומטרתנו היא גם לעשות שינוי ברמה של מקבלי ההחלטות".

יש לכוס גם חצי מלא?
"בהחלט. גילינו שיש גם אנשים טובים שנלחמים בשנאה המשתקפת ברשת ואנחנו מקווים שהשפעתם תגבר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים