קריית ההדרכה העלתה מערכת לניהול עיר הבה"דים מבוססת אינפור

היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו במיליוני שקלים ● סא"ל סער חרזי, ראש ענף תקשוב בקריית ההדרכה: "התפיסה החדשנית בעיר הבה''דים, היא בהיותה מבוססת טכנולוגיה - זהו קמפוס הדרכה 'עטוף' טכנולוגיה, במסגרת זו כולם לומדים הכל"

סא"ל סער חרזי, ראש ענף תקשוב בקריית ההדרכה. צילום: דובר צה"ל

ענף התקשוב בקריית ההדרכה ("עיר הבה"דים") בצבא העלה לאוויר מערכת ERP לניהול העיר, כך נודע לאנשים ומחשבים.

המערכת, Infor EAM – עלתה לאוויר תוך עמידה בלוחות זמנים ותכולות, בזמן שיא של 11 חודשים. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו במיליוני שקלים. את הפרויקט ביצעה GIV Solutions, נציגת הפתרון בארץ. GIV שימשה כקבלנית משנה של בינת תקשורת ומחשבים, המספקת שירותי IT לעיר הבה"דים.

לצד המערכת של אינפור (Infor) לניהול העיר, הוטמעו רכיבים נוספים בפרויקט; פורטל לניהול עיר מבוסס SharePoint של מיקרוסופט (Microsoft), ומודול פיננסי, מבוסס SAP Business One.

רס"ן חיים חנה, ראש מדור מערכות מידע בענף תקשוב בקריית ההדרכה. צילום: דובר צה"ל

רס"ן חיים חנה, ראש מדור מערכות מידע בענף תקשוב בקריית ההדרכה. צילום: דובר צה"ל

המערכות משרתות שני סוגי לקוחות; האזרחיים, העוסקים בהקמה ובתחזוקת העיר, וגורמי הצבא – המנהלים ומאכלסים אותה. רס"ן חיים חנה, ראש מדור מערכות מידע בענף תקשוב בקריית ההדרכה אמר כי "המניע להקמת המערכת היה הרצון בתפעול יעיל, מבוסס חסכון כלכלי, בעיר הבה"דים".

פרויקט נוסף שנעשה בעיר הבה"דים הוא מערכת לניהול תהליכי ההדרכה והלמידה בצבא. הפרויקט נעשה בשיתוף בין בריטניקה מערכות ידע שהביאה את מוצר המדף, ופועלת מול צה"ל במודל של מיקור-חוץ, יחד עם יחידת מצפ"ן (ראשי תיבות של מערכות צבאיות לפו"ש וניהול) – בית התוכנה של יחידת לוטם שבאגף התקשוב בצה"ל.

באוקטובר 2015 עלתה המערכת – מעל"ה שמה – לאוויר כפיילוט – בשישה בסיסי הדרכה: תקשוב, משטרה צבאית, הנדסה, מודיעין איסוף קרבי, חיל ים וחיל אוויר. בימים אלה היא עלתה בכלל בסיסי ההדרכה בצבא, ומשרתת אלפי משתמשים: חניכים, מדריכים, ומפקדים. כך, הסביר, מערכת מעל"ה דורשת משאבים – ומערכת אינפור מקצה את המשאבים הנדרשים.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר סא"ל סער חרזי, ראש ענף תקשוב בקריית ההדרכה, כי "התפיסה החדשנית בעיר הבה"דים, היא בהיותה מבוססת טכנולוגיה. זהו קמפוס הדרכה 'עטוף' טכנולוגיה, במסגרת זו כולם לומדים הכל. הטכנולוגיה היא המאפשרת זאת. מערכות ה-IT התומכות בקמפוס ההדרכה, הן אלה הנותנות למדריך אפשרות שכל העולם יהא סביב החניך. בעבר המדריך היה במוקד, היום החניך הוא במוקד".

איך מטפלים בפגיעה?

"המשמעות היא שהטכנולוגיה צריכה 'לרוץ אחר החניך", אמר. "לדוגמה במערכות סימולציה – אם פעם המדריך הדריך באופן מילולי, הרי שהיום החניך יושב ורואה דברים בלייב, למשל איך מטפלים בפגיעה".

לדבריו, נבנו ממשקים ומחברים בין מערכת ה-IT השונות, על מנת לתכלל את תחום ההדרכה, ולקשר בינו ובין היבטים לוגיסטיים הכרוכים בניהול העיר. "אינטגרציה וממשקים מאובטחים", אמר סא"ל חרזי, "מאפשרים את ניהול הנושא ההדרכתי, למשל, עם שני סוגי סימולציה – גם כיתות מוקלטות וגם סימולטורים; תחקור ולימוד מרחוק של החניך; לימוד וחינוך עצמי; הדמיות ותחקור של עזרה ראשונה בשטח – בעת אירוע רב נפגעים, למשל".

רס"ן חנה הוסיף כי "הוקמו ממשקים שונים, למשל בין מערכת ה-ERP של אינפור, לזו של פרולוג, מערכת ה-ERP של אט"ל. ממשק נוסף פועל מול מערכת בקרת כניסה, הנותנת את כל ההרשאות, וכן נבנה ממשק נוסף למערכות הקלטות כיתות ולסימולציה בהדרכות".

רס"ן חנה ציין כמה מערכות נוספות: מערכת שילוט אלקטרוני, המפוזרת בכל מבני ההדרכה ובה יש תצוגה של הודעות שונות, לרבות הודעות חירום. מערכת נוספת היא "מידענט", מערכת המנגישה תכנים למשרתים, ומהווה מעין קיוסק מידע, בו ניתן לקבל ציונים, מערכות שעות ועוד.

לעקוב אחר כל חניך

סא"ל חרזי הוסיף כי "סוגיית ההטמעה של כלל מערכות ה-IT היא אתגר גדול ונעשית בפיקוד של רס"ן חנה, תוך שיתוף וניהול עבודתם של בינת – הקבלן הראשי ועימו קבלני המשנה בכל הפרויקטים. אני דורש מהם הסכמי רמת שירות ומנגד – גם עלי לעמוד באותם תקנים ומדדים של שירות".

"הטכנולוגיה פותחת בפנינו אפשרויות רבות", אמר סא"ל חרזי, וציין כמה מערכות נוספות שהוטמעו: מערכת שליטה ובקרה עם טלוויזיות במעגל סגור, מבוססת נייס (NICE), המשולבת מערכת שו"ב אבטחה של בינת, כמו גם מערכת ניטור ובקרה של ה-IT, מבוססת CA. בעזרת מערכות אלו, אמר סא"ל חרזי, "אני יודע לעקוב אחר כל חניך, מרגע הגעתו לש"ג, דרך הגעתו למבואות ציבוריים, ועד מצב אכלוס הכיתות, עם מערכת מבוססת RFID, אישורים לחניכים על פי הרשאות ותיעוד".

העיר עמוסה בטכנולוגיות, סיכם סא"ל חרזי, "אלו מספקות לנו את היכולת לערוך הדרכה באופן חדשני, עם אבטחת מידע ואבטחה פיזית ברמות גבוהות, שימוש בהדמיות ומערכי למידה מקוונים, והכל תוך ניהול והתייעלות כלכליים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים