קווים לדמותו של ה-CDO

מה מגדיר את מנהל הדיגיטל, או החדשנות, בארגון? מהי מהות תפקידו? והאם יש שוני בתוכן של התפקיד בארגונים שונים?

מי אתה, מנהל הדיגיטל הארגוני? צילום אילוסטרציה: BigStock

מנהל הדיגיטל בארגון (CDO) הוא תפקיד חדש יחסית, שנולד בעשור האחרון. מקורו בטרנספורמציה הדיגיטלית, שתחילה להתחרש במגזרים שונים של הכלכלה, בין אם בגלוי ובין אם מתחת לרדאר.

בתחילת הדרך, כאשר אותם ארגונים מינו מישהו לתפקיד מנהל הדיגיטל, הם לא ממש ידעו להגדיר את תכולת התפקיד ומה הוא צריך לעשות. כתוצאה מכך היה קשה לאותו מנהל למקם את עצמו בשרשרת הניהול ברמת ה-C בארגון. ההבדלים בינו לבין מנהל הטכנולוגיות (CTO), למשל, היו דקים ביותר ובחלק מהארגונים זה בכלל אותו בן אדם – מנהל הטכנולוגיה הוא מנהל הדיגיטל.

תפקיד ה-CDO היה מאויש בתחילה בעיקר בחברות טכנולוגיות, אולם בימים אלה הוא חוצה מגזרים ותעשיות, עד כדי כך שבכל ארגון תידרש פונקציה של מנהל דיגיטל, שיתאים את הטכנולוגיות החדשות לאופי הארגון.

ארגונים במגזר הפיננסי, שליבת הפעילות שלהם מבוססת על טכנולוגיה, החלו למנות לתפקיד מנהל הדיגיטל, או מנהל החדשנות, אנשים בכירים מההנהלות. מעניין לראות את שוני ברקע של מנהלים אלה: בחלק מהבנקים ממלא את התפקיד המנמ"ר או מישהו שמדווח אליו, בעוד שבבנקים אחרים, כמו בנק הפועלים, הוקם אגף חדש, שבראשו עומד אבי כוכבא, המנמ"ר לשעבר.

דיגיטל – לא רק טכנולוגיה

מהו תפקידו של ה-CDO? שולחן עגול שנערך לא מכבר בחסות האתר IDG דן בסוגיה זו. בדיון השתתפו מנהלי דיגיטלי ובעלי תפקידים אחרים בארגון ה-IT.

נקודת המוצא של הדיון הייתה ששינוי תרבות ארגונית איננו עניין טכנולוגי כלל, מאחר שהטכנולוגיות הן התוצאה של השינוי התרבותי-עסקי בארגון, שנובע מאלף ואחת סיבות.

כאשר מנהלי הדיגיטל, או החדשנות, נדרשו לתאר את תפקידם, הם העדיפו לעשות זאת על דרך השלילה: "אנחנו לא ממלאים פונקציות היברידיות ותפקידנו לא מתבטא בכך שאנחנו עוקבים אחרי מיילים מעניינים והופכים אותם להזדמנויות עסקיות", הם אמרו. ללמדך שעדיין יש מימד לא קטן של תסכול בתפקיד הזה, בגלל הקושי להמחיש מה מהותו.

בדיון הובאה דוגמה של תפקיד ה-CDO בחברת הנדסה גדולה בארצות הברית. נאמר שם שאחד ההישגים שלו מתבטא בכך שהוא הצליח להטמיע בארגון שיטות עבודה ותרבות שקיימות אצל גיבורי התרבות הדיגיטלית של ימינו – אמזון (Amazon), גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook). מי שמכיר את הדברים קצת מקרוב יודע שזה לא מובן מאליו. חברת ההנדסה לבניין שאותו CDO עובד בה היא ארגון ותיק עם מסורת קשיחה שדומה יותר לבטון, תרתי משמע. האתגר היה להתאים שיטות עבודה חדשניות בארגון מסורתי, מה שמעצים את מעמדו של מנהל הדיגיטל ומחזק את הצורך בו.

משתתפים אחרים באותו דיון אמרו שמנהלי חדשנות הם סוכני שינוי תרבותי ולא מקבלי החלטות IT, ושחדשנות ויצירתיות קיימת בכל שרשרת הניהול. אבל, מצד שני, אי אפשר להתעלם מהעובדה שאת מגמת אימוץ הסטארט-אפים, שקיימת כיום ברבים מהארגונים הגדולים, מובילים מנהלי החדשנות ולא בעלי תפקידים מקבילים אחרים.

בארגונים שעושים האקתונים, למשל, מנהלי החדשנות מצליחים למצב את עצמם טוב יותר, כי הם אלה שבסופו של דבר מסייעים למנמ"רים ולמנהלי הטכנולוגיות להשיג את המטרות המחשוביות של הארגון. בעזרת מנהל הדיגיטל הם יכולים להציג בישיבות הנהלה את הכלים שקיימים באינטרנט, כלי מדיה, שיווק והדמיית וידיאו. בעזרת הרעיונות של מנהלי הדיגיטל מצליחים לפלח טוב יותר את אזורי המכירה, הלקוחות ושרשרת האספקה, ולבצע חיבור מהיר ביניהם, שמביא יותר הכנסות ותועלת לארגון.

כל רעיון חדש מנותב מיד לתבניות החדשניות שה-CDO פיתח וכולם מתיישרים לפיו. מנהל דיגיטל גם מייצר תהליכי זרימת עבודה חדשניים המסייעים להתגבר על כמויות רבות של פריטים, כמו למשל שינוי תהליכי שנעשה בארגון שידורי טלוויזיה ותיק בבריטניה, שם מנהל החדשנות יצר פתרון מבוסס על כלים חדשניים שמנהל טוב יותר את הרי הקלטות שמשמשות את הארגון. זו דומה טובה, משום שבעקבות השינוי, מצבו הכלכלי של הערוץ השתנה מהקצה אל הקצה ומניותיו זינקו בהתאם.

להוביל חדשנות בלי להרוס את ה-DNA של העסק

תובנה אחרת שעלתה מהדיון היא שאחת התכונות הנדרשות מ-CDO היא היכולת להוביל שינוי תרבותי חדש מבלי להרוס את ה-DNA של העסק. זה חשוב לא רק לעסק פנימה אלא ללקוחות החברה, שהם לעתים הרבה יותר שמרניים וקנאים לתרבות הישנה של הארגון ולמסורת שלו. שינוי חריף מדי בתרבות הארגונית עלול להבריח לקוחות וכבר היו דברים מעולם. תפקידו של מנהל החדשנות הוא להציע לארגון את הדרכים הדיגיטליות הטובות ביותר מבלי לפגוע ביסודות של הארגון.

השורה התחתונה: מנהל הדיגיטל בארגון מחליף במידה מסוימת את המנמ"ר. יש גם הקבלה כלשהי בינו לבין תפקיד מנהל הטכנולוגיות הראשי, במקומות שזה קיים, אבל ככל שעובר הזמן, האתגרים שעומדים בפני מי שמתמנה למשרה זו מובנים יותר, ויכולת הביצוע שלו היא זו שתקבע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים