צרות חדשות ליאהו: אם מוזילה לא תאשר את הרוכש – תפוצה במיליארד דולר

תנאי סופר-בעייתי שנכלל במסגרת חוזה שנחתם לפני שנתיים ושנכתב בניצוחה של מריסה מאייר - נחשף כעת ● התנאי עלול להיות לרועץ בעבור הרוכש הפוטנציאלי של עסקי הליבה של הענקית

קלולסית. מריסה מאייר. צילום: יאהו, מתוך ויקיפדיה

על פי הסעיף בחוזה: מי שירכוש את יאהו (Yahoo) עלול לשלם למוזילה (Mozilla) תשלומים שנתיים בגובה של 375 מיליון דולרים עד לשנת 2019, אם מפתחת הדפדפן פיירפוקס (Firefox) לא תאשר את הבעלים החדשים של החברה, כך דיווח Recode.

בהתאם למפורט בהסכם הרשמי, שהנהיגה מנכ"לית יאהו, מריסה מאייר, בסוף 2014 בין הענקית עמק הסיליקון ומוזילה, אמור להפוך מנוע החיפוש של יאהו לברירת המחדל בדפדפן פיירפוקס, המוכר היטב בארצות הברית.

מוזילה עברה ליאהו מגוגל (Google) לאחר שמאייר הציעה לה עסקה הרבה יותר משתלמת, שכללה מה שקונים פוטנציאליים של יאהו אומרים שהוא מונח חסר תקדים שנוסח במיוחד לצורך להגנתה של מוזילה בתרחיש של שינוי השליטה בחברה.

לפי הסעיף הבעייתי (מספר 9.1 בחוזה), במקרה של שינוי בעלות על יאהו, למוזילה שמורה זכות לפרוש מהשותפות על פי שיקול דעתה הבלעדי, וזאת באם השותף החדש לא יהיה מקובל עליה. במידה שתנהג כך, תהיה יאהו מחויבת לשלם לה מדי שנה 375 מיליון דולר בשנה, עד מועד פקיעתו של החוזה בשנת 2019. זאת אומרת, בסך הכל תשלם יאהו בבעלות החדשה העתידית שלה יותר ממיליארד דולרים כפיצוי למוזילה, גם במידה שהאחרונה תחתום על חוזה עם שותף אחר.

הזוכה במכרז יוכרז באמצע יולי

למרות מה שכנראה סברה מאייר במועד חתימת החוזה, התרחיש הזה אינו בלתי סביר כלל. מוזילה שואפת לעבוד מול שותף בעל מחויבות לתחום החיפוש, שבאפשרותו להציע למשתמשי פיירפוקס כלים ראויים; אלא שאף לא אחד מהגופים הבולטים שמסתמנים כרוכשים אופציונליים לנכסי האינטרנט של ענקית החיפוש – שביניהם נכללים חברת הטלקום וריזון (Verizon), קרן ההון TPG, קבוצה במימון איל העסקים וורן באפט, העונה לשם Quicken Loans ואחרים – אינו מגלה עניין בתחום זה.

מתמודדים אלו נמצאים כעת בסיבוב השלישי של הצעות שלהם לרכישת יאהו, אשר נעו עד כה בין 3.5 מיליארד ליותר מחמישה מיליארד דולרים. ההודעה על הזוכה הסופית במכרז אמורה להתקבל באמצע יולי, ואז נגלה האם מוזילה שבעת רצון או לא מהשידוך החדש שלה.

ממוזילה נמסר בתגובה לחשיפת הסעיף כי "כל שיתופי הפעולה שלנו בתחום החיפוש, הם תוצר של הליך תחרותי שמשקף את הערך שפיירפוקס מביא למערכת שלנו. השותפות עם יאהו אינה שונה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים