65% מהישראלים: הקנייה ברשת – דרך להתמודד עם יוקר המחייה

הישראלים מעדיפים לקנות ברשת בעיקר בגלל המחיר הזול יותר - כך עולה מסקר שערכה eBay ● מה אנחנו קונים ברשת וכמה אנחנו משלמים על זה?

יותר מסחר, יותר אונליין. צילום אילוסטרציה: BigStock

כשני שליש (65%) מהגולשים היהודים בישראל סבורים שקנייה ברשת היא דרך טובה להתמודד עם יוקר המחייה – כך עולה מסקר שערכה eBay ושתוצאותיו פורסמו הבוקר (ג') במפגש עיתונאים שערכה החברה בתל אביב. נתון נוסף מראה על עלייה בשיעור הקניות של ישראלים מאתרים בחו"ל אל מול ירידה בפופולריות של אתרי המסחר הישראליים.

הסקר נערך על ידי MB – Market Research & Consumer Behavior, בבעלות מיכל ברומר, בקרב 1,500 גולשים מהאוכלוסייה היהודית, בגילאי 18-65.

מהנתונים עולה כי 95% מהגולשים קנו ברשת לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. זאת, לעומת 81% מהגולשים הגרמנים, 77% מהאמריקנים, 72% מהצרפתים ו-62% מהספרדים (ב-eBay השוו את הנתונים מישראל אל מול הממצאים העולמיים של החברה ונתונים מ-eMarketer).

מדובר בעלייה של כ-5% לעומת מספר הקונים בסקר שערכה eBay ישראל לפני שנתיים, אז העידו 91% מהישראלים שהם קנו ברשת לפחות פעם אחת באותה השנה. כמו כן, חלה עלייה מ-50% ל-60% בשיעור הקונים מאתרים בחו"ל, לעומת ירידה מ-50% ל-40% בשיעור הקונים מאתרים ישראליים.

ככלל, הנתונים מראים שישראלי ממוצע קונה באינטרנט 36 פעמים בשנה, קרי: שלוש פעמים בחודש. 54% עושים זאת כמעט בכל שבוע. לעומת זאת, האמריקנים קונים 43 פעמים בשנה, הבריטים 32 פעמים, הספרדים – 30, ואוסטרלי ממוצע רוכש אונליין 29 פעמים בשנה.

נפח הקנייה ברשת בישראל עמד ב-2015, על פי ההערכות, על בין 9.5 ל-10 מיליארד שקלים, וצפוי לצמוח השנה, ציין אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל.

למה הישראלים קונים ברשת?

הסיבה המרכזית שבגללה הגולשים הישראליים מעדיפים לקנות ברשת היא מחיר יותר זול מאשר בחנויות פיזיות (46%), כאשר הרחק מאחור נמצאים הנוחות, האפשרות הנגישה יותר להשוות מחירים, העובדה שניתן לקנות מחו"ל והמבחר היותר גדול ברשת.

"כאן טמונה הזדמנות גדולה עבור העסקים הישראליים", אמר גולדנברג. "ישראלים קונים באינטרנט מתוך תפיסה ששם יותר זול ועל עסקים להיערך כדי לספק להם את זה. העם דורש צדק אונלייני. עניין יוקר המחייה עבר מהרחוב לרשת, בעיקר לשיחות ברשתות החברתיות, ולאחר מכן לקניות ברשת. הצרכן הישראלי מקצועי – מחפש מחיר טוב, נוחות והשוואת מחירים".

גולדנברג תמך את טענתו בהשוואת מחירים של מספר מוצרים בחנויות פיזיות לעומת ב-eBay, בהם Galaxy 6, שעולה באתר 1,800 שקלים (לפני מע"מ) בהשוואה לכ-2,500 שקלים בחנויות פיזיות, משקפי שמש ומנשאים לתינוקות.

לצד זאת, התבקשו הגולשים לציין את החסרונות שהם רואים בקניות אונליין. למקום הראשון, עם 46%, הגיעה העובדה שלא ניתן לראות את המוצר פיזית. לאחר מכן נמצאים ההעדפה לאסוף במקום, בעיקר בגלל בעיות אפשריות במשלוח בדואר, פחד למסור פרטי תשלום, העדר האפשרות לשוחח עם מוכר במקום ועיכובים שונים.\

מי קונה?

בחלוקה מגדרית, 96% מהגברים לעומת 94% מהנשים קונים אונליין. יצוין כי בהשוואה לסקר הקודם חלה עלייה בשיעור הקונות (מ-85%), בעוד שיעור הקונים נשאר זהה. מה כל אחד מהמגדרים קונה? החלוקה מאוד סטריאוטיפית: נשים קונות מוצרי טיפוח ואופנה רבים, בעוד שגברים מעדיפים גאדג'טים, מוצרי חשמל ומשחקי מחשב.

אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל. צילום: פלי הנמר

אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל. צילום: פלי הנמר

נתון מעניין נוסף מעלה ש-71% מהישראלים מבצעים קניות בהן משתתפים כמה חברי משפחה – ובעיקר קניות משותפות להורים ולילדים. לדברי גולדנברג, "הילדים לא מחזיקים באמצעי התשלום אבל שולטים באופי הקנייה. 52% מההורים שענו לסקר ציינו שהילדים ממליצים להם לקנות באינטרנט – בין אם הם הורים לילדים קטנים יותר או לבגירים. כמו כן, אנחנו רואים כניסה של אוכלוסיה יותר מבוגרת לקניות באינטרנט".

מה קונים?

למקום הראשון ברשימת הקטגוריות המועדפות על הישראלים הגיעו ביחד כרטיסים לקולנוע ולמופעי תרבות ואופנה, ביגוד והנעלה (60% כל אחד). לאחר מכן נמצאים גאדג'טים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ומשחקים למחשב (59%), תיירות חוץ ופנים (52%), וקופונים (47%). מוצרי האופנה רשמו את העלייה הגדולה ביותר לעומת הסקר מלפני שנתיים והקופונים – את הירידה הגדולה ביותר.

עוד מעלה הסקר מספר קטגוריות שנמצאות בצמיחה, בהן אביזרים ומוצרים לבית (גידול של 40%), מוצרי ילדים ותינוקות (19%) ותכשיטים (18%). בשנה שעברה קנו הישראלים אונליין יותר מרבע מיליון תכשיטים ומתחילת השנה המספר כבר עבר את ה-100 אלף. תחום נוסף שצובר פופולאריות הוא הקניות בסופר, בעיקר של מוצרים שאנחנו קונים באופן קבוע.

בכמה קונים?

קנייה ממוצעת של ישראלי ברשת עומדת על 68 דולר – שבעה דולר פחות מהאמריקנים, אבל יותר מהבריטים, שקונים ב-50 דולר, ומהספרדים עם 38 דולר.

האתר הפופולרי ביותר בקרב הגולשים בארץ הוא, על פי eBay, שלהם עצמם, עם 40%, כאשר במקום השני עלי אקספרס (Ali Express) עם 15%. הקמפיינים המאסיביים שלהם אמנם גרמו לעלייה, אבל לא עד כדי עקיפת ענקית המסחר הוותיקה.

מתי קונים?

הנתונים מהסקר שערכה eBay מעלים שמרבית הקניות של הישראלים מבוצעות באמצע השבוע ולא בשעות העבודה. רוב הישראלים מעדיפים לבצע את הקניות מהמחשב השולחני, גם אם שליש מהם מתחילים את תהליך הקנייה בסמארטפון.

עוד הם מראים שחגי הקניות הבינלאומיים תופסים תאוצה גם בישראל: שליש מהמשיבים ציינו כי קנו ביום שישי השחור ו-17% – בסייבר מאנדיי, שבא בדרך כלל ביום שני שלאחר מכן. יש גם חג קניות אונליין בולט אחד משלנו, ובניגוד למה שניתן לחשוב, לא מדובר בפסח או בראש השנה, אלא בפורים (עם 24%). הישראלים אוהבים בנוסף לבצע קניות סביב אירועים משמחים, ובעיקר ימי הולדת. בחתונות, כך נראה, עדיין מעדיפים את הצ'קים.

לסיכום אמר גולדנברג כי "ישראלי זה לקנות בחו"ל ובמחיר טוב, לתכנן את הקנייה מראש, לא לפחד ממשלוח ולהשקיע במוצרים בעלי ערך. האמון של הישראלים בקניות אונליין גדל. ישראלים אוהבים לקנות קודם כל סיני או אמריקני ורק אחר כך כחול לבן. האונליין הוא הזדמנות ענקית לצרכן ולמוכר הישראליים, וזה רק ילך ויגבר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים