יותר מדי צ'יפים? מנמ"רים, CDOs ו-CMOs חייבים לעבוד יחד

למרות ההבדלים בתפקידים ובתחומי האחריות, כולם פועלים למען מטרה משותפת אחת - שיפור עסקי באמצעות טכנולוגיה חדשנית

18/05/2016 08:00
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

CMO, CIO ו-CDO נכנסים לבר להזמין משקה.

ה-CMO מבקש משקה. אומר לו הברמן: " סליחה, מהמבט שלך, אני לא חושב שאתה יודע איך לשתות את המשקאות שלך".

ה-CIO מבקש משקה. אומר לו הברמן: "אני יודע שאתה יודע איך לשתות, אבל מצטער, אתה לא השלמת את התשלום עבור כל המשקאות שרכשת במהלך 10 השנים האחרונות".

ה-CDO מתקרב לבר, אבל עוד לפני שהוא מספיק לשאול, הברמן מנפנף בידו וקורא לו. "הנה האיש החשוב שלי", הוא מברך אותו בהתלהבות. "מה תרצה לשתות? הכל על חשבון הבית!"

הברמן מזכיר תגובת המנכ"ל (או ה-CFO) שאתם מכירים – השחקן החדש בעיר זוכה ביחס.

מה בעצם עושה ה-CDO?

מנהלי השיווק של היום (CMOs) מודעים היטב לאפשרויות שהטכנולוגיה הדיגיטלית החדשה מציעה כדי לבדל אותם מהמתחרים, הם אף צפויים להשקיע בטכנולוגיה עד 2017 יותר מגוף ה-IT. אבל CMOs רבים הם חסרי אונים בטכנולוגיה. ה-CDO עוזר לגשר על פער החדשנות בין CIO וה-CMO. להשתמש בטכנולוגיות החדישות ביותר כדי לעזור ולהתמקד בצרכי הלקוחות.

המשימה העיקרית של ה-CDO היא לקבוע קצב לשינוי שהארגון יכול לעמוד בו. כדי לעשות זאת, עליו לשאול: "האם רוצים 'לשבש' את התעשייה שלנו לגמרי, ואם כן – איזו חברה אנו מעדיפים להיות"? ו-"מה הדרכים האפשריות לבנות חברה שכזו"?


תוך כדי התמודדות עם ההזדמנויות החדשות, חברות רבות יישמו יוזמות דיגיטליות בצורה לא מבוקרת עם פעילויות מנותקות, לא עקביות ולפעמים לא תואמות. ארגונים הרוצים להיות דיגיטליים זקוקים לבעל נקודת מבט הוליסטית שיכול לראות איך היוזמות משתלבות וללוות אותם בשינוי. כדי להצליח, CDO צריך להיות מנהיג, בונה גשרים, ומטיף בשער.

איך CDO ו-CIO יעבדו יחד?

חייבת להיות שותפות הדוקה. ה-CDO אמור להיות מסוגל להתרכז באופן השימוש בטכנולוגיות העדכניות ביותר כדי לשפר את חוויית הלקוח, בעוד ה-CIO דואג לפעולות היומיום, מתגבר על רגולציה בנתונים ומוצא דרכים לקצץ בעלויות.

בפועל, עם זאת, התפקידים משולבים וחופפים בחלקם. ה"תפעול" אינו מונע מ"החדשנות" להתחיל ומאפשר זאת. אחרי הכול, העידן ה"המתועש" של מערכות ERP משולבות הביא בסופו של דבר לשיפור גם בחוויית הלקוח, כמו גם ליעילות תפעולית.

ארגונים שרוצים לחדש חייבים לחשוב מחדש על עסקי הליבה שלהם ולא רק ליישם עוד ועוד טכנולוגיות מעליהם. ההשקעות במערכות זמן אמת נעשות חיוניות יותר והן תדרושנה שיתוף פעולה הדוק בין CIO ו-CDO.

כשם שלתפקיד ה-CIO היו משמעויות שונות לארגונים שונים בעבר, כל חברה צריכה להתאים את הדרך הטובה ביותר לשלב את האחריות של שמירה על פעילות העסק של היום בצורה חלקה עם ההכנות לצרכים העסקיים בעתיד.

כל הצ'יפים עובדים למען מטרה משותפת


נסתכל באינטראקציה בין CTO (סמנכ"ל טכנולוגיות), CIO (מנמ"ר), CMO (סמנכ"ל השיווק), CDO (מנהל דיגיטל ראשי) וה-CDO השני (מנהל נתונים ראשי).

כל אחד מן התפקידים האלה ישתנה, כמובן, בהתאם לדגם המוצר ועסקי החברה. יש חברות העשויות להתפאר בכל חמשת התפקידים הללו, בעוד חלק ישלבו את האחריות לשניים או שלושה בלבד.

ה-CTO וה-CIO – שתי עמדות שלרוב משלימות. ה-CIO הוא הכתובת לפתרון בעיות עבור הטכנולוגיות הקיימות בחברה, אחראי לוודא שהחברה מתאימה בעקביות טכנולוגיה חדשה והכרחית, ומוצרי תוכנה או חומרה לצורך תפקודה השוטף. ההתמקדות של CTO, היא בזיהוי ויישום טכנולוגיות חדשות, ממוקד יותר כלפי חוץ. ה-CTO מוודא שהלקוחות מקבלים שירות באיכות הגבוהה ביותר ובטכנולוגיה היעילה.

התפקיד של CMO הוא שונה לחלוטין. הוא בעל הקשרים האינפורמטיביים של החברה והאחריות שלו מתפרסת ממכירות, דרך פיתוח מוצר ועד לשיווק, ואפילו כל הדרך לשירות לקוחות. CMO חייב לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם עובדי רמת ה-C האחרים ולוודא כי במגזר השיווק קיים ניצול של הטכנולוגיות העדכניות ביותר לקידום המותג בתחרות בשוק.

שני התפקידים האחרונים – מנהל הדיגיטל הראשי ומנהל הנתונים הראשי – לא רק שותפים לכינוי CDO, אבל גם לאחריות. מנהל הנתונים מודע לאסטרטגיה העסקית של החברה – הוא חייב לדעת איך לאסוף מידע ואיך להשתמש בו בצורה יעילה לשיפור העסק.

המנהל הדיגיטלי הראשי מפקח על נכסי נתונים עם עין שיווקית, וטכנולוגית רגישה.

במובנים רבים שילוב פורה של CIO ,CTO ,CDO ו-CMO מעצב כל הזמן מחדש את מבנה החברה והאסטרטגיה שלה כדי לוודא שהיא מנצלת טכנולוגיה חדשה או שירות מונחה נתונים.

למרות ההבדלים בתפקידים ובתחומי האחריות, כולם פועלים למען מטרה משותפת אחת – שיפור עסקי באמצעות טכנולוגיה חדשנית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים